Nový Volkswagen ID.4 vyzařuje sílu a sportovního ducha. Současně je však také sympatický. Velký podíl na tom má vnější osvětlení, které je neodmyslitelnou součástí konceptu designu elektrického SUV a dodává mu nový emocionální náboj.
Pokud chtěli automobiloví designéři dosud něco zvýraznit, používali často detaily a lišty z chromu – v interiéru i exteriéru. Již několik let se však v interiéru prosazuje trend nových osvětlovacích prvků. V poslední době nalézá unikátní osvětlení stále častěji uplatnění také v oblasti vnější výbavy. „Světlo je nový chrom,“ vysvětluje Klaus Zyciora, šéfdesignér koncernu Volkswagen a bývalý šéfdesignér značky Volkswagen. „Právě u elektromobilu hraje světlo mimořádně významnou roli. Symbolizuje energii a elektřinu, ale také vřelost a bezpečnost. Světlo je perfektním symbolem mobility budoucnosti.“
Zyciora vytvořil se svým týmem na základě této filozofie nový, nezaměnitelný světelný design pro model ID.4. Přídi elektrického SUV dominují velké světlomety a propůjčují mu přátelský pohled. Již v sériové verzi používají pro naprostou většinu funkcí technologii LED. Zadní svítilny jsou kompletně osazeny elektroluminiscenčními diodami a vzájemně propojeny červenou světelnou lištou. Další osvětlovací prvek se nachází v krytech vnějších zpětných zrcátek. V nich ukryté projekční svítilny promítají při otevření dveří na zem kosočtvercový vzor, typický motiv designu modelů ID.
High-tech od značky Volkswagen: IQ.Light. Ještě náročnější zákazníci si mohou na přání objednat IQ.Light se světlomety Matrix LED. Jejich světelné moduly jsou na každé straně složeny z jedenácti jednotlivých diod LED. Tyto zdroje světla lze samostatně vypínat a ztlumovat. Díky tomu mohou zajišťovat funkci inteligentně řízených, trvale zapnutých dálkových světel, která vždy osvětlují vozovku s nejvyšší možnou intenzitou, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu.
Moduly výrazně připomínají lidské oči. Obklopují je dole zploštělé, světelné prstence, které jsou charakteristickým znakem modelů ID. se systémem IQ.Light. Voštinové otvory v tělesech modulů a světlovody po jejich obvodu plní funkci světel pro denní svícení. Po zapnutí tlumených světel spojuje přední světlomety horizontální světelný pruh.
Světelné moduly ve světlometech modelu ID.4 komunikují s řidičem již před zahájením jízdy. Pokud se řidič s klíčkem přibližuje k vozu, moduly se elektricky natočí zespodu nahoru a pozdraví ho „mrknutím oka“. Je-li součástí výbavy přístupový systém Keyless Advanced, přichází ke slovu rozšířený pozdrav. Světelné moduly se po otevření očí ještě natočí do stran jako by hledaly oční kontakt s řidičem, který přichází k vozu.
Světová novinka: na přání dodávané zadní svítilny LED 3D. V modelu Volkswagen ID.4 nalézají poprvé uplatnění zadní svítilny LED 3D. Jejich koncová světla, vytvářející plochý oblouk, působí mimořádně homogenně a trojrozměrně. Devět plošných světlovodů na každé straně vyzařuje neobvykle sytý odstín červené. Tyto plochy, tvořené několika tenkými vrstvami, se jakoby volně vznášejí v prostoru před černým pozadím. Brzdová světla mají podobu zářícího písmene „X“.
Světlomety se přivítají nebo rozloučí s řidičem rychlými světelnými animacemi, které začínají v logu. Zákazník zde může přepínat mezi dvěma stylovými inscenacemi. Součástí zadních svítilen LED 3D jsou dynamické ukazatele směru, které se rozsvěcují postupně od vnitřního okraje k vnějšímu, a dávají tak jasné signály o zamýšlené změně směru jízdy. Klaus Zyciora k tomu říká: „Osvětlení není u modelu ID.4 samoúčelné. Inteligentně zajišťuje důležité funkce a tvoří neodmyslitelnou součást vnějšího designu.“
Elektricky do budoucnosti. Volkswagen zintenzivňuje novými modely ID.3 a ID.4 svou elektrickou ofenzivu. ID.3 se již prodává na prvních evropských trzích včetně České republiky. Světová premiéra modelu ID.4 se uskuteční 23. září. Tento model vstoupí do dynamicky rostoucího segmentu kompaktních SUV. První vozidla budou předána zákazníkům ještě v letošním roce.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.