Martin Prokop: Polská trať postrádá světové parametry

Prokop, Martin
Prokop, Martin, foto: Froněk, Honza
Tomáš Urban 24. června 2009 08:58
Sdílej:

Martin Prokop s Janem Tománkem tráví poslední dny před zahájením Polské rally v nádherném prostředí Mazurských jezer. Krásná krajina však bohužel ostře kontrastuje s kvalitou rychlostních zkoušek.

Rajd Polski, název, který není českým fanouškům rallysportu cizí, zavítá ve své dlouhé historii do města Mikolajki, teprve popáté. Organizátoři zde našli nádherné zázemí, handicapem je dostupnost. Nejbližší mezinárodní letiště ve Varšavě je vzdáleno více než dvě stě kilometrů, a tak cesta na sever může vzhledem k husté dopravě zabrat od tří do šesti hodin.

Martin Prokop bude v Polsku závodit vůbec poprvé, světová premiéra však má po prvním dni seznamovacích jízd mírnou pachuť. „Soutěž je kompaktní, vložky jsou kousek od sebe. Docela dobré je i zázemí. Ráno na snídani se potkávají všichni jezdci na jednom hotelu. Ale…  Za roky v seriálu mistrovství světa jsem zvyklý na určitý standard tratí, ale zdejší úseky mi nahání obavy. Trať mi nepřijde kvalitní, prostě světová. Už při tréninku jsem to negativně prožíval, na řadě míst jsem si uvědomoval, jak rychle se tam asi pojede a nebylo to nic příjemného. To ani nemluvím o tom, jaké rychlosti tam budou dosahovat speciály WRC. Osobně považuji polskou trať jako hodně nebezpečnou, místy si připadám jako na české soutěži, jen na šotolině. Mnoho kilometrů zkoušek lemují stromy, nebude zde moc prostoru na korigování případné chyby. Proto jen doufám, že se při soutěži nestane nic závažného,“ popsal své prvotní pocity člen Jipocar Racing Teamu.  

Polská rally je vedle slavné Rally Monte Carlo druhou nejstarší soutěží na evropském kontinentu. Ale ve světovém šampionátu bude téměř nováčkem, pokud pomineme rok 1973, kdy se v Polsku jelo o body do šampionátu značek. Ze 62 startujících soutěž pokořili pouze tři. Během soutěže museli absolvovat 55 rychlostních zkoušek, 750 ostrých kilometrů. To se samozřejmě letos nebude opakovat, i když počet přihlášených je podobný. Na 55 účastníků, včetně desítky juniorů (dva polští jezdci v roli hostů - Radoslaw Typa a Marcin Dobrowolski), čeká jen 18 měřených testů (352 km). Celková délka trati je 1024,38 km.

„Tratě bych rozdělil na dva typy. Úseky v lesích jsou na měkkém podkladu, kde očekávám hluboké koleje. Jinak se jede po tvrdším povrchu mezi alejemi. Ale na trati jsou i rychlé průjezdy vesnic či pasáže podobné Finsku. Ale tam jsou stromy dál od trati a navíc finská trať je víc závodní. Uvidíme, jaké bude počasí, ale dá se předpokládat, že pro nás budou druhé průjezdy velkým problémem. Už při tréninku jsme na mnoha místech jeli po lyžině a byl jsem rád, že jsem to vůbec projel,“ doplnil Martin Prokop. Tato slova se potvrdila už na společném testu JWRC v místě soutěže. Martin Prokop měl možnost vyzkoušet chování vozu v hlubokých kolejích, opět si přivyknout na specifické chování dvoukolky. „Brzy se vyjela hluboká kolej a trať se téměř stala nesjízdnou. Pokud nás to samé čeká v závodě, bude to hodně těžké,“ přiznal. 

Martin Prokop s Janem Tománkem přesto věří v dobrý výsledek a podporu českých fanoušků. „Formu určitě máme, budeme se snažit o co nejlepší výkon. Hlavně bude důležité se vyvarovat zbytečných chyb. Vložky jsou plné zrádných míst. Navíc se jich nedá moc zapamatovat, takže budu muset stoprocentně věřit rozpisu. Už při tréninku je kolem trati hodně diváků, ale doufám, že tady nebudou jen domácí, ale soutěž si užijí i čeští fanoušci. Rád bych je pozval na superspeciálku v Mikolajkách. Do norganizátoři hodně zainvestovali, jde o pěkný areál hned vedle servisu. Bohužel to je jeden z mála kladů polské soutěže. Dále chci české fanoušky upozornit na množství policistů, kteří se v regionu pohybují a určitě všem radím, ať si dají velký pozor na radarové kontroly,“ uzavřel Martin Prokop.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?