Hustopečský závodník Martin Rada a jeho navigátor Roman Petr zvládli celou náročnou soutěž Rallye Monte Carlo 2009 a navíc si s vozem Alfa Romeo 147 vybojovali stříbrnou medaili ve třídě N3. Celkově pak posádce patřilo rovněž solidní 21. místo.
Celkem 14 RZ o nevídané délce 365 km, rozložených do tří dnů- ale i závěrečné noci - soubojů na trati, posádka v barvách týmu AGROTEC racing teamu Hustopeče zvládla výborně. Ve třídě sváděla největší souboj s domácí dvojicí Lilian Vialle a Patrice Roissac s vozem Renault Clio Ragnotti, která zdejší erzety dobře zná a byla nakonec i rychlejší. Nicméně bronzovou posádku Guy Mottard Michel Girauudo s vozem Peugeot 206 RC Jihomoravané překonali o více než 15 minut, přestože i tato posádka byla domácí. Do cíle pak dojelo 29 posádek, tedy méně než polovina z těch, které do nejtěžší soutěže, jakou kdy Martin Rada jel, odstartovaly.
Vždyť jen na poslední den bylo připraveno pět RZ, z toho ale čtyři závěrečné v noci. Jejich trasa vedla ze zatáčky do zatáčky, střídaly se povrchy a nechyběl ani sníh a led. Jen zmíněná noční sekce měřila 109 km, to je o tři desítky km více, než je stanovený limit pro tuzemské sprintrallye.
„Posledni den byl velmi náročný, od 7.08 jsme byli v autě, jeli 120 km na start RZ 10, pak 30 km erzeta na sněhu a dalších 220 km přejezd do Monaca. RZ 10 pro nás byla šance srovnat ztrátu na prvního, takže jsme do toho šli naplno. Na startu pršelo, dál byla břečka a jak to stoupalo, pokračoval sníh až ujetý a ledovatka. Podařilo se nám v první části předjet dvě auta a šlo to výborně až na 22 km, kde jsem maličko chyboval na výjezdu z levé devět - dostal jsem se mimo stopu a sníh mě stáhl do kraje a do příkopy na skálu. Nebýt diváku, tak jsme se ven nedostali. Takže jsme vyzkoušeli to pravé Monte, kdy spoustu diváků stojí na RZ v zatáčkách a jsou připraveni ti pomoci. Moc jim děkujeme, vrátili nás do hry. Ve zbytku RZ jsme ještě dojeli předchozí auto, ale i tak jsme v závěji ztratili přes 4 minuty. Tady také asi padla možnost na vítězství ve třídě,“ líčí úvod závěrečního dne soutěže Martin Rada a pokračuje: “Dojeli jsme za hrozných podmínek na silnicích na přejezdu do Monaca a večer po 19.00 hodině šli na start posledních 4 RZ. Hned první (RZ 11) byla nejvyhlášenější zkouška s průjezdem průsmyku Col de Turíni, což znamená 34 km nocí vysoko v horách, ze zatáčky do zatáčky a ještě k tomu klouzačka. Zkusili jsme zatáhnout, získali jsme přes 1,5 minuty na „Frantíka“, ale více to asi nešlo. Na následující RZ 12 jsem se snažil ještě něco vybojovat a získali jsme cca minutu. Takže celkově jsme stáhli něco pod tři minuty, ale to nestačilo. Poslední průjezdy byly udržovací, ale alespoň jsme vyhráli v N3 v pátek dvě RZ. Cíl už byla krásná euforie z dosaženého výsledku a všechny problémy zůstaly zapomenuty. Noc dlouhých ohňů, jak se této závěrečné noční části říká, provází nádherná atmosféra, lidi jsou v lese u ohňů. Je to náročná zkouška, kde se nesmí chybovat, ale super.“
Boj do poslední fáze „Monte“ o zlato a konečné umístění na druhém místě je jistě pro Martina s Romanem super výsledek, který asi při premiérovém startu na takto náročné soutěži čekal málokdo. K tomu navíc v cíli na dosah druhé desítky. „Určitě je to super, na začátku byl plán dojet, toto je nádhera !! Cílem bylo spatřit cíl a absolvovat tuto rallye, získat zkušenosti a dobře se povozit na krásných tratích. S výsledkem jsme nad míru spokojeni, v oficiálních výsledcích jsme 21. v celkovém pořadí a druzí v N3. Pozice v N3 je pro nás srovnáním s ostatními, podařílo se nám vyhrát několik RZ v této třídě, zejména ty sněhové nebo ledové, kde se umazávaly nevýhody našeho vozu ve výkonu motoru a hmotnosti. Myslím že jsme jeli opravdový závod ve skupině,“ směje se spokojeně jezdec, který tak může zapomenout na mnoho technických problémů z loňské sezóny, které jej zastavily ve více než polovině startů. Vždyť třeba ve „své“ AGROTEC rallye Hustopeče odstoupil pro technické problémy dokonce dvakrát. Nicméně Martin pokyvuje, že problémy z loňské sezony jsou zapomenuty a zároveň se těší na sezónu nadcházející. V ní se bude soustředit hlavně na „velký mistrák“.
