Loprais Tatra Team hledí vstříc výzvě v podobě osmé etapy, která povede z Valparaisa do La Sereny. Po dni volna na pobřeží Pacifiku avizuje pořadatelská organizace jednodušší start druhé poloviny rallye. Trasa etapy by měla vést primárně po úzkých horských cestách. Rozhodovat tak bude správný odhad při nájezdu do zatáček, podobně jako optimální brzdění.
Na start osmé etapy z do by se mělo postavit 67 kamionů. Otázkou zůstává, kolik jich skutečně odstartuje, protože výčet startujících zveřejněných organizátory obsahuje i posádky, které v předchozích etapách odpadly, resp. trucky nenacházející se v bivaku. Na start osmé etapy se budou moci postavit i ty trucky, které nedokončily pátou a / nebo šestou etapu, pokud dorazily do bivaku alespoň do soboty 19:00. K jejich času bude v tomto případě připočtena penalizace sta hodin, která samozřejmě znamená ztrátu jakýchkoliv šancí na slušný výsledek. Ten však zejména v případě rychlých asistencí není rozhodující, z jejich pohledu je důležité být v závodě a mít možnost podporovat své vozy."Volný den máme téměř za sebou a za pár hodin půjdeme opět do toho," prohlásil Aleš Loprais, který v sobotu v bivaku oslavil devětadvacáté narozeniny. "Zítřejší etapa bude velmi úzká, pořadatelé ji pro kamiony předem zkrátili pouze k CP1. Mechanici odvedli během volného dne skvělou práci, za což bych jim chtěl poděkovat. V uplynulých etapách dostalo auto co proto, den volna jsme opravdu potřebovali. Povšech těch technických i zdravotních problémech jsme opět ve formě a pokusíme se ještě zabojovat. Čekají nás náročné etapy a právě to by mohla být naše výhoda, tedy alespoň pokud bude držet auto a zdraví.Už se nemohu dočkat, až se opět postavíme na start."Mechanici pod taktovkou parťáka Leoše Lopraise a mechanika závodního vozu Milana Holáně strávili celý volný den rutinní kontrolou všech systémů vozu a předem plánovanými opravami. Kamiony sice nejely náročnou sedmou etapu, i tak ale u Lopraisů celý den běžely agregáty a bylo slyšet typické zvuky nářadí a komunikaci mechaniků doplněnou osvědčenými hláškami, které odbourávají stres a zlepšují náladu. "Tož je to dobré," shrnul Leo Loprais svůj pocit z připravenosti vozu na start.V průběhu volného dne podstoupil navigátor Aleše Lopraise Vojtěch Štajf intenzivní léčbu s cílem zmírnit následky bolestivého zranění krční páteře, ke kterému došlo ve 2.etapě. Díky profesionálnímu a obětavému přístupu lékaře polotovárního týmu MAN Dr. Dietera Thomase podstoupil Vojtěch množství vyšetření včetně CT, které eliminovaly vážnější zdravotní problémy. Aktuální diagnóza potvrzuje zhmoždění v oblasti 2. a 3. obratle. Oficiální lékař rallye odmítl vzhledem k tomu, že se v případě Štajfa jedná o posádku navigátora ostrého vozu aplikaci tlumících injekcí, které Vojtěch dostal v pátek v místní nemocnici. "Jsem rád, že jsem absolvoval všechna ta vyšetření," uvedl večer před startem Vojtěch Štajf. "Nevěděl jsem úplně přesně co mi vlastně je a to pak člověk přemýšlí o různých věcech. Teď vím přesně jak na tom jsem a hned jsemklidnější. Ještě to trochu bolí, ale na start první etapy po dni volna jsem připraven a těším se na ní. Uděláme s Alešem maximum proto, abychom se porvali o slušný výsledek."Aleš Loprais vyjádřil před startem osmé etapy poděkování týmu MAN: "Šéf MANu Fred Fred van Putten i lékař týmu Dr. Dieter Thomas nám dali nejlepší dárek k mým narozeninám v podobě diagnózy Vojty Štajfa. Chtěl bych jím oběma poděkovat, protože zdraví je na světě to nejdůležitější. Jezdíme na limitu a stát se může cokoliv, proto jsem rád, že je Vojta v pořádku, byť jej krk a hlava ještě trochu bolí. Je to ale tvrdý chlap a jakmile začneme závodit, tak to hodí za hlavu a vím že podá ten nejlepší výkon." Tatry v Andách aneb neplánovaný den bez závodění Bohužel bez speciálky v kategorii kamionů se odbývala sedmá etapa dakarské rallye, při níž celý konvoj překročil poprvé Andy a usadil se na dva dny v chilském letovisku Valparaiso.Zrušení etapy mezi kamiony bylo oznámeno večer po šesté etapě, z níž se mnozí vraceli s velkými časovými ztrátami. "Nejraději bychom samozřejmě závodili, zrovna naše posádka to teď potřebuje. Takto se můžeme jen co nejlépe připravit na druhou polovinu rallye, která bude pro vývoj soutěže zcela určující. Jen doufám, že etapy v chilské poušti Atacama, které mají být vyvrcholením Dakaru, pořadatelé opět nezkrátí, protože by se jim zhroutil časový harmonogram," řekl před startem doasistenční spojovačky Aleš Loprais. Poté už nasedl do kabiny a rozjel se vstříc andskému průsmyku Los Libertadores, ležícímu na legendární silnici Panamericana, ve výšce 3275 metrů nad mořem.Pořadatelé totiž museli důkladně zkrátit i sedmou etapu, kterou absolvovali v takto kompaktní verzi jen automobily a motocykly. Ti všichni pak ještě absolvovali spojovací trasu přes hory do Chile, při níž jim naštěstí přálo nádherné počasí. Plánovaný den volna ve Valparaisu tak bude příležitostí pro všechny, aby znovu seskupili své síly do druhé poloviny rallye, v níž je budou rozhodně potřebovat. V době psaní této zprávy nedali pořadatelé ještě dohromady pravidla pro hodnocení kategorie kamionů v páté a šesté etapě a i v posledních výsledcích nadále figurujepouze 19 strojů. V bivaku ve Valparaisu však jsou i vozy považované za odpadlé, například znovu zprovozněný Ginaf Hugo Duisterse nebo Hino Jošiho Sugavary.Přesun po Panamericaně samozřejmě absolvovala i asistence Loprais Tatra Teamu. Posádka press caru se zastavila na vyhlídce pod Aconcaguou, nejvyšší hory Jižní Ameriky a celé západní polokoule.Chile přivítalo celou rallye podobně jako Argentina, tedy s otevřenou náručí a desetitisíci nadšených diváků podél cest. Podle množství chilských státních vlajek v rukou příznivců lze soudit, jako by příjezd rallye Dakar byl pro celou zemi národním svátkem. Každý, kdo do Chile přijel, musel na hranicích projít fytosanitární kontrolou. Chile věnovalo na zajištění hladkého průběhu rallye tisíce policistů, kteří střežili celou cestu ve větší než zvýšené míře. Do Valparaisa byla postavena úplně nová dálnice, kterou stavbaři dokončili snad den před příjezdem rallye. Prohladký průběh soutěže země udělala maximum možného, zbytek už je na pořadatelích a závodnících.Bivak ve dni volna je tradičně cílem stovek turistů, kteří mají u pořadatelů předplacen pobyt v bivaku. I proto je prostor pro rozložení depa a servisní zóny týmu poněkud stísněný, ale stejným způsobem jsou postiženi všichni.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?