Zkrácená Rally Bohemia byla pro Vojtěcha Štajfa posledním mistrovským podnikem sezóny. Do jejího cíle dojel v rámci národního šampionátu na sedmé příčce, sedmý skončil také v celoročním hodnocení Mezinárodního mistrovství České republiky. Subaru Czech Rally Team teď čeká ještě jedna důležitá soutěž – na vsetínském sprintu absolvuje reparát v kokpitu Subaru posádka Václav Pech – Petr Uhel.
O smolné volbě podzimního termínu letošní Rally Bohemia se napsalo už spousta slov. Subaru Czech Rally Team byl z vývoje událostí zklamán o to víc, že byl i na nejhorší podmínky, na rozdíl od některých soupeřů, velmi kvalitně připraven. "Zkrácení soutěže nás skutečně mrzelo. My jsme předpověď počasí před startem důkladně sledovali a investovali díky tomu dost peněz za sněhový podvozek i za další zimní výbavu soutěžního vozu, kterou jsme pak na tratích nemohli využít," popisuje své předstartovní pocity Vojtěch Štajf.
"Rozhodnutí pořadatelů o konečné podobě trati ale samozřejmě chápeme a i když bychom za daných podmínek hlasovali spíš pro úplné zrušení soutěže, jsme závodníci, a tak jsme závodili na tom, co bylo. Ocenili jsme ale gesto pořadatelů, kteří se snažili alespoň nějak kompenzovat soutěžícím zkrácení soutěže a vrátili všem část startovného. Co se vlastního průběhu soutěže týče, já nejsem sprinterský typ jezdce a spíše se snažím těžit ze spolehlivosti, i proto mi zkrácení tratě na čtvrtinu až tak úplně nevyhovovalo. Nezačali jsme ale úplně špatně a i když nebylo všechno úplně ideální, brzy jsme zjistili, že naši hlavní soupeři jsou až za námi. Poté jsme se na kluzkých tratích už nechtěli za každou cenu pouštět do bojů o vteřinky s mladými piloty Orsákem a Sýkorou a spíš jsme se soustředili na udržení Arazima a Běhálka za zády. To se povedlo, a když nepočítám celkového vítěze soutěže Fina Hänninena, nikdo další se před nás v pořadí národního šampionátu neposunul. V celoročním hodnocení jsme vyhráli také Pirelli Cup a i přes těžký a nepříliš vydařený úvod roku bylo naše nové Subaru i nejúspěšnějším vozem této značky v mistrovství."
V konečném účtování sezóny patří pražskému pilotovi sedmá příčka, přičemž jediným jezdcem v pořadí před ním, který si ke sbírání bodů nepomohl starty s vozem kategorie Super 2000, zůstal Václav Pech. A právě tento dvaatřicetiletý Západočech bude, po boku s neodmyslitelným spolujezdcem Petrem Uhlem, třímat prapor Subaru Czech Rally Teamu také na posledním podniku šampionátu sprintrally ve Vsetíně. Start hatchbacku Subaru Impreza WRX STI byl dalším z důvodů, proč posádka Vojtěch Štajf – Marcela Dolečková zvolila v závěru mladoboleslavské soutěže „rozumné tempo“ a nesnažila se bezhlavě překonat mladé piloty před sebou. "Naší souhru s Marcelou jsme na absolvovaných zkouškách stejně nemohli zdokonalit tak dobře, jak jsme původně chtěli na dlouhých libereckých testech," říká Štajf. "Hned po soutěži jsme se ale domluvili, že ve spolupráci budeme dále pokračovat. Byl bych rád, kdybychom se v autě stali stálým sehraným tandemem pro co nejdelší budoucnost. Rád bych zase vytvořil stabilní dvojici a zdravotní potíže Jiřího Černocha i vytížení Michala Ernsta v jiných posádkách jsou okolnosti, které pro tuto roli upřednostnily dámu. Všem těmto třem mým spolujezdcům bych však moc rád poděkoval za sezónu, kterou můžeme díky nim i díky úsilí celého našeho týmu považovat za úspěšnou."
Tým bílomodročerných barev se už teď připravuje na nadcházející sezónu i jinak, než personálně. V dílnách je těsně před dokončením druhý hatchback, který by měl být příští rok na tratích domácích rally pravidelně k vidění. Zájmem týmu je, aby i do něj usedala špičková posádka, která svými zkušenostmi pomůže také s dalším vývojem vozu K tomu dodává Vojtěch Štajf: "Samozřejmě nejsem takový sobec, abych si obě auta nechával jen pro sebe. A kdo v něm tedy pojede? Nejradši bych byl, kdyby nový vůz proháněl některý z mých kamarádů…"
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.