Martin Prokop s Janem Tománkem tráví poslední dny před zahájením Polské rally v nádherném prostředí Mazurských jezer. Krásná krajina však bohužel ostře kontrastuje s kvalitou rychlostních zkoušek.
Rajd Polski, název, který není českým fanouškům rallysportu cizí, zavítá ve své dlouhé historii do města Mikolajki, teprve popáté. Organizátoři zde našli nádherné zázemí, handicapem je dostupnost. Nejbližší mezinárodní letiště ve Varšavě je vzdáleno více než dvě stě kilometrů, a tak cesta na sever může vzhledem k husté dopravě zabrat od tří do šesti hodin.
Martin Prokop bude v Polsku závodit vůbec poprvé, světová premiéra však má po prvním dni seznamovacích jízd mírnou pachuť. „Soutěž je kompaktní, vložky jsou kousek od sebe. Docela dobré je i zázemí. Ráno na snídani se potkávají všichni jezdci na jednom hotelu. Ale… Za roky v seriálu mistrovství světa jsem zvyklý na určitý standard tratí, ale zdejší úseky mi nahání obavy. Trať mi nepřijde kvalitní, prostě světová. Už při tréninku jsem to negativně prožíval, na řadě míst jsem si uvědomoval, jak rychle se tam asi pojede a nebylo to nic příjemného. To ani nemluvím o tom, jaké rychlosti tam budou dosahovat speciály WRC. Osobně považuji polskou trať jako hodně nebezpečnou, místy si připadám jako na české soutěži, jen na šotolině. Mnoho kilometrů zkoušek lemují stromy, nebude zde moc prostoru na korigování případné chyby. Proto jen doufám, že se při soutěži nestane nic závažného,“ popsal své prvotní pocity člen Jipocar Racing Teamu.
Polská rally je vedle slavné Rally Monte Carlo druhou nejstarší soutěží na evropském kontinentu. Ale ve světovém šampionátu bude téměř nováčkem, pokud pomineme rok 1973, kdy se v Polsku jelo o body do šampionátu značek. Ze 62 startujících soutěž pokořili pouze tři. Během soutěže museli absolvovat 55 rychlostních zkoušek, 750 ostrých kilometrů. To se samozřejmě letos nebude opakovat, i když počet přihlášených je podobný. Na 55 účastníků, včetně desítky juniorů (dva polští jezdci v roli hostů - Radoslaw Typa a Marcin Dobrowolski), čeká jen 18 měřených testů (352 km). Celková délka trati je 1024,38 km.
„Tratě bych rozdělil na dva typy. Úseky v lesích jsou na měkkém podkladu, kde očekávám hluboké koleje. Jinak se jede po tvrdším povrchu mezi alejemi. Ale na trati jsou i rychlé průjezdy vesnic či pasáže podobné Finsku. Ale tam jsou stromy dál od trati a navíc finská trať je víc závodní. Uvidíme, jaké bude počasí, ale dá se předpokládat, že pro nás budou druhé průjezdy velkým problémem. Už při tréninku jsme na mnoha místech jeli po lyžině a byl jsem rád, že jsem to vůbec projel,“ doplnil Martin Prokop. Tato slova se potvrdila už na společném testu JWRC v místě soutěže. Martin Prokop měl možnost vyzkoušet chování vozu v hlubokých kolejích, opět si přivyknout na specifické chování dvoukolky. „Brzy se vyjela hluboká kolej a trať se téměř stala nesjízdnou. Pokud nás to samé čeká v závodě, bude to hodně těžké,“ přiznal.
Martin Prokop s Janem Tománkem přesto věří v dobrý výsledek a podporu českých fanoušků. „Formu určitě máme, budeme se snažit o co nejlepší výkon. Hlavně bude důležité se vyvarovat zbytečných chyb. Vložky jsou plné zrádných míst. Navíc se jich nedá moc zapamatovat, takže budu muset stoprocentně věřit rozpisu. Už při tréninku je kolem trati hodně diváků, ale doufám, že tady nebudou jen domácí, ale soutěž si užijí i čeští fanoušci. Rád bych je pozval na superspeciálku v Mikolajkách. Do norganizátoři hodně zainvestovali, jde o pěkný areál hned vedle servisu. Bohužel to je jeden z mála kladů polské soutěže. Dále chci české fanoušky upozornit na množství policistů, kteří se v regionu pohybují a určitě všem radím, ať si dají velký pozor na radarové kontroly,“ uzavřel Martin Prokop.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.