V sobotu 12. prosince 2009 se JT rally team zúčastnil Mikulášské rally ve Slušovicích, kde startoval se čtyřmi vozy. Vedle pravidelných zástupců týmu - Jaromíra Tomaštíka, Martina Vlčka a Tomáše Růžičky, přibyl i Libor Paško.
S nejsilnějším vozem se ve Slušovicích a okolí představil Jaromír Tomaštík společně s Karlem Říhou, kteří usedli do Subaru Impreza WRC. Vsetínský Tomaštík si tak splnil svůj klukovský sen svézt se ve WRC. Jenom pro doplnění, kořeny tohoto vozu sahají k Chrisu Atkinsonovi. Jak hodnotí Jaromír Tomaštík rally a zapůjčené auto? „Závod jako takový byl perfektně zorganizovaný. Podél trati byla spousta nadšených diváků. Já jsem je sledoval jenom po očku, neboť jsem docela dost bojoval s autem. Byla to sice mikulášská rally, ale co čert nechtěl, tak hned po startu do prvního testu se při prvním zařazení pětky se tento stupeň odporoučel. Takže celou rally jsme jeli bez této rychlosti. Nikdy jsem toto auto na rychlostní zkoušce neřídil, takže jsem nebyl přesně schopný poznat, co se vlastně děje. Měl jsem podezření na poruchu spojky, proto jsem první rychlostku nějak dojel. Ani na druhé rychlostní zkoušce jsem přesně nevěděl, co mám s autem bez pětky dělat. Po konzultaci v servisu jsme se rozhodli, že v soutěži budeme pokračovat. Pro mě to trošičku ubralo zážitek z WRC, ale i přes tyto potíže je auto fantasticky ovladatelné. Je to nádherné svezení. Splnil jsem si, co jsem od startu očekával a u mě panuje naprostá spokojenost.“
I přes technické problémy Jarek dokázal, že Subaru je silné auto, a to osmým časem na čtvrté rychlostní zkoušce. „Ani jsem na čas nejel. Přiznám se, že prakticky jsem výsledky viděl až doma. Další problém byl, že na okruhové zkoušce jsem měl smůlu a vždy jel za nějakou posádkou, která si jízdu užívala. Proto jsem musel dávat větší pozor, abych neublížil autu, neboť WRC není levná záležitost. Všechno pro mě bylo nové, a proto jsem raději zvolil opatrný přístup k technice a stylu jízdy. To. Že se na autě objevila technická závada, nijak silně neprožívám. To se může stát. Koneckonců sám auta pronajímám a vím, že do techniky prostě nevidím. Chtěl bych zkusit další start s wrcem, ale mým cílem je vybudovat dobrý tým na příští sezonu. Přece jenom tři auta není málo, a to je moje priorita. Toto svezení bylo vlastně odměnou za celoroční práci,“ svěřil se Jaromír Tomaštík se svými pocity krátce po rally. Pro doplnění - tato posádka skončila na 12. místě absolutně a čtvrtá ve třídě S2.
Dalším, kdo přijel s týmem do Slušovic, byl Martin Vlček s Mitsubishi deváté evoluce, kterého navigoval Eduard Dřízga. „Rally byla výborná. Já si myslím, že to bylo takové svezení pro radost, při kterém jsme se snažili i bavit diváky. Doufám, že se to podařilo. Hlavním cílem bylo svézt jednoho z významných lidí, kteří by se s námi měli příští rok podílet na spolupráci. Samozřejmě všechno je ještě v jednání. Svezení s Edou bylo super. Před rally jsme si ho vzali do parády, vysvětlili mu, co a jak, a při samotném závodě nebyl jediný problém Je dobře, že přišlo velké množství diváků. Myslím si, že čím víc lidí bude chodit, tím budou závody lepší jak pro nás, tak pro sponzory. Nejeli jsme až tak na výsledek, ale nikde jsme se nezdržovali. Jízdou jsme se hlavně bavili,“ zhodnotil slušovický podnik Martin Vlček. V konečném pořadí se posádka Vlček – Dřízga umístila na 15. místě.
Posádka Subaru Impreza Sti ve složení Tomáš Růžička – Petr Zavadil přijela do Slušovic pobavit diváky. A to se jim taky dařilo v maximální míře. „Mikuláš rally se mi velmi líbila a doufám, že se líbila i divákům. Náším cílem byla divácká spokojenost. Vezl jsem jednoho sponzora. I on si to užil a byl spokojený. Hned od startu jsme pojali tuto rally jako show, aby se i diváci, kteří stáli v zimě trochu pobavili. Měli jsme menší krizi v druhém průjezdu kolem dostihové dráhy, kdy nám hned po startu auto sklouzlo z cesty a trefili jsme zábradlí. Odnesl to zadní nárazník a kousek blatníku,“ řekl v cíli spokojený Tomáš Růžička. Tomáš s Petrem i přes nespočet divácky oblíbených koleček obsadili ve třídě S2 pátou příčku.
Týmovou čtyřku doplnila na Mikuláš rally posádka Libor Paško – Roman Opletal, která rovněž usedla do Subaru Impreza. Jak tato posádka hodnotí rally? „Bylo to úplně úžasné svezení a dobré přiučení. Okruh kolem dostihové dráhy byl strašně krásný. Tam jsem se s autem pomalu sžíval. Hvozdná zase byla o zodpovědnosti. S takovým silným autem jsem jel rally podruhé. Snažili jsme se bavit diváky. Svezení bylo každým ujetým kilometrem krásnější a krásnější a člověk si to víc užíval. Velké díky patří Romanovi za jeho zkušenosti, které mi v průběhu rally předával,“ podělil se o dojmy z rally Libor Paško, který obsadil v celkovém hodnocení 25. místo.
Foto: František Dušek
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.