21 strojů, zato většinou s příslušníky úzké světové špičky, se postaví na start Silk Way Rally, nejprestižnějšího letošního klání cross country hned po tradičním Dakaru.
Pořadatelé sice ještě oficiální listiny kategorie automibilů a kamionů neodhalili, přesto je k dispozici předběžná starovní listina i se startovními čísly. Kamiony budou mít číslování od 200. Podle předběžné listiny ponese Tatra Aleše Lopraise číslo 203. Ona předběžnost ovšem souvisí s tím, že na poslední chvíli potvrdil svou účast Jan de Rooy, jehož pořadatelé rozhodně nebudou kvůli číslování zařazovat až na samý chvost startovního pořadí.
Letmý pohled na listinu odhaluje celkem 21 strojů. Hned osmičku kamionů nasazuje domácí Kamaz. Dva kamiony bude mít na startu Iveco (alias stavebnice de Rooy), dva Tatra, jeden Liaz, čtyři Mercedes, tři MAN, jeden stroj nasadí DAF.
Podívejme se na listinu podrobněji. Kamaz bude na startu barevně rozdělen na dvě ekipy: jedna v továrních barvách se šesticí strojů a jedna v barvách Turkmenistánu s dvěma kamiony. Jejich finální vzhled uvidíme až na startu, ale předběžně se objevovaly v propagačních materiálech rallye už od počátku.
Se startovním číslem 200 sjede ze startovní rampy Rastam Minnichanov, premiér Tatarské republiky, jednoho z partnerů soutěže, v jehož hlavním městě, Kazani, se start bude odbývat. Minnichanov, jinak též kvalitní autokrosař, se dosud za volantem Kamazu objevoval pravidelně při dubajské Desert Challenge. Trojice elitních továrních pilotů, tedy Vladimir Čagin, Firdaus Kabirov a Ilgizar Mardějev budou na startu také, a to se startovními čísly 204, 201 a 206. K nim ovšem ředitel týmu Jakubov (zároveň také ředitel Silk Way Rally) staví jakousi kamazovskou juniorku, tedy mladé piloty nastupující generace, kteří se zatím buď podíleli na účasti modrého týmu na menších soutěžích v Rusku, nebo startovali už na Dakaru v rolích spolujezdců. Těmi jsou Eduard Nikolajev (dosavadní spolujezdec Čagina) a Ajrat Mardějev (syn Ilgizara Mardějeva). V úlohách spolujezdů měli možnost nasávat zkušenosti od slavných kolegů za volanty, kteří by dakarskými vyvříny mohli dláždit ulice. Dvojici pilotů Kamazů v ekipě zvané Car Sport of Turkmenistan tvoří jména Gurbanbendi Danatorov a Isa Mammedov.
Zajímavé bude také nasazení různých evolucí ruské techniky: premiér Minnichanov a člen juniorky Ajrat Mardějev by dle rozpisu měli startovat se starším typem 4911 s motorem umístěným vpředu, zatímco ostatní by měli mít k dispozici novější variant kit Kamaz 4326, včetně turkmenských posádek. V rámci propagace soutěže se ovšem v barvách jedné z hostitelských zemí objevoval starší Kamaz 4911, uvidíme tedy.
Přesile Rusů se postaví dvě posádky týmu de Rooy. Zatímco syn Gerard přislíbil účast dávno (č. 202), jeho táta Jan potvrdil až jako poslední. Tým nasadí do soutěže dva rychlé speciály Iveco Trakker, vzniklé stavebnicovou přestavbou stávajících kamionů Ginaf/DAF. Zatímco Jan pojede s vozem, s nímž vyhrál lednový Africa Race, pro Gerarda tým postavil zcela nový speciál s upraveným zavěšením náprav. Tým de Rooy bude zastoupen ještě jednou, a to starším kamionem DAF prodaným španělskému týmu Epsilon. Bude s ním startovat Španěl Joseph Adua.
Českou konkurenci, tvoří dvojice pilotů Martin Macík se speciálem Liaz (č. 205), s nímž startoval na posledním Dakaru i Baja Spain, a Marek Spáčil s novým kamionem Tatra (č. 207). Pole kopřivnických kamionů se tedy ve světových soutěžích rozrůstá. Za zmínku stojí ještě Němec Behringer se sériovým Manem, s nímž ovšem podal skvělý výkon v atacamských etapách Dakaru, ale i Rus Mechtijev na voze témže značky. Proslul při poslední Rallye Transorientale tím, jak havaroval s druhým kamionem týmu Hanse Staceyho.
„Pohled do startovní listiny budí velký respekt, říká Aleš Loprais,“ ale přesto jdeme do boje s tím, že chceme uspět. Přestože je jakákoli jiná soutěž v průběhu roku v podstatě ostrým testem na Dakar, je Silk Way Rally především šancí skvělým způsobem si zasoutěžit v těch nejobtížnějších podmínkách plnohodnotné rallye. Silná konkurence pro nás znamená výzvu, jen kvalitní soupeři totiž skutečně prověří to, jak jsme na soutěž připraveni, a znamenají pro nás posun v naší práci. Silk Way Rally zkrátka nelze nebrat vážně, vždyť nic tak komplexního a kvalitně obsazeného se v průběhu roku ani nejede. Těžko na první pohled odhalit, kdo bude jak připraven, a tedy i šance na celkové umístění v souteži, která může mít tolik různých scénářů vývoje a velkou roli může sehrát i obyčejné štěstí. Podobně jako na Dakaru ovšem zajisté pomůže stabilní, rychlá jízda bez výkyvů a zbytečných časových ztrát.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.