Hustopečský závodník Martin Rada a jeho navigátor Roman Petr zvládli celou náročnou soutěž Rallye Monte Carlo 2009 a navíc si s vozem Alfa Romeo 147 vybojovali stříbrnou medaili ve třídě N3. Celkově pak posádce patřilo rovněž solidní 21. místo.
Celkem 14 RZ o nevídané délce 365 km, rozložených do tří dnů- ale i závěrečné noci - soubojů na trati, posádka v barvách týmu AGROTEC racing teamu Hustopeče zvládla výborně. Ve třídě sváděla největší souboj s domácí dvojicí Lilian Vialle a Patrice Roissac s vozem Renault Clio Ragnotti, která zdejší erzety dobře zná a byla nakonec i rychlejší. Nicméně bronzovou posádku Guy Mottard Michel Girauudo s vozem Peugeot 206 RC Jihomoravané překonali o více než 15 minut, přestože i tato posádka byla domácí. Do cíle pak dojelo 29 posádek, tedy méně než polovina z těch, které do nejtěžší soutěže, jakou kdy Martin Rada jel, odstartovaly.
Vždyť jen na poslední den bylo připraveno pět RZ, z toho ale čtyři závěrečné v noci. Jejich trasa vedla ze zatáčky do zatáčky, střídaly se povrchy a nechyběl ani sníh a led. Jen zmíněná noční sekce měřila 109 km, to je o tři desítky km více, než je stanovený limit pro tuzemské sprintrallye.
„Posledni den byl velmi náročný, od 7.08 jsme byli v autě, jeli 120 km na start RZ 10, pak 30 km erzeta na sněhu a dalších 220 km přejezd do Monaca. RZ 10 pro nás byla šance srovnat ztrátu na prvního, takže jsme do toho šli naplno. Na startu pršelo, dál byla břečka a jak to stoupalo, pokračoval sníh až ujetý a ledovatka. Podařilo se nám v první části předjet dvě auta a šlo to výborně až na 22 km, kde jsem maličko chyboval na výjezdu z levé devět - dostal jsem se mimo stopu a sníh mě stáhl do kraje a do příkopy na skálu. Nebýt diváku, tak jsme se ven nedostali. Takže jsme vyzkoušeli to pravé Monte, kdy spoustu diváků stojí na RZ v zatáčkách a jsou připraveni ti pomoci. Moc jim děkujeme, vrátili nás do hry. Ve zbytku RZ jsme ještě dojeli předchozí auto, ale i tak jsme v závěji ztratili přes 4 minuty. Tady také asi padla možnost na vítězství ve třídě,“ líčí úvod závěrečního dne soutěže Martin Rada a pokračuje: “Dojeli jsme za hrozných podmínek na silnicích na přejezdu do Monaca a večer po 19.00 hodině šli na start posledních 4 RZ. Hned první (RZ 11) byla nejvyhlášenější zkouška s průjezdem průsmyku Col de Turíni, což znamená 34 km nocí vysoko v horách, ze zatáčky do zatáčky a ještě k tomu klouzačka. Zkusili jsme zatáhnout, získali jsme přes 1,5 minuty na „Frantíka“, ale více to asi nešlo. Na následující RZ 12 jsem se snažil ještě něco vybojovat a získali jsme cca minutu. Takže celkově jsme stáhli něco pod tři minuty, ale to nestačilo. Poslední průjezdy byly udržovací, ale alespoň jsme vyhráli v N3 v pátek dvě RZ. Cíl už byla krásná euforie z dosaženého výsledku a všechny problémy zůstaly zapomenuty. Noc dlouhých ohňů, jak se této závěrečné noční části říká, provází nádherná atmosféra, lidi jsou v lese u ohňů. Je to náročná zkouška, kde se nesmí chybovat, ale super.“
Boj do poslední fáze „Monte“ o zlato a konečné umístění na druhém místě je jistě pro Martina s Romanem super výsledek, který asi při premiérovém startu na takto náročné soutěži čekal málokdo. K tomu navíc v cíli na dosah druhé desítky. „Určitě je to super, na začátku byl plán dojet, toto je nádhera !! Cílem bylo spatřit cíl a absolvovat tuto rallye, získat zkušenosti a dobře se povozit na krásných tratích. S výsledkem jsme nad míru spokojeni, v oficiálních výsledcích jsme 21. v celkovém pořadí a druzí v N3. Pozice v N3 je pro nás srovnáním s ostatními, podařílo se nám vyhrát několik RZ v této třídě, zejména ty sněhové nebo ledové, kde se umazávaly nevýhody našeho vozu ve výkonu motoru a hmotnosti. Myslím že jsme jeli opravdový závod ve skupině,“ směje se spokojeně jezdec, který tak může zapomenout na mnoho technických problémů z loňské sezóny, které jej zastavily ve více než polovině startů. Vždyť třeba ve „své“ AGROTEC rallye Hustopeče odstoupil pro technické problémy dokonce dvakrát. Nicméně Martin pokyvuje, že problémy z loňské sezony jsou zapomenuty a zároveň se těší na sezónu nadcházející. V ní se bude soustředit hlavně na „velký mistrák“.
