Ideální premiéru v rally sportu zažil při Horácké rally František Máca. Bývalý motokrosař, který jezdil i podniky mistrovství světa, ve svém prvním závodě v životě v rally hned zvítězil. Společně s navigátorem Jaroslavem Pešlem dovedli první dubnovou sobotu Hondu Civic VTi v barvách TOBA Czech MH Racing teamu na první místo ve třídě N2.
O tom, že to byla premiéra hodně povedená, jasně svědčí výsledky posádky Máca - Pešl v jednotlivých rychlostních zkouškách prvního podniku mistrovství České republiky ve sprintrally. Tandem jedoucí na voze Honda Civic VTi zcela opanovali skupinu N2 a udělali si ze závodu takové malé soukromé dostaveníčko. Ze sedmi odjetých erzet, (jedna se pro havárii nejela a přidělovaly se náhradní časy) vyhráli Máca s Pešlem hned šest. Tu jedinou, kterou nevyhráli, skončili druzí o dvě desetiny vteřiny. V cíli pak měl třebíčský pilot náskok na druhého pětatřicet vteřin. „Premiéru určitě hodnotíme velmi pozitivně a jsme maximálně spokojení. Výsledek nechceme nijak přeceňovat, nicméně vítězství se počítá a určitě je povzbuzením do dalších bojů,“ pochvaloval si první start posádky Máca - Pešl šéf TOBA Czech MH Racing teamu Martin Hudec, kterého potěšily výkony obou borců v kokpitu Hondy Civic. „Franta Máca zvládl svůj debut výborně. Má určitě potenciál stát se výborným jezdcem rally. Mezi motokrosaři měl pověst „divočáka“, proto jsem rád, že dovezli auto v pořádku do cíle a ještě navíc vyhráli,“ smál se spokojený Martin Hudec.
Šéf týmu neopomněl ocenit také přínos navigátora Jaroslava Pešla, jenž je „normálně“ jezdcem, ale pro tentokrát udělal valašskomeziříčský pilot výjimku a posadil se na horké sedadlo spolujezdce. „Já jsem na Jardu hodně naléhal, aby s Frantou odjel Horáckou rally. Jsem moc rád, že jsem ho přemluvil a on jel,“ oddechl si Hudec. Spokojen byl i samotný Pešl. Jeho přínos byl především v tom, že odjel celou loňskou sezonu právě s vozem Honda Civic. „Snažil jsme se přinést nějaké poznatky ohledně chování Hondy, se kterou jsem odjel dost závodů loni. Že jsme vyhráli, je třešnička na dortu. Musím ale říct, že určitě je pro mě lepší auto řídit, než se vézt. Radši to mám všechno pod kontrolou,“ pousmál se Jaroslav Pešl.
A jak vlastně došlo k přechodu Františka Mácy od motorek k autům? „Franta jezdil ještě před pár lety motokros na vysoké úrovni. Absolvoval závody mistrovství světa ve třídě MX3. Jenže měl pak problémy se zády, které mu nedovolily pokračovat. Tak se rozhodl přesedlat do auta,“ vysvětlil týmový boss Mácův přestup ze dvou na čtyři kola. Domluva pro další spolupráci je zhruba připravená. „Počítáme, že by měl Franta jet něco kolem tří závodů rallysprintu. O spolujezdci ještě není jasno, Jarda Pešl byl teď asi spíše výjimečně,“ objasnil Hudec, jenž coby „Třebíčák“ sám na domácí Horácké rally neměl takové štěstí a do cíle prvního sprintu sezony se spolujezdcem Bobem Černochem na Mitsubishi Lancer EVO VIII nedojel. „Ještě v noci před závodem jsme do dvou hodin s Jardou Pešlem makali na převodovce. V samotném závodě nás pak trápila elektronika a na třetí erzetě jsme museli kvůli poruše převodovky odstoupit,“ dodal ke svému vystoupení Martin Hudec.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.