ROZHOVOR: Miroslava Březíka si každý příznivec automobilových soutěží spojuje s vozem Škoda Felicia Kit Car. Naposledy usedl zlínský jezdec do auta se zeleným šípem ve znaku při Valašské rally. Nyní ovšem přichází změna vozu a s ní i nová motivace
Mirku naskýtá se jasná otázka. Při Valašské rally jsi jel ještě s kitem, ale do Vizovic pro sebe chystáš nový vůz. Můžeš nám přiblížit, jak a proč došlo ke změně?
Miroslav Březík (M.B.): „Na Valašské rally jsem dostal nabídku na koupi Citroenu C2 R2 Max. S ohledem na to, že jsem už delší dobu uvažoval o změně vozu, tato nabídka mě velmi zaujala. Citroen byl téměř nový, jen lehce poškozen, což pro mě a mé mechaniky nebyl až tak velký problém. V té době jsem měl i zájemce o kita, takže jsem celou věc začal řešit. Tři týdny po Valašce jsem prodal felicii a druhý den jsem jel pro Citroena. Hned poté, co jsem nové auto dovezl domů, začaly na něm práce tak, abych stihl start na Kopné.“
Od Škodovky tedy přecházíš k Citroenu, proč zrovna tento vůz? Kde je původ vozu?
M.B.: „Felda byla a je super závodnička. Ale přesto všechno už je to vůz staršího data výroby a vývoj jde dopředu nejenom v rally. Dnešní vozy jsou mnohem dál podvozkově, motoricky atd. Moje volba zpočátku nebyla vyloženě soustředěná na značku Citroen, ale chtěl jsem novější auto. Hlavně takové, které nebude moc náročné na provoz, což Citroen splňuje. A původ vozu? Posledním vlastníkem byl Martin Prokop.“
Cé dvojku jsi domů přivezl, jak jsi prve říkal poškozenou. Kolik dalo práce, než jsi ji dal do současné podoby?
M.B.: „Přesně tak, Citroen byl lehce poškozený. Ale byly to jen plechy a oprava nebyla nijak náročná. Hned jsme na to s mými mechaniky naběhli a během čtrnácti dnů bylo auto téměř připravené na závody. Proto bych chtěl poděkovat mechanikům a všem, kteří mi pomáhali a udělali kolem nového auta spoustu práce.“
Už jsi měl možnost Citroen otestovat? Jaké byly první reakce?
M.B.: „V této chvíli je vůz připravený na STK a přihlášení. Já měl samozřejmě možnost svézt se v něm, ale nebyl to žádný test. Jen jsem odjel asi dva kilometry, abych odzkoušel před STK brzdy. Větší test nás čeká až před Kopnou.“
S novým vozem přestupuješ i do jiné třídy. Jaké jsou ambice?
M. B.: „V této chvíli ještě nedokážu přesně říct, jaké bych měl mít ambice, neboť jsem se v Citroenu ještě pořádně nesvezl. Nicméně se moc těším. Jsem rád, že je pro mě nová třída hodně zaplněna a bude tedy s kým závodit. Rozhodně je to pro mě velká motivace.“
Budou nějaké speciální přípravy na tvůj křest v Citroenu na Kopné? Jaké si kladeš cíle do tohoto sprintu?
M.B.: „Do Kopné nás čeká ještě spousta práce. Je potřeba udělat na Citroenu hodně věcí, které tam zatím nejsou. Vizovickou Kopnou bereme hlavně jako test, jako učení a zvykání si na nové auto. Další soutěží, kde bychom chtěli startovat je o týden později rally v Českém Krumlově, která se jede v rámci poháru Citroen Trophy. Pro nás to znamená jediné. Na Kopné není prostor pro chyby, proto pojedeme opravdu jen C2 vyzkoušet tak, aby byla co nejlépe připravena a my si na auto rychle přivykli. Rádi bychom absolvovali i další soutěže, ale vše bude záležet na tom, jak se nám v nové třídě povede a samozřejmě na sponzorech, bez kterých to nejde.“
Díky za rozhovor.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.