21 strojů, zato většinou s příslušníky úzké světové špičky, se postaví na start Silk Way Rally, nejprestižnějšího letošního klání cross country hned po tradičním Dakaru.
Pořadatelé sice ještě oficiální listiny kategorie automibilů a kamionů neodhalili, přesto je k dispozici předběžná starovní listina i se startovními čísly. Kamiony budou mít číslování od 200. Podle předběžné listiny ponese Tatra Aleše Lopraise číslo 203. Ona předběžnost ovšem souvisí s tím, že na poslední chvíli potvrdil svou účast Jan de Rooy, jehož pořadatelé rozhodně nebudou kvůli číslování zařazovat až na samý chvost startovního pořadí.
Letmý pohled na listinu odhaluje celkem 21 strojů. Hned osmičku kamionů nasazuje domácí Kamaz. Dva kamiony bude mít na startu Iveco (alias stavebnice de Rooy), dva Tatra, jeden Liaz, čtyři Mercedes, tři MAN, jeden stroj nasadí DAF.
Podívejme se na listinu podrobněji. Kamaz bude na startu barevně rozdělen na dvě ekipy: jedna v továrních barvách se šesticí strojů a jedna v barvách Turkmenistánu s dvěma kamiony. Jejich finální vzhled uvidíme až na startu, ale předběžně se objevovaly v propagačních materiálech rallye už od počátku.
Se startovním číslem 200 sjede ze startovní rampy Rastam Minnichanov, premiér Tatarské republiky, jednoho z partnerů soutěže, v jehož hlavním městě, Kazani, se start bude odbývat. Minnichanov, jinak též kvalitní autokrosař, se dosud za volantem Kamazu objevoval pravidelně při dubajské Desert Challenge. Trojice elitních továrních pilotů, tedy Vladimir Čagin, Firdaus Kabirov a Ilgizar Mardějev budou na startu také, a to se startovními čísly 204, 201 a 206. K nim ovšem ředitel týmu Jakubov (zároveň také ředitel Silk Way Rally) staví jakousi kamazovskou juniorku, tedy mladé piloty nastupující generace, kteří se zatím buď podíleli na účasti modrého týmu na menších soutěžích v Rusku, nebo startovali už na Dakaru v rolích spolujezdců. Těmi jsou Eduard Nikolajev (dosavadní spolujezdec Čagina) a Ajrat Mardějev (syn Ilgizara Mardějeva). V úlohách spolujezdů měli možnost nasávat zkušenosti od slavných kolegů za volanty, kteří by dakarskými vyvříny mohli dláždit ulice. Dvojici pilotů Kamazů v ekipě zvané Car Sport of Turkmenistan tvoří jména Gurbanbendi Danatorov a Isa Mammedov.
Zajímavé bude také nasazení různých evolucí ruské techniky: premiér Minnichanov a člen juniorky Ajrat Mardějev by dle rozpisu měli startovat se starším typem 4911 s motorem umístěným vpředu, zatímco ostatní by měli mít k dispozici novější variant kit Kamaz 4326, včetně turkmenských posádek. V rámci propagace soutěže se ovšem v barvách jedné z hostitelských zemí objevoval starší Kamaz 4911, uvidíme tedy.
Přesile Rusů se postaví dvě posádky týmu de Rooy. Zatímco syn Gerard přislíbil účast dávno (č. 202), jeho táta Jan potvrdil až jako poslední. Tým nasadí do soutěže dva rychlé speciály Iveco Trakker, vzniklé stavebnicovou přestavbou stávajících kamionů Ginaf/DAF. Zatímco Jan pojede s vozem, s nímž vyhrál lednový Africa Race, pro Gerarda tým postavil zcela nový speciál s upraveným zavěšením náprav. Tým de Rooy bude zastoupen ještě jednou, a to starším kamionem DAF prodaným španělskému týmu Epsilon. Bude s ním startovat Španěl Joseph Adua.
Českou konkurenci, tvoří dvojice pilotů Martin Macík se speciálem Liaz (č. 205), s nímž startoval na posledním Dakaru i Baja Spain, a Marek Spáčil s novým kamionem Tatra (č. 207). Pole kopřivnických kamionů se tedy ve světových soutěžích rozrůstá. Za zmínku stojí ještě Němec Behringer se sériovým Manem, s nímž ovšem podal skvělý výkon v atacamských etapách Dakaru, ale i Rus Mechtijev na voze témže značky. Proslul při poslední Rallye Transorientale tím, jak havaroval s druhým kamionem týmu Hanse Staceyho.
„Pohled do startovní listiny budí velký respekt, říká Aleš Loprais,“ ale přesto jdeme do boje s tím, že chceme uspět. Přestože je jakákoli jiná soutěž v průběhu roku v podstatě ostrým testem na Dakar, je Silk Way Rally především šancí skvělým způsobem si zasoutěžit v těch nejobtížnějších podmínkách plnohodnotné rallye. Silná konkurence pro nás znamená výzvu, jen kvalitní soupeři totiž skutečně prověří to, jak jsme na soutěž připraveni, a znamenají pro nás posun v naší práci. Silk Way Rally zkrátka nelze nebrat vážně, vždyť nic tak komplexního a kvalitně obsazeného se v průběhu roku ani nejede. Těžko na první pohled odhalit, kdo bude jak připraven, a tedy i šance na celkové umístění v souteži, která může mít tolik různých scénářů vývoje a velkou roli může sehrát i obyčejné štěstí. Podobně jako na Dakaru ovšem zajisté pomůže stabilní, rychlá jízda bez výkyvů a zbytečných časových ztrát.“
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?