5. etapa měla být klíčová pro vývoj soutěže v první polovině a zároveň měla být nejtěžší dosavadním průběhu soutěže. Obojí se potvrdilo a do jejího vývoje nakonec promluvily jiné faktory.
Celkem 505 kilometr byla dlouhá speciálka z Neuquenu do San Rafaelu, nabídla úseky rychlé i velmi technické, přejezdy vádí i vysoké nadmořské výšky v masivu Sierra Nevada. Na závěr závodníky čekal dvacetikilometrový úsek dunovým polem, které důkladně zamíchalo kartami vývoje závodu – jak se ukázalo, pouze dočasně. Ještě v sedm hodin večer, při příjezdu novinářského vozu do bivaku, zel bivak prakticky prázdnotou, cílem speciály do té doby projelo jen 25 aut, 10 kamionů a 100 motocyklů. Na téměř všechny čekaly připravené doprovodné týmy a v bivaku bylo nezvykle ticho – nebylo totiž na čem pracovat, všichni se v závěrečném úseku speciálky vydali ze všech sil.
Posádka Aleše Lopraise vstoupila do etapy naplno, ale od 220. kilometru se začala znovu projevovat trhlina v chladiči, provizorně opravená před dvěma dny. "Opět nezbylo než nabírat vodu z vádí a řek, místí lidé nám ji také nosili. Nalili jsme za celý den snad 80 litrů a stejně to bylo málo. Ztratili jsme dvě hodiny času, ale jinak to nešlo. Situace si žádá komplexní řešení," řekl po etapě Aleš Loprais a dodal: "Závěrečné dunoviště asi proselo celý zbytek startovního pole, my jej ale projeli krásně. Milan Holáň upustil pneumatiky až na 0,9 atmosféry a Tatra šla přes vrcholky dun jedna radost. Právě zde jsme mohli řadě soupeřů ujet, nebýt potíží s doléváním vody. Divoké kreace v dunách vyváděli třeba Duisters nebo Van Ginkel, nám se ale jely skvěle. Vlastně nás během jízdy za celou dobu rallye nepředjel jediný kamion, pouze když jsme stáli. Rychlostní předpoklady máme výborné, jen musí přijít etapa bez jakýchkoli potíží."
V cíli na briefingu oznámil ředitel soutěže Etienne Lavigne neutralizaci etapy po CP2, tedy i závěrečného dunoviště odkud se ale všichni uváznuvší musejí vyprostit sami. Stejně tak bude zkrácena na úsek po CP2 i speciálka do Mendozy. "Tohle se mi nelíbí, pravidla by měla být stejná pro všechny, ne že nás tam pošlou závodit a pak nám ten úsek neutralizují. Také jsme tam mohli auto nechat při nějaké havárii. Kdyby stejný metr pořadatelé uplatnili i ve druhé etapě, když nám klekla spojka, mohli jsme mít ztrátu ani ne poloviční," hořekoval Aleš v cíli.
Protože v době psaní tiskové zprávy nejsou k dispozici oficiální výsledky upíná tým pozornost přes noc na zdravotní stav Vojty Štajfa, jemuž prozatím pomohl fyzioterapeut týmu MAN a odblokoval některé vazby v krční páteři, a také na opravu chladiče na závodním voze, případně jeho kompletní výměnu. Nudit se tedy mechanici přes noc nebudou.
Změna přišla i po stránce počasí. Pomalu se dostáváme do podhůří And, které dnes vyslaly na bivak i trať nefalšovanou bouři – právě ona byla oficiálním důvodem zrušení závěrečné části speciálky a její hlavní část postupovala směrem k cíli etapy. Speciálka do Mendozy bude zkrácena, zůstane v ní však padesátikilometrové dunové pole. Na 184. kilometru čeká závodníky hluboký brod a pořadatelé starostlivě sledují stav vody po horské bouři, aby zajistili, zda brod bude vůbec průjezdný.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?