Fandy jistě napadá otázka, zda posádku úspěch nepovzbudil k nějakým dalším startům v IRC. „Uvidíme, jak budou peníze. Určitě chceme jet Barum rally a možná ještě jeden závod v Evropě,“ plánuje Rada.
“Jsem rád, že to tak dopadlo a je třeba poděkovat mechanikům, protože to je výhra celého teamu a bez nich by to nešlo. A i pro ně to bylo náročné stěhování a stavění servisu docela v časovém stresu. Takže dík Lubošovi Horáčkovi, Broňovi Dofkovi, Lukaši Křivinkovi a Rudovi Kadlecovi - díky moc za perfektní výkon. A samozřejmě i Romanovi, pro něhož to byl taky první start na tak náročné soutěži. Nešlo by to ani bez pomoci rodiny a sponzorů, za co taky mnoho díky,“ děkuje kolegům i všem dalším Martin Rada.
Doplňme, že vůz, s kterým posádka startuje, je upraven ve skupině N, což jsou vozidla s minimálními úpravami a nejbližší sériovým provedením. Jedná se o přestavbu vozu ALFA ROMEO 147 2.0 TWIN SPARK s motorem o objemu 1970 ccm a s mechanickou pětistupňovou převodovkou. Základní úpravou na karoserií je vestavba bezpečnostního rámu, uchycení sportovních sedaček a bezpečnostních pásů. Jinak vše nepotřebné je vymontováno, aby se dosáhlo co nejmenší hmotnosti. Motor je upraven na výkon okolo 200 PS a převodovka je s přímým řazením typu Hewland a samosvorným diferenciálem. Sériové tlumiče pérování jsou nahrazeny sportovními třícestnými tlumiči KW sporting. Na voze jsou lehkoslitinová sportovní kola 16 palců s pneumatikami BF Goodrich. Ostatní komponenty jsou ze sériového vozu. Martin Rada ještě doplňuje: „Veškeré úpravy jsou provedeny dle homologačního listu FIA pro toto vozidlo ve skupině N. Auto stavíme sami a řekl bych, že to pro mě součást celého tohoto sportu. Z mého pohledu by se dalo pro „Monte“ udělat lepší nastavení podvozku auta, u nás jsou cesty na RZ více rozbité a tady to bylo skoro vše na asfaltech. Myslím ale, že v přípravě vozu jsme vsadili na 100% jistotu a snažili se o co nejlepší repasi a přípravu vozu a mechanici odvedli dobrou práci. Celý ten závod a ta atmosféra, spousty diváků kolem tratí….A nádherné bylo vidět naše vlajky a povzbuzování českých fanoušků, kterých tu bylo hodně. V servisu jsme se také potkávali se spoustou Čechů, kteří nám fandili a povzbuzovali nás. Naštěstí jsme neměli závažnější problémy, museli jsme ze začátku řešit opravu mechanismu stěračů, které ve čtvrtek v poslední sekci přestaly fungovat, ale pak přestalo pršet a do servisu jsme dojeli a vyměnili celý mechanismus.“
Martin Rada mimochodem také letos šéfuje pořadatelům AGROTEC rally Hustopeče, která bude v červnu čtvrtým dílem sedmidílného MMČR. Účast na nejstarší automobilové rallye světa pro něj tedy mohla být i velkou inspirací z hlediska pořadatele: „Určitě mám všechny materiály, tiskoviny, viděl jsem vybavení a organizaci. Určitě něco použijeme na naši rallye. Jinak to jsou krásné zážitky z krásných tratí,“ zakončuje povídání Martin Rada.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.