21 strojů, zato většinou s příslušníky úzké světové špičky, se postaví na start Silk Way Rally, nejprestižnějšího letošního klání cross country hned po tradičním Dakaru.
Pořadatelé sice ještě oficiální listiny kategorie automibilů a kamionů neodhalili, přesto je k dispozici předběžná starovní listina i se startovními čísly. Kamiony budou mít číslování od 200. Podle předběžné listiny ponese Tatra Aleše Lopraise číslo 203. Ona předběžnost ovšem souvisí s tím, že na poslední chvíli potvrdil svou účast Jan de Rooy, jehož pořadatelé rozhodně nebudou kvůli číslování zařazovat až na samý chvost startovního pořadí.
Letmý pohled na listinu odhaluje celkem 21 strojů. Hned osmičku kamionů nasazuje domácí Kamaz. Dva kamiony bude mít na startu Iveco (alias stavebnice de Rooy), dva Tatra, jeden Liaz, čtyři Mercedes, tři MAN, jeden stroj nasadí DAF.
Podívejme se na listinu podrobněji. Kamaz bude na startu barevně rozdělen na dvě ekipy: jedna v továrních barvách se šesticí strojů a jedna v barvách Turkmenistánu s dvěma kamiony. Jejich finální vzhled uvidíme až na startu, ale předběžně se objevovaly v propagačních materiálech rallye už od počátku.
Se startovním číslem 200 sjede ze startovní rampy Rastam Minnichanov, premiér Tatarské republiky, jednoho z partnerů soutěže, v jehož hlavním městě, Kazani, se start bude odbývat. Minnichanov, jinak též kvalitní autokrosař, se dosud za volantem Kamazu objevoval pravidelně při dubajské Desert Challenge. Trojice elitních továrních pilotů, tedy Vladimir Čagin, Firdaus Kabirov a Ilgizar Mardějev budou na startu také, a to se startovními čísly 204, 201 a 206. K nim ovšem ředitel týmu Jakubov (zároveň také ředitel Silk Way Rally) staví jakousi kamazovskou juniorku, tedy mladé piloty nastupující generace, kteří se zatím buď podíleli na účasti modrého týmu na menších soutěžích v Rusku, nebo startovali už na Dakaru v rolích spolujezdců. Těmi jsou Eduard Nikolajev (dosavadní spolujezdec Čagina) a Ajrat Mardějev (syn Ilgizara Mardějeva). V úlohách spolujezdů měli možnost nasávat zkušenosti od slavných kolegů za volanty, kteří by dakarskými vyvříny mohli dláždit ulice. Dvojici pilotů Kamazů v ekipě zvané Car Sport of Turkmenistan tvoří jména Gurbanbendi Danatorov a Isa Mammedov.
Zajímavé bude také nasazení různých evolucí ruské techniky: premiér Minnichanov a člen juniorky Ajrat Mardějev by dle rozpisu měli startovat se starším typem 4911 s motorem umístěným vpředu, zatímco ostatní by měli mít k dispozici novější variant kit Kamaz 4326, včetně turkmenských posádek. V rámci propagace soutěže se ovšem v barvách jedné z hostitelských zemí objevoval starší Kamaz 4911, uvidíme tedy.
Přesile Rusů se postaví dvě posádky týmu de Rooy. Zatímco syn Gerard přislíbil účast dávno (č. 202), jeho táta Jan potvrdil až jako poslední. Tým nasadí do soutěže dva rychlé speciály Iveco Trakker, vzniklé stavebnicovou přestavbou stávajících kamionů Ginaf/DAF. Zatímco Jan pojede s vozem, s nímž vyhrál lednový Africa Race, pro Gerarda tým postavil zcela nový speciál s upraveným zavěšením náprav. Tým de Rooy bude zastoupen ještě jednou, a to starším kamionem DAF prodaným španělskému týmu Epsilon. Bude s ním startovat Španěl Joseph Adua.
Českou konkurenci, tvoří dvojice pilotů Martin Macík se speciálem Liaz (č. 205), s nímž startoval na posledním Dakaru i Baja Spain, a Marek Spáčil s novým kamionem Tatra (č. 207). Pole kopřivnických kamionů se tedy ve světových soutěžích rozrůstá. Za zmínku stojí ještě Němec Behringer se sériovým Manem, s nímž ovšem podal skvělý výkon v atacamských etapách Dakaru, ale i Rus Mechtijev na voze témže značky. Proslul při poslední Rallye Transorientale tím, jak havaroval s druhým kamionem týmu Hanse Staceyho.
„Pohled do startovní listiny budí velký respekt, říká Aleš Loprais,“ ale přesto jdeme do boje s tím, že chceme uspět. Přestože je jakákoli jiná soutěž v průběhu roku v podstatě ostrým testem na Dakar, je Silk Way Rally především šancí skvělým způsobem si zasoutěžit v těch nejobtížnějších podmínkách plnohodnotné rallye. Silná konkurence pro nás znamená výzvu, jen kvalitní soupeři totiž skutečně prověří to, jak jsme na soutěž připraveni, a znamenají pro nás posun v naší práci. Silk Way Rally zkrátka nelze nebrat vážně, vždyť nic tak komplexního a kvalitně obsazeného se v průběhu roku ani nejede. Těžko na první pohled odhalit, kdo bude jak připraven, a tedy i šance na celkové umístění v souteži, která může mít tolik různých scénářů vývoje a velkou roli může sehrát i obyčejné štěstí. Podobně jako na Dakaru ovšem zajisté pomůže stabilní, rychlá jízda bez výkyvů a zbytečných časových ztrát.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?