Loprais Tatra Team hledí vstříc výzvě v podobě osmé etapy, která povede z Valparaisa do La Sereny. Po dni volna na pobřeží Pacifiku avizuje pořadatelská organizace jednodušší start druhé poloviny rallye. Trasa etapy by měla vést primárně po úzkých horských cestách. Rozhodovat tak bude správný odhad při nájezdu do zatáček, podobně jako optimální brzdění.
Na start osmé etapy z do by se mělo postavit 67 kamionů. Otázkou zůstává, kolik jich skutečně odstartuje, protože výčet startujících zveřejněných organizátory obsahuje i posádky, které v předchozích etapách odpadly, resp. trucky nenacházející se v bivaku. Na start osmé etapy se budou moci postavit i ty trucky, které nedokončily pátou a / nebo šestou etapu, pokud dorazily do bivaku alespoň do soboty 19:00. K jejich času bude v tomto případě připočtena penalizace sta hodin, která samozřejmě znamená ztrátu jakýchkoliv šancí na slušný výsledek. Ten však zejména v případě rychlých asistencí není rozhodující, z jejich pohledu je důležité být v závodě a mít možnost podporovat své vozy."Volný den máme téměř za sebou a za pár hodin půjdeme opět do toho," prohlásil Aleš Loprais, který v sobotu v bivaku oslavil devětadvacáté narozeniny. "Zítřejší etapa bude velmi úzká, pořadatelé ji pro kamiony předem zkrátili pouze k CP1. Mechanici odvedli během volného dne skvělou práci, za což bych jim chtěl poděkovat. V uplynulých etapách dostalo auto co proto, den volna jsme opravdu potřebovali. Povšech těch technických i zdravotních problémech jsme opět ve formě a pokusíme se ještě zabojovat. Čekají nás náročné etapy a právě to by mohla být naše výhoda, tedy alespoň pokud bude držet auto a zdraví.Už se nemohu dočkat, až se opět postavíme na start."Mechanici pod taktovkou parťáka Leoše Lopraise a mechanika závodního vozu Milana Holáně strávili celý volný den rutinní kontrolou všech systémů vozu a předem plánovanými opravami. Kamiony sice nejely náročnou sedmou etapu, i tak ale u Lopraisů celý den běžely agregáty a bylo slyšet typické zvuky nářadí a komunikaci mechaniků doplněnou osvědčenými hláškami, které odbourávají stres a zlepšují náladu. "Tož je to dobré," shrnul Leo Loprais svůj pocit z připravenosti vozu na start.V průběhu volného dne podstoupil navigátor Aleše Lopraise Vojtěch Štajf intenzivní léčbu s cílem zmírnit následky bolestivého zranění krční páteře, ke kterému došlo ve 2.etapě. Díky profesionálnímu a obětavému přístupu lékaře polotovárního týmu MAN Dr. Dietera Thomase podstoupil Vojtěch množství vyšetření včetně CT, které eliminovaly vážnější zdravotní problémy. Aktuální diagnóza potvrzuje zhmoždění v oblasti 2. a 3. obratle. Oficiální lékař rallye odmítl vzhledem k tomu, že se v případě Štajfa jedná o posádku navigátora ostrého vozu aplikaci tlumících injekcí, které Vojtěch dostal v pátek v místní nemocnici. "Jsem rád, že jsem absolvoval všechna ta vyšetření," uvedl večer před startem Vojtěch Štajf. "Nevěděl jsem úplně přesně co mi vlastně je a to pak člověk přemýšlí o různých věcech. Teď vím přesně jak na tom jsem a hned jsemklidnější. Ještě to trochu bolí, ale na start první etapy po dni volna jsem připraven a těším se na ní. Uděláme s Alešem maximum proto, abychom se porvali o slušný výsledek."Aleš Loprais vyjádřil před startem osmé etapy poděkování týmu MAN: "Šéf MANu Fred Fred van Putten i lékař týmu Dr. Dieter Thomas nám dali nejlepší dárek k mým narozeninám v podobě diagnózy Vojty Štajfa. Chtěl bych jím oběma poděkovat, protože zdraví je na světě to nejdůležitější. Jezdíme na limitu a stát se může cokoliv, proto jsem rád, že je Vojta v pořádku, byť jej krk a hlava ještě trochu bolí. Je to ale tvrdý chlap a jakmile začneme závodit, tak to hodí za hlavu a vím že podá ten nejlepší výkon." Tatry v Andách aneb neplánovaný den bez závodění Bohužel bez speciálky v kategorii kamionů se odbývala sedmá etapa dakarské rallye, při níž celý konvoj překročil poprvé Andy a usadil se na dva dny v chilském letovisku Valparaiso.Zrušení etapy mezi kamiony bylo oznámeno večer po šesté etapě, z níž se mnozí vraceli s velkými časovými ztrátami. "Nejraději bychom samozřejmě závodili, zrovna naše posádka to teď potřebuje. Takto se můžeme jen co nejlépe připravit na druhou polovinu rallye, která bude pro vývoj soutěže zcela určující. Jen doufám, že etapy v chilské poušti Atacama, které mají být vyvrcholením Dakaru, pořadatelé opět nezkrátí, protože by se jim zhroutil časový harmonogram," řekl před startem doasistenční spojovačky Aleš Loprais. Poté už nasedl do kabiny a rozjel se vstříc andskému průsmyku Los Libertadores, ležícímu na legendární silnici Panamericana, ve výšce 3275 metrů nad mořem.Pořadatelé totiž museli důkladně zkrátit i sedmou etapu, kterou absolvovali v takto kompaktní verzi jen automobily a motocykly. Ti všichni pak ještě absolvovali spojovací trasu přes hory do Chile, při níž jim naštěstí přálo nádherné počasí. Plánovaný den volna ve Valparaisu tak bude příležitostí pro všechny, aby znovu seskupili své síly do druhé poloviny rallye, v níž je budou rozhodně potřebovat. V době psaní této zprávy nedali pořadatelé ještě dohromady pravidla pro hodnocení kategorie kamionů v páté a šesté etapě a i v posledních výsledcích nadále figurujepouze 19 strojů. V bivaku ve Valparaisu však jsou i vozy považované za odpadlé, například znovu zprovozněný Ginaf Hugo Duisterse nebo Hino Jošiho Sugavary.Přesun po Panamericaně samozřejmě absolvovala i asistence Loprais Tatra Teamu. Posádka press caru se zastavila na vyhlídce pod Aconcaguou, nejvyšší hory Jižní Ameriky a celé západní polokoule.Chile přivítalo celou rallye podobně jako Argentina, tedy s otevřenou náručí a desetitisíci nadšených diváků podél cest. Podle množství chilských státních vlajek v rukou příznivců lze soudit, jako by příjezd rallye Dakar byl pro celou zemi národním svátkem. Každý, kdo do Chile přijel, musel na hranicích projít fytosanitární kontrolou. Chile věnovalo na zajištění hladkého průběhu rallye tisíce policistů, kteří střežili celou cestu ve větší než zvýšené míře. Do Valparaisa byla postavena úplně nová dálnice, kterou stavbaři dokončili snad den před příjezdem rallye. Prohladký průběh soutěže země udělala maximum možného, zbytek už je na pořadatelích a závodnících.Bivak ve dni volna je tradičně cílem stovek turistů, kteří mají u pořadatelů předplacen pobyt v bivaku. I proto je prostor pro rozložení depa a servisní zóny týmu poněkud stísněný, ale stejným způsobem jsou postiženi všichni.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.