Fandy jistě napadá otázka, zda posádku úspěch nepovzbudil k nějakým dalším startům v IRC. „Uvidíme, jak budou peníze. Určitě chceme jet Barum rally a možná ještě jeden závod v Evropě,“ plánuje Rada.
“Jsem rád, že to tak dopadlo a je třeba poděkovat mechanikům, protože to je výhra celého teamu a bez nich by to nešlo. A i pro ně to bylo náročné stěhování a stavění servisu docela v časovém stresu. Takže dík Lubošovi Horáčkovi, Broňovi Dofkovi, Lukaši Křivinkovi a Rudovi Kadlecovi - díky moc za perfektní výkon. A samozřejmě i Romanovi, pro něhož to byl taky první start na tak náročné soutěži. Nešlo by to ani bez pomoci rodiny a sponzorů, za co taky mnoho díky,“ děkuje kolegům i všem dalším Martin Rada.
Doplňme, že vůz, s kterým posádka startuje, je upraven ve skupině N, což jsou vozidla s minimálními úpravami a nejbližší sériovým provedením. Jedná se o přestavbu vozu ALFA ROMEO 147 2.0 TWIN SPARK s motorem o objemu 1970 ccm a s mechanickou pětistupňovou převodovkou. Základní úpravou na karoserií je vestavba bezpečnostního rámu, uchycení sportovních sedaček a bezpečnostních pásů. Jinak vše nepotřebné je vymontováno, aby se dosáhlo co nejmenší hmotnosti. Motor je upraven na výkon okolo 200 PS a převodovka je s přímým řazením typu Hewland a samosvorným diferenciálem. Sériové tlumiče pérování jsou nahrazeny sportovními třícestnými tlumiči KW sporting. Na voze jsou lehkoslitinová sportovní kola 16 palců s pneumatikami BF Goodrich. Ostatní komponenty jsou ze sériového vozu. Martin Rada ještě doplňuje: „Veškeré úpravy jsou provedeny dle homologačního listu FIA pro toto vozidlo ve skupině N. Auto stavíme sami a řekl bych, že to pro mě součást celého tohoto sportu. Z mého pohledu by se dalo pro „Monte“ udělat lepší nastavení podvozku auta, u nás jsou cesty na RZ více rozbité a tady to bylo skoro vše na asfaltech. Myslím ale, že v přípravě vozu jsme vsadili na 100% jistotu a snažili se o co nejlepší repasi a přípravu vozu a mechanici odvedli dobrou práci. Celý ten závod a ta atmosféra, spousty diváků kolem tratí….A nádherné bylo vidět naše vlajky a povzbuzování českých fanoušků, kterých tu bylo hodně. V servisu jsme se také potkávali se spoustou Čechů, kteří nám fandili a povzbuzovali nás. Naštěstí jsme neměli závažnější problémy, museli jsme ze začátku řešit opravu mechanismu stěračů, které ve čtvrtek v poslední sekci přestaly fungovat, ale pak přestalo pršet a do servisu jsme dojeli a vyměnili celý mechanismus.“
Martin Rada mimochodem také letos šéfuje pořadatelům AGROTEC rally Hustopeče, která bude v červnu čtvrtým dílem sedmidílného MMČR. Účast na nejstarší automobilové rallye světa pro něj tedy mohla být i velkou inspirací z hlediska pořadatele: „Určitě mám všechny materiály, tiskoviny, viděl jsem vybavení a organizaci. Určitě něco použijeme na naši rallye. Jinak to jsou krásné zážitky z krásných tratí,“ zakončuje povídání Martin Rada.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?