S cílem odčinit neúspěch z Sheron Valašské rally nastupovala posádka Tomicar teamu Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš na start úvodního podniku MČR Ecosun sprintrally v Třebíči. Svůj úkol valašská dvojice splnila. Navíc vybojovala vítězství v juniorské kategorii.
Dvacetiletý jezdec z Velkých Karlovic měl vstup do letošní sezony jako z partesu. Na úvodních třech rychlostních zkouškách Sheron Valašské rally doslova zářil, když se mu podařilo zajet dvakrát absolutně čtvrtý nejrychlejší čas a jednou pátý. Z dalších bojů Jakeše vyřadila drobná jezdecká chyba, po které proletěl křovím a lehce poškodil Mitsubishi. Tým okolo Romana Kresty měl necelý týden na to, aby dal Jakešův Lancer do pořádku. „Malina“ dostál svých kvalit a modrooranžová evo devítka byla včas připravena ke startu Horácké rally. „Chtěl bych všem mechanikům, kteří po Valašce pracovali na našem autě, moc poděkovat. Je pravdou, že na opravu Mitsubishi a přípravu na další závod měli málo času, ale vše zvládli perfektně, takže ještě jednou díky,“ poděkoval mechanikům před startem prvního sprintu sezony Mirek Jakeš. Sluncem prosvícené sobotní ráno doprovázelo 91 jezdců ke startu Horácké rally.
Mirek s Tomášem dostali od pořadatelů startovní číslo 17. První erzeta valašské dvojici vyšla. Ogaři na ní zajeli osmý nejrychlejší čas. Příjemnější pocit byl po druhé erzetě. Mirek tady zajel šestý čas a ve třídě N4 dokonce třetí. Tím se posunul na 5. místo absolutní klasifikace. Na trojce ovšem přišel defekt a s ním se rozplynul sen o kvalitním výsledku. „V jedné ze zatáček vyčníval do cesty obrubník a zřejmě v tomto místě jsme udělali defekt. Nebyla to žádná rána, jen takové lehké líznutí. Paradoxem je, že tady mělo problémy více posádek. My měli postupný defekt levého zadního kola a na něm odjeli zbytek erzety. Díky této kolizi jsme spadli na devátou příčku absolutního pořadí,“ vysvětlil propad v pořadí Mirek Jakeš. Přesto kluci boj o umístění nevzdali. Na poslední zkoušce prvního kola erzet se Mirek opět pořádně opřel do plynového pedálu a výsledkem byl šestý nejrychlejší čas a mezi en čtyřkami byl opět třetí. „Škoda toho defektu, ale takové jsou závody. Kluci si jedou své, za ničím se nehoní a jízdu si užívají. Auto funguje skvěle a bez problémů,“ zhodnotil v polovině sprintu vystoupení svých svěřenců šéf Tomicar teamu Karel Jakeš. I ve druhém kole rychlostních zkoušek drželi Mirek s Tomášem laťku velmi vysoko. Pravidelně dosahovali časy v první desítce absolutního pořadí a ve třídě N4 se vždy vešli do TOP 5. V součtu časů poskočila valašská posádka na konečné 7. místo absolutního pořadí a ve třídě N4 skončila těsně pod pódiem na čtvrtém místě.
Do výčtu úspěchů patří i pohár za vítězství mezi juniory. „S výsledkem jsme spokojeni. Původně jsme chtěli být do osmého místa s ohledem na větší počet vozů WRC ve startovní listině. Nebýt defektu, mohlo to být i lepší. Auto fungovalo během sprintu bez problémů. Závod jsme si s Tomášem užívali. Rychlostní zkoušky byly pěkné, ale nejvíce se mi líbila ta, která zčásti kopírovala závod do vrchu v Náměšti nad Oslavou. I když se jelo nyní opačným směrem, tedy dolů, rád jsem zavzpomínal na mé starty z předchozích let, kdy jsem jezdil kopce. Nyní nás čeká krátká pauza a v polovině dubna vyrážíme do Klatov,“ zhodnotil soutěž a nastínil další plán týmu Mirek Jakeš. Nejbližším programem Tomicar teamu je již avizovaná Mogul Rally Šumava Klatovy, která startuje 16. dubna 2010. Cíl klatovské soutěže je o den později, tedy 17. dubna. Pořadatel připravil pro posádky 15 rychlostních zkoušek s téměř sto osmdesáti dvěma ostrými kilometry. Posádka z Velkých Karlovic vyrazí do rally s trošku neobvyklým startovním číslem 13. „Vím, že někteří pořadatelé z pověrčivosti své vlastní i kvůli jezdcům třináctku ve startovní listině vynechávají. My ale pověrčiví nejsme. Do Klatov se všichni moc těšíme. Chceme si tady napravit reputaci po Valašské rally, kterou jsme sice dobře rozjeli, přesto nedokončili. Rally Šumava je těžká soutěž a my to budeme mít těžké. Do boje jdeme ale s tím, že všichni odvedeme své maximum,“ avizoval před klatovskou soutěží Karel Jakeš.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.