Obtížnost Dakaru roste, 5. etapa zkrácena

Loprais Team
Loprais Team, foto: Loprais team
ar1 8. ledna 2009 9:57
Sdílej:

5. etapa měla být klíčová pro vývoj soutěže v první polovině a zároveň měla být nejtěžší dosavadním průběhu soutěže. Obojí se potvrdilo a do jejího vývoje nakonec promluvily jiné faktory.

Celkem 505 kilometr byla dlouhá speciálka z Neuquenu do San Rafaelu, nabídla úseky rychlé i velmi technické, přejezdy vádí i vysoké nadmořské výšky v masivu Sierra Nevada. Na závěr závodníky čekal dvacetikilometrový úsek dunovým polem, které důkladně zamíchalo kartami vývoje závodu – jak se ukázalo, pouze dočasně. Ještě v sedm hodin večer, při příjezdu novinářského vozu do bivaku, zel bivak prakticky prázdnotou, cílem speciály do té doby projelo jen 25 aut, 10 kamionů a 100 motocyklů. Na téměř všechny čekaly připravené doprovodné týmy a v bivaku bylo nezvykle ticho – nebylo totiž na čem pracovat, všichni se v závěrečném úseku speciálky vydali ze všech sil.

Posádka Aleše Lopraise vstoupila do etapy naplno, ale od 220. kilometru se začala znovu projevovat trhlina v chladiči, provizorně opravená před dvěma dny. "Opět nezbylo než nabírat vodu z vádí a řek, místí lidé nám ji také nosili. Nalili jsme za celý den snad 80 litrů a stejně to bylo málo. Ztratili jsme dvě hodiny času, ale jinak to nešlo. Situace si žádá komplexní řešení," řekl po etapě Aleš Loprais a dodal: "Závěrečné dunoviště asi proselo celý zbytek startovního pole, my jej ale projeli krásně. Milan Holáň upustil pneumatiky až na 0,9 atmosféry a Tatra šla přes vrcholky dun jedna radost. Právě zde jsme mohli řadě soupeřů ujet, nebýt potíží s doléváním vody. Divoké kreace v dunách vyváděli třeba Duisters nebo Van Ginkel, nám se ale jely skvěle. Vlastně nás během jízdy za celou dobu rallye nepředjel jediný kamion, pouze když jsme stáli. Rychlostní předpoklady máme výborné, jen musí přijít etapa bez jakýchkoli potíží."

V cíli na briefingu oznámil ředitel soutěže Etienne Lavigne neutralizaci etapy po CP2, tedy i závěrečného dunoviště odkud se ale všichni uváznuvší musejí vyprostit sami. Stejně tak bude zkrácena na úsek po CP2 i speciálka do Mendozy. "Tohle se mi nelíbí, pravidla by měla být stejná pro všechny, ne že nás tam pošlou závodit a pak nám ten úsek neutralizují. Také jsme tam mohli auto nechat při nějaké havárii. Kdyby stejný metr pořadatelé uplatnili i ve druhé etapě, když nám klekla spojka, mohli jsme mít ztrátu ani ne poloviční," hořekoval Aleš v cíli.

Protože v době psaní tiskové zprávy nejsou k dispozici oficiální výsledky upíná tým pozornost přes noc na zdravotní stav Vojty Štajfa, jemuž prozatím pomohl fyzioterapeut týmu MAN a odblokoval některé vazby v krční páteři, a také na opravu chladiče na závodním voze, případně jeho kompletní výměnu. Nudit se tedy mechanici přes noc nebudou.

Změna přišla i po stránce počasí. Pomalu se dostáváme do podhůří And, které dnes vyslaly na bivak i trať nefalšovanou bouři – právě ona byla oficiálním důvodem zrušení závěrečné části speciálky a její hlavní část postupovala směrem k cíli etapy. Speciálka do Mendozy bude zkrácena, zůstane v ní však padesátikilometrové dunové pole. Na 184. kilometru čeká závodníky hluboký brod a pořadatelé starostlivě sledují stav vody po horské bouři, aby zajistili, zda brod bude vůbec průjezdný.

Stalo se
Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.

Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.