Martin Prokop s Janem Tománkem tráví poslední dny před zahájením Polské rally v nádherném prostředí Mazurských jezer. Krásná krajina však bohužel ostře kontrastuje s kvalitou rychlostních zkoušek.
Rajd Polski, název, který není českým fanouškům rallysportu cizí, zavítá ve své dlouhé historii do města Mikolajki, teprve popáté. Organizátoři zde našli nádherné zázemí, handicapem je dostupnost. Nejbližší mezinárodní letiště ve Varšavě je vzdáleno více než dvě stě kilometrů, a tak cesta na sever může vzhledem k husté dopravě zabrat od tří do šesti hodin.
Martin Prokop bude v Polsku závodit vůbec poprvé, světová premiéra však má po prvním dni seznamovacích jízd mírnou pachuť. „Soutěž je kompaktní, vložky jsou kousek od sebe. Docela dobré je i zázemí. Ráno na snídani se potkávají všichni jezdci na jednom hotelu. Ale… Za roky v seriálu mistrovství světa jsem zvyklý na určitý standard tratí, ale zdejší úseky mi nahání obavy. Trať mi nepřijde kvalitní, prostě světová. Už při tréninku jsem to negativně prožíval, na řadě míst jsem si uvědomoval, jak rychle se tam asi pojede a nebylo to nic příjemného. To ani nemluvím o tom, jaké rychlosti tam budou dosahovat speciály WRC. Osobně považuji polskou trať jako hodně nebezpečnou, místy si připadám jako na české soutěži, jen na šotolině. Mnoho kilometrů zkoušek lemují stromy, nebude zde moc prostoru na korigování případné chyby. Proto jen doufám, že se při soutěži nestane nic závažného,“ popsal své prvotní pocity člen Jipocar Racing Teamu.
Polská rally je vedle slavné Rally Monte Carlo druhou nejstarší soutěží na evropském kontinentu. Ale ve světovém šampionátu bude téměř nováčkem, pokud pomineme rok 1973, kdy se v Polsku jelo o body do šampionátu značek. Ze 62 startujících soutěž pokořili pouze tři. Během soutěže museli absolvovat 55 rychlostních zkoušek, 750 ostrých kilometrů. To se samozřejmě letos nebude opakovat, i když počet přihlášených je podobný. Na 55 účastníků, včetně desítky juniorů (dva polští jezdci v roli hostů - Radoslaw Typa a Marcin Dobrowolski), čeká jen 18 měřených testů (352 km). Celková délka trati je 1024,38 km.
„Tratě bych rozdělil na dva typy. Úseky v lesích jsou na měkkém podkladu, kde očekávám hluboké koleje. Jinak se jede po tvrdším povrchu mezi alejemi. Ale na trati jsou i rychlé průjezdy vesnic či pasáže podobné Finsku. Ale tam jsou stromy dál od trati a navíc finská trať je víc závodní. Uvidíme, jaké bude počasí, ale dá se předpokládat, že pro nás budou druhé průjezdy velkým problémem. Už při tréninku jsme na mnoha místech jeli po lyžině a byl jsem rád, že jsem to vůbec projel,“ doplnil Martin Prokop. Tato slova se potvrdila už na společném testu JWRC v místě soutěže. Martin Prokop měl možnost vyzkoušet chování vozu v hlubokých kolejích, opět si přivyknout na specifické chování dvoukolky. „Brzy se vyjela hluboká kolej a trať se téměř stala nesjízdnou. Pokud nás to samé čeká v závodě, bude to hodně těžké,“ přiznal.
Martin Prokop s Janem Tománkem přesto věří v dobrý výsledek a podporu českých fanoušků. „Formu určitě máme, budeme se snažit o co nejlepší výkon. Hlavně bude důležité se vyvarovat zbytečných chyb. Vložky jsou plné zrádných míst. Navíc se jich nedá moc zapamatovat, takže budu muset stoprocentně věřit rozpisu. Už při tréninku je kolem trati hodně diváků, ale doufám, že tady nebudou jen domácí, ale soutěž si užijí i čeští fanoušci. Rád bych je pozval na superspeciálku v Mikolajkách. Do norganizátoři hodně zainvestovali, jde o pěkný areál hned vedle servisu. Bohužel to je jeden z mála kladů polské soutěže. Dále chci české fanoušky upozornit na množství policistů, kteří se v regionu pohybují a určitě všem radím, ať si dají velký pozor na radarové kontroly,“ uzavřel Martin Prokop.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.