Ve startovní listině Silk Way Rally celkem 21 kamionů

Loprais, Aleš
Loprais, Aleš, foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz
Jiří Vintr 28. srpna 2009 17:00
Sdílej:

21 strojů, zato většinou s příslušníky úzké světové špičky, se postaví na start Silk Way Rally, nejprestižnějšího letošního klání cross country hned po tradičním Dakaru.

Pořadatelé sice ještě oficiální listiny kategorie automibilů a kamionů neodhalili, přesto je k dispozici předběžná starovní listina i se startovními čísly. Kamiony budou mít číslování od 200. Podle předběžné listiny ponese Tatra Aleše Lopraise číslo 203. Ona předběžnost ovšem souvisí s tím, že na poslední chvíli potvrdil svou účast Jan de Rooy, jehož pořadatelé rozhodně nebudou kvůli číslování zařazovat až na samý chvost startovního pořadí.

Letmý pohled na listinu odhaluje celkem 21 strojů. Hned osmičku kamionů nasazuje domácí Kamaz. Dva kamiony bude mít na startu Iveco (alias stavebnice de Rooy), dva Tatra, jeden Liaz, čtyři Mercedes, tři MAN, jeden stroj nasadí DAF.

Podívejme se na listinu podrobněji. Kamaz bude na startu barevně rozdělen na dvě ekipy: jedna v továrních barvách se šesticí strojů a jedna v barvách Turkmenistánu s dvěma kamiony. Jejich finální vzhled uvidíme až na startu, ale předběžně se objevovaly v propagačních materiálech rallye už od počátku.

Se startovním číslem 200 sjede ze startovní rampy Rastam Minnichanov, premiér Tatarské republiky, jednoho z partnerů soutěže, v jehož hlavním městě, Kazani, se start bude odbývat. Minnichanov, jinak též kvalitní autokrosař, se dosud za volantem Kamazu objevoval pravidelně při dubajské Desert Challenge. Trojice elitních továrních pilotů, tedy Vladimir Čagin, Firdaus Kabirov a Ilgizar Mardějev budou na startu také, a to se startovními čísly 204, 201 a 206. K nim ovšem ředitel týmu Jakubov (zároveň také ředitel Silk Way Rally) staví jakousi kamazovskou juniorku, tedy mladé piloty nastupující generace, kteří se zatím buď podíleli na účasti modrého týmu na menších soutěžích v Rusku, nebo startovali už na Dakaru v rolích spolujezdců. Těmi jsou Eduard Nikolajev (dosavadní spolujezdec Čagina) a Ajrat Mardějev (syn Ilgizara Mardějeva). V úlohách spolujezdů měli možnost nasávat zkušenosti od slavných kolegů za volanty, kteří by dakarskými vyvříny mohli dláždit ulice. Dvojici pilotů Kamazů v ekipě zvané Car Sport of Turkmenistan tvoří jména Gurbanbendi Danatorov a Isa Mammedov.

Zajímavé bude také nasazení různých evolucí ruské techniky: premiér Minnichanov a člen juniorky Ajrat Mardějev by dle rozpisu měli startovat se starším typem 4911 s motorem umístěným vpředu, zatímco ostatní by měli mít k dispozici novější variant kit Kamaz 4326, včetně turkmenských posádek. V rámci propagace soutěže se ovšem v barvách jedné z hostitelských zemí objevoval starší Kamaz 4911, uvidíme tedy.

Přesile Rusů se postaví dvě posádky týmu de Rooy. Zatímco syn Gerard přislíbil účast dávno (č. 202), jeho táta Jan potvrdil až jako poslední. Tým nasadí do soutěže dva rychlé speciály Iveco Trakker, vzniklé stavebnicovou přestavbou stávajících kamionů Ginaf/DAF. Zatímco Jan pojede s vozem, s nímž vyhrál lednový Africa Race, pro Gerarda tým postavil zcela nový speciál s upraveným zavěšením náprav. Tým de Rooy bude zastoupen ještě jednou, a to starším kamionem DAF prodaným španělskému týmu Epsilon. Bude s ním startovat Španěl Joseph Adua.

Českou konkurenci, tvoří dvojice pilotů Martin Macík se speciálem Liaz (č. 205), s nímž startoval na posledním Dakaru i Baja Spain, a Marek Spáčil s novým kamionem Tatra (č. 207). Pole kopřivnických kamionů se tedy ve světových soutěžích rozrůstá. Za zmínku stojí ještě Němec Behringer se sériovým Manem, s nímž ovšem podal skvělý výkon v atacamských etapách Dakaru, ale i Rus Mechtijev na voze témže značky. Proslul při poslední Rallye Transorientale tím, jak havaroval s druhým kamionem týmu Hanse Staceyho.

„Pohled do startovní listiny budí velký respekt, říká Aleš Loprais,“ ale přesto jdeme do boje s tím, že chceme uspět. Přestože je jakákoli jiná soutěž v průběhu roku v podstatě ostrým testem na Dakar, je Silk Way Rally především šancí skvělým způsobem si zasoutěžit v těch nejobtížnějších podmínkách plnohodnotné rallye. Silná konkurence pro nás znamená výzvu, jen kvalitní soupeři totiž skutečně prověří to, jak jsme na soutěž připraveni, a znamenají pro nás posun v naší práci. Silk Way Rally zkrátka nelze nebrat vážně, vždyť nic tak komplexního a kvalitně obsazeného se v průběhu roku ani nejede. Těžko na první pohled odhalit, kdo bude jak připraven, a tedy i šance na celkové umístění v souteži, která může mít tolik různých scénářů vývoje a velkou roli může sehrát i obyčejné štěstí. Podobně jako na Dakaru ovšem zajisté pomůže stabilní, rychlá jízda bez výkyvů a zbytečných časových ztrát.“

 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?