Druhé místo v etapě znamená také posun na třetí příčku absolutně. Aleš Loprais zajel ve čtvrté etapě zatím nejlepší výsledek na Silk Way Rally. Druhým místem v etapě porazil de Rooye a Mardějeva a po potížích Čagina se dostal na celkové třetí místo.
Všechny kamiony startovaly do etapy brzy ráno podle pořadí dojezdu předchozího dne, se všemi osobními vozy, tedy nezvykle brzy podle dakarských měřítek, přece jen chybí kategorie motocyklů, která startu automobilů předchází. Aleš do ní vystartoval jako pátý kamion. V polovině speciálky byl čtvrtý, o pouhých 14 sekund před hlavním rivalem Mardějevem, jenž ho včera přeskočil v celkovém pořadí. Od startu vyrazil vpřed Kabirov, ale nejlepší čas si na CP1 připsal Čagin, který po včerejším výkonu týmového kolegy cítil určité ohrožení, nicméně odstupy mezi vedoucí trojicí byly zcela bezvýznamné.
Kabirov vydatně přidal do kroku ve druhé polovině etapy, která, ač v ní byly avizovány písky, nepřinesla žádné zpomalení. Naopak, vyhrál mezi kamiony, zajel opět pátý nejlepší čas mezi všemi auty a jeho rychlostní průměr atakoval hranici 105 km/h. Aleš Loprais se dokázal ve zbytku etapy odpoutat nejen od Mardějeva, ale sjížděl i Gerarda de Rooye a v cíli si připsal druhý nejlepší čas, který znamenal dosud nejlepší etapový výsledek na Silk Way Rally a Alešův nejlepší etapový výsledek na velkém maratónu od vítězství v etapě do Tambacoundy na Dakaru 2007.
Zásadní změnu v celkovém pořadí znamenal Čaginův problém, když ruský jezdec kilomentr před cílem speciálu utrhl kolo. Podle týmové heirarchie u něj zastavil Mardějev, ale i ten se posléze dal do pohybu a dojel etapu s půlhodinovou ztrátou na Aleše Lopraise. Týmová pomoc "sborné" je tedy zajišťována posádkami dále v pořadí. Čagin se nakonec dostal do cíle se tříhodinovou ztrátou a propadlů se až na devátou příčku absolutně. Vzhledem k výkonům týmu Kamaz a teprve polovině odjetých etap, kdy ty nejtěžší stále ještě na závodníky čekají, není z boje o první pětici vůbec odepsán.
Aleš Loprais byl v cíli etapy pochopitelně spokojen: "Po včerejším infarktovém závěru nám štěstí přálo i dnes, odjeli jsme etapu zcela naplno bez zaváhání. Musím to zaklepat, ale zatím jsme na rallye neměli ani defekt pneumatiky. Moc bychom si přáli, aby to ještě chvíli vydrželo. Etapa byla nádherná, se vším, co má maratónská etapa mít. V první části byla nesmírně rychlá, technické pasáže plné kamení nám zase připomínaly Maroko, bohužel i v nemožnosti předjet pomalejší osobní vozy. Vždyť nejlepším kamionům se tu daří, Kabirov dojíždí hned za Volkswageny a i my zajíždíme časy stabiilně v první desítce. Místy fungoval špatně sentinel a předjíždění pomalejších osobních aut bylo nesírně nebezpečné. V oblacích prachu bylo opravdu snadné něco přehlédnout, často bylo třeba auto zašlápnout i ze 130kilometrové rychlosti na nulu. Vybrali jsme kvůli tomu několik děr, ale auto se zdá být zcela v pořádku. Nakonec možná právě na to dopplatil Čagin, bylo to jen krátce před cílem etapy. V průběhu dne jsme vůbec nestavěli, pouze nás znervózňoval dunivý pazvuk z uvolněného sání na kabině. Dělalo to rachot a báli jsme se, že půjde o něco vážnějšího, ale je to banalita."
S průběhem a organizací rallye je Aleš velmi spokojen: "Krásné prostory pro závodění i fungující organizace. Bivaky jsou dobře zařízené, catering se nám líbí a nechybí ani fungující sociální zařízení. Je nás tu méně než na Dakaru, a tak je na všechno více místa. Brífinky probíhají v dakarském duchu, vedeje osobně Semjon Jakubov a s ním i Frederic Lequiein, kterého známe z Dakaru. Jedeme celou dobu naplno a využíváme možností vozu, spotřeba jde ve špičce až na 130 litrů nafty. Teploty se sice pohybují kolem 35 stupňů, ale v nastavení chlazení agregátu jsme došli tak daleko, že s vedrem problémy nemáme."
Sledujte sestřih 4. etapy na obrazovkách ČT4 Sport ve středu 9.9. ve 21:15 hod. (repríza čtvrtek 10.9. ve 13:40). Sestřih 5. etapy vysílá ČT4 Sport ve čtvrtek 10.9. ve 20:45.
4. etapa, Bejneu - Žanaozen
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 04:05:13 2. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:14:45 3. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:20:23 4. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:30:11 5. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:45:52 6. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:47:34 7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +0:49:03 8. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:05:50 9. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +1:34:47 10. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +3:06:03
Provizorní celkové pořadí po 4. etapě:
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 14:00:01 2. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:27:15 3. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:04:47 4. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +1:26:43 5. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:52:07 6. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:57:38 7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +2:30:47 8. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +2:50:25 9. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +3:03:30 10. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +3:03:37
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.