Aleš Loprais vrací úder

Loprais, Aleš
Loprais, Aleš, foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz
Jiří Vintr 9. září 2009 15:32
Sdílej:

Druhé místo v etapě znamená také posun na třetí příčku absolutně. Aleš Loprais zajel ve čtvrté etapě zatím nejlepší výsledek na Silk Way Rally. Druhým místem v etapě porazil de Rooye a Mardějeva a po potížích Čagina se dostal na celkové třetí místo.

Všechny kamiony startovaly do etapy brzy ráno podle pořadí dojezdu předchozího dne, se všemi osobními vozy, tedy nezvykle brzy podle dakarských měřítek, přece jen chybí kategorie motocyklů, která startu automobilů předchází. Aleš do ní vystartoval jako pátý kamion. V polovině speciálky byl čtvrtý, o pouhých 14 sekund před hlavním rivalem Mardějevem, jenž ho včera přeskočil v celkovém pořadí. Od startu vyrazil vpřed Kabirov, ale nejlepší čas si na CP1 připsal Čagin, který po včerejším výkonu týmového kolegy cítil určité ohrožení, nicméně odstupy mezi vedoucí trojicí byly zcela bezvýznamné.

Kabirov vydatně přidal do kroku ve druhé polovině etapy, která, ač v ní byly avizovány písky, nepřinesla žádné zpomalení. Naopak, vyhrál mezi kamiony, zajel opět pátý nejlepší čas mezi všemi auty a jeho rychlostní průměr atakoval hranici 105 km/h. Aleš Loprais se dokázal ve zbytku etapy odpoutat nejen od Mardějeva, ale sjížděl i Gerarda de Rooye a v cíli si připsal druhý nejlepší čas, který znamenal dosud nejlepší etapový výsledek na Silk Way Rally a Alešův nejlepší etapový výsledek na velkém maratónu od vítězství v etapě do Tambacoundy na Dakaru 2007.

Zásadní změnu v celkovém pořadí znamenal Čaginův problém, když ruský jezdec kilomentr před cílem speciálu utrhl kolo. Podle týmové heirarchie u něj zastavil Mardějev, ale i ten se posléze dal do pohybu a dojel etapu s půlhodinovou ztrátou na Aleše Lopraise. Týmová pomoc "sborné" je tedy zajišťována posádkami dále v pořadí. Čagin se nakonec dostal do cíle se tříhodinovou ztrátou a propadlů se až na devátou příčku absolutně. Vzhledem k výkonům týmu Kamaz a teprve polovině odjetých etap, kdy ty nejtěžší stále ještě na závodníky čekají, není z boje o první pětici vůbec odepsán.

Aleš Loprais byl v cíli etapy pochopitelně spokojen: "Po včerejším infarktovém závěru nám štěstí přálo i dnes, odjeli jsme etapu zcela naplno bez zaváhání. Musím to zaklepat, ale zatím jsme na rallye neměli ani defekt pneumatiky. Moc bychom si přáli, aby to ještě chvíli vydrželo. Etapa byla nádherná, se vším, co má maratónská etapa mít. V první části byla nesmírně rychlá, technické pasáže plné kamení nám zase připomínaly Maroko, bohužel i v nemožnosti předjet pomalejší osobní vozy. Vždyť nejlepším kamionům se tu daří, Kabirov dojíždí hned za Volkswageny a i my zajíždíme časy stabiilně v první desítce. Místy fungoval špatně sentinel a předjíždění pomalejších osobních aut bylo nesírně nebezpečné. V oblacích prachu bylo opravdu snadné něco přehlédnout, často bylo třeba auto zašlápnout i ze 130kilometrové rychlosti na nulu. Vybrali jsme kvůli tomu několik děr, ale auto se zdá být zcela v pořádku. Nakonec možná právě na to dopplatil Čagin, bylo to jen krátce před cílem etapy. V průběhu dne jsme vůbec nestavěli, pouze nás znervózňoval dunivý pazvuk z uvolněného sání na kabině. Dělalo to rachot a báli jsme se, že půjde o něco vážnějšího, ale je to banalita."

S průběhem a organizací rallye je Aleš velmi spokojen: "Krásné prostory pro závodění i fungující organizace. Bivaky jsou dobře zařízené, catering se nám líbí a nechybí ani fungující sociální zařízení. Je nás tu méně než na Dakaru, a tak je na všechno více místa. Brífinky probíhají v dakarském duchu, vedeje osobně Semjon Jakubov a s ním i Frederic Lequiein, kterého známe z Dakaru. Jedeme celou dobu naplno a využíváme možností vozu, spotřeba jde ve špičce až na 130 litrů nafty. Teploty se sice pohybují kolem 35 stupňů, ale v nastavení chlazení agregátu jsme došli tak daleko, že s vedrem problémy nemáme."

Sledujte sestřih 4. etapy na obrazovkách ČT4 Sport ve středu 9.9. ve 21:15 hod. (repríza čtvrtek 10.9. ve 13:40). Sestřih 5. etapy vysílá ČT4 Sport ve čtvrtek 10.9. ve 20:45.

 4. etapa, Bejneu - Žanaozen

  Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1.  201  Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin  RUS  Kamaz 4326  04:05:13 2.  203  Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci  CZE/SVK  Tatra 815 4x4  +0:14:45 3.  202  Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald  NL/B/PL  Iveco Trakker 4x4  +0:20:23 4.  215  Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov  RUS  Kamaz 4326  +0:30:11 5.  207  Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov  RUS  Kamaz 4326  +0:45:52 6.  205  Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd  NL/B  Iveco Trakker 4x4  +0:47:34 7.  206  Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina  CZE  LIAZ 111.154  +0:49:03 8.  218  Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec  RUS  MAN TGA 18.480  +1:05:50 9.  213  Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl  D  MAN 18.284  +1:34:47 10.  204  Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov  RUS  Kamaz 4326  +3:06:03

Provizorní celkové pořadí po 4. etapě:

  Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1.  201  Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin  RUS  Kamaz 4326  14:00:01 2.  202  Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald  NL/B/PL  Iveco Trakker 4x4  +0:27:15 3.  203  Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci  CZE/SVK  Tatra 815 4x4  +1:04:47 4.  207  Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov  RUS  Kamaz 4326  +1:26:43 5.  215  Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov  RUS  Kamaz 4326  +1:52:07 6.  205  Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd  NL/B  Iveco Trakker 4x4  +1:57:38 7.  206  Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina  CZE  LIAZ 111.154  +2:30:47 8.  218  Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec  RUS  MAN TGA 18.480  +2:50:25 9.  204  Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov  RUS  Kamaz 4326  +3:03:30 10.  213  Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl  D  MAN 18.284  +3:03:37

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?