21 strojů, zato většinou s příslušníky úzké světové špičky, se postaví na start Silk Way Rally, nejprestižnějšího letošního klání cross country hned po tradičním Dakaru.
Pořadatelé sice ještě oficiální listiny kategorie automibilů a kamionů neodhalili, přesto je k dispozici předběžná starovní listina i se startovními čísly. Kamiony budou mít číslování od 200. Podle předběžné listiny ponese Tatra Aleše Lopraise číslo 203. Ona předběžnost ovšem souvisí s tím, že na poslední chvíli potvrdil svou účast Jan de Rooy, jehož pořadatelé rozhodně nebudou kvůli číslování zařazovat až na samý chvost startovního pořadí.
Letmý pohled na listinu odhaluje celkem 21 strojů. Hned osmičku kamionů nasazuje domácí Kamaz. Dva kamiony bude mít na startu Iveco (alias stavebnice de Rooy), dva Tatra, jeden Liaz, čtyři Mercedes, tři MAN, jeden stroj nasadí DAF.
Podívejme se na listinu podrobněji. Kamaz bude na startu barevně rozdělen na dvě ekipy: jedna v továrních barvách se šesticí strojů a jedna v barvách Turkmenistánu s dvěma kamiony. Jejich finální vzhled uvidíme až na startu, ale předběžně se objevovaly v propagačních materiálech rallye už od počátku.
Se startovním číslem 200 sjede ze startovní rampy Rastam Minnichanov, premiér Tatarské republiky, jednoho z partnerů soutěže, v jehož hlavním městě, Kazani, se start bude odbývat. Minnichanov, jinak též kvalitní autokrosař, se dosud za volantem Kamazu objevoval pravidelně při dubajské Desert Challenge. Trojice elitních továrních pilotů, tedy Vladimir Čagin, Firdaus Kabirov a Ilgizar Mardějev budou na startu také, a to se startovními čísly 204, 201 a 206. K nim ovšem ředitel týmu Jakubov (zároveň také ředitel Silk Way Rally) staví jakousi kamazovskou juniorku, tedy mladé piloty nastupující generace, kteří se zatím buď podíleli na účasti modrého týmu na menších soutěžích v Rusku, nebo startovali už na Dakaru v rolích spolujezdců. Těmi jsou Eduard Nikolajev (dosavadní spolujezdec Čagina) a Ajrat Mardějev (syn Ilgizara Mardějeva). V úlohách spolujezdů měli možnost nasávat zkušenosti od slavných kolegů za volanty, kteří by dakarskými vyvříny mohli dláždit ulice. Dvojici pilotů Kamazů v ekipě zvané Car Sport of Turkmenistan tvoří jména Gurbanbendi Danatorov a Isa Mammedov.
Zajímavé bude také nasazení různých evolucí ruské techniky: premiér Minnichanov a člen juniorky Ajrat Mardějev by dle rozpisu měli startovat se starším typem 4911 s motorem umístěným vpředu, zatímco ostatní by měli mít k dispozici novější variant kit Kamaz 4326, včetně turkmenských posádek. V rámci propagace soutěže se ovšem v barvách jedné z hostitelských zemí objevoval starší Kamaz 4911, uvidíme tedy.
Přesile Rusů se postaví dvě posádky týmu de Rooy. Zatímco syn Gerard přislíbil účast dávno (č. 202), jeho táta Jan potvrdil až jako poslední. Tým nasadí do soutěže dva rychlé speciály Iveco Trakker, vzniklé stavebnicovou přestavbou stávajících kamionů Ginaf/DAF. Zatímco Jan pojede s vozem, s nímž vyhrál lednový Africa Race, pro Gerarda tým postavil zcela nový speciál s upraveným zavěšením náprav. Tým de Rooy bude zastoupen ještě jednou, a to starším kamionem DAF prodaným španělskému týmu Epsilon. Bude s ním startovat Španěl Joseph Adua.
Českou konkurenci, tvoří dvojice pilotů Martin Macík se speciálem Liaz (č. 205), s nímž startoval na posledním Dakaru i Baja Spain, a Marek Spáčil s novým kamionem Tatra (č. 207). Pole kopřivnických kamionů se tedy ve světových soutěžích rozrůstá. Za zmínku stojí ještě Němec Behringer se sériovým Manem, s nímž ovšem podal skvělý výkon v atacamských etapách Dakaru, ale i Rus Mechtijev na voze témže značky. Proslul při poslední Rallye Transorientale tím, jak havaroval s druhým kamionem týmu Hanse Staceyho.
„Pohled do startovní listiny budí velký respekt, říká Aleš Loprais,“ ale přesto jdeme do boje s tím, že chceme uspět. Přestože je jakákoli jiná soutěž v průběhu roku v podstatě ostrým testem na Dakar, je Silk Way Rally především šancí skvělým způsobem si zasoutěžit v těch nejobtížnějších podmínkách plnohodnotné rallye. Silná konkurence pro nás znamená výzvu, jen kvalitní soupeři totiž skutečně prověří to, jak jsme na soutěž připraveni, a znamenají pro nás posun v naší práci. Silk Way Rally zkrátka nelze nebrat vážně, vždyť nic tak komplexního a kvalitně obsazeného se v průběhu roku ani nejede. Těžko na první pohled odhalit, kdo bude jak připraven, a tedy i šance na celkové umístění v souteži, která může mít tolik různých scénářů vývoje a velkou roli může sehrát i obyčejné štěstí. Podobně jako na Dakaru ovšem zajisté pomůže stabilní, rychlá jízda bez výkyvů a zbytečných časových ztrát.“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).