Druhé místo v etapě znamená také posun na třetí příčku absolutně. Aleš Loprais zajel ve čtvrté etapě zatím nejlepší výsledek na Silk Way Rally. Druhým místem v etapě porazil de Rooye a Mardějeva a po potížích Čagina se dostal na celkové třetí místo.
Všechny kamiony startovaly do etapy brzy ráno podle pořadí dojezdu předchozího dne, se všemi osobními vozy, tedy nezvykle brzy podle dakarských měřítek, přece jen chybí kategorie motocyklů, která startu automobilů předchází. Aleš do ní vystartoval jako pátý kamion. V polovině speciálky byl čtvrtý, o pouhých 14 sekund před hlavním rivalem Mardějevem, jenž ho včera přeskočil v celkovém pořadí. Od startu vyrazil vpřed Kabirov, ale nejlepší čas si na CP1 připsal Čagin, který po včerejším výkonu týmového kolegy cítil určité ohrožení, nicméně odstupy mezi vedoucí trojicí byly zcela bezvýznamné.
Kabirov vydatně přidal do kroku ve druhé polovině etapy, která, ač v ní byly avizovány písky, nepřinesla žádné zpomalení. Naopak, vyhrál mezi kamiony, zajel opět pátý nejlepší čas mezi všemi auty a jeho rychlostní průměr atakoval hranici 105 km/h. Aleš Loprais se dokázal ve zbytku etapy odpoutat nejen od Mardějeva, ale sjížděl i Gerarda de Rooye a v cíli si připsal druhý nejlepší čas, který znamenal dosud nejlepší etapový výsledek na Silk Way Rally a Alešův nejlepší etapový výsledek na velkém maratónu od vítězství v etapě do Tambacoundy na Dakaru 2007.
Zásadní změnu v celkovém pořadí znamenal Čaginův problém, když ruský jezdec kilomentr před cílem speciálu utrhl kolo. Podle týmové heirarchie u něj zastavil Mardějev, ale i ten se posléze dal do pohybu a dojel etapu s půlhodinovou ztrátou na Aleše Lopraise. Týmová pomoc "sborné" je tedy zajišťována posádkami dále v pořadí. Čagin se nakonec dostal do cíle se tříhodinovou ztrátou a propadlů se až na devátou příčku absolutně. Vzhledem k výkonům týmu Kamaz a teprve polovině odjetých etap, kdy ty nejtěžší stále ještě na závodníky čekají, není z boje o první pětici vůbec odepsán.
Aleš Loprais byl v cíli etapy pochopitelně spokojen: "Po včerejším infarktovém závěru nám štěstí přálo i dnes, odjeli jsme etapu zcela naplno bez zaváhání. Musím to zaklepat, ale zatím jsme na rallye neměli ani defekt pneumatiky. Moc bychom si přáli, aby to ještě chvíli vydrželo. Etapa byla nádherná, se vším, co má maratónská etapa mít. V první části byla nesmírně rychlá, technické pasáže plné kamení nám zase připomínaly Maroko, bohužel i v nemožnosti předjet pomalejší osobní vozy. Vždyť nejlepším kamionům se tu daří, Kabirov dojíždí hned za Volkswageny a i my zajíždíme časy stabiilně v první desítce. Místy fungoval špatně sentinel a předjíždění pomalejších osobních aut bylo nesírně nebezpečné. V oblacích prachu bylo opravdu snadné něco přehlédnout, často bylo třeba auto zašlápnout i ze 130kilometrové rychlosti na nulu. Vybrali jsme kvůli tomu několik děr, ale auto se zdá být zcela v pořádku. Nakonec možná právě na to dopplatil Čagin, bylo to jen krátce před cílem etapy. V průběhu dne jsme vůbec nestavěli, pouze nás znervózňoval dunivý pazvuk z uvolněného sání na kabině. Dělalo to rachot a báli jsme se, že půjde o něco vážnějšího, ale je to banalita."
S průběhem a organizací rallye je Aleš velmi spokojen: "Krásné prostory pro závodění i fungující organizace. Bivaky jsou dobře zařízené, catering se nám líbí a nechybí ani fungující sociální zařízení. Je nás tu méně než na Dakaru, a tak je na všechno více místa. Brífinky probíhají v dakarském duchu, vedeje osobně Semjon Jakubov a s ním i Frederic Lequiein, kterého známe z Dakaru. Jedeme celou dobu naplno a využíváme možností vozu, spotřeba jde ve špičce až na 130 litrů nafty. Teploty se sice pohybují kolem 35 stupňů, ale v nastavení chlazení agregátu jsme došli tak daleko, že s vedrem problémy nemáme."
Sledujte sestřih 4. etapy na obrazovkách ČT4 Sport ve středu 9.9. ve 21:15 hod. (repríza čtvrtek 10.9. ve 13:40). Sestřih 5. etapy vysílá ČT4 Sport ve čtvrtek 10.9. ve 20:45.
4. etapa, Bejneu - Žanaozen
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 04:05:13 2. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:14:45 3. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:20:23 4. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:30:11 5. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:45:52 6. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:47:34 7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +0:49:03 8. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:05:50 9. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +1:34:47 10. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +3:06:03
Provizorní celkové pořadí po 4. etapě:
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 14:00:01 2. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:27:15 3. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:04:47 4. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +1:26:43 5. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:52:07 6. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:57:38 7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +2:30:47 8. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +2:50:25 9. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +3:03:30 10. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +3:03:37
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?