Nový Volkswagen ID.4 vyzařuje sílu a sportovního ducha. Současně je však také sympatický. Velký podíl na tom má vnější osvětlení, které je neodmyslitelnou součástí konceptu designu elektrického SUV a dodává mu nový emocionální náboj.
Pokud chtěli automobiloví designéři dosud něco zvýraznit, používali často detaily a lišty z chromu – v interiéru i exteriéru. Již několik let se však v interiéru prosazuje trend nových osvětlovacích prvků. V poslední době nalézá unikátní osvětlení stále častěji uplatnění také v oblasti vnější výbavy. „Světlo je nový chrom,“ vysvětluje Klaus Zyciora, šéfdesignér koncernu Volkswagen a bývalý šéfdesignér značky Volkswagen. „Právě u elektromobilu hraje světlo mimořádně významnou roli. Symbolizuje energii a elektřinu, ale také vřelost a bezpečnost. Světlo je perfektním symbolem mobility budoucnosti.“
Zyciora vytvořil se svým týmem na základě této filozofie nový, nezaměnitelný světelný design pro model ID.4. Přídi elektrického SUV dominují velké světlomety a propůjčují mu přátelský pohled. Již v sériové verzi používají pro naprostou většinu funkcí technologii LED. Zadní svítilny jsou kompletně osazeny elektroluminiscenčními diodami a vzájemně propojeny červenou světelnou lištou. Další osvětlovací prvek se nachází v krytech vnějších zpětných zrcátek. V nich ukryté projekční svítilny promítají při otevření dveří na zem kosočtvercový vzor, typický motiv designu modelů ID.
High-tech od značky Volkswagen: IQ.Light. Ještě náročnější zákazníci si mohou na přání objednat IQ.Light se světlomety Matrix LED. Jejich světelné moduly jsou na každé straně složeny z jedenácti jednotlivých diod LED. Tyto zdroje světla lze samostatně vypínat a ztlumovat. Díky tomu mohou zajišťovat funkci inteligentně řízených, trvale zapnutých dálkových světel, která vždy osvětlují vozovku s nejvyšší možnou intenzitou, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu.
Moduly výrazně připomínají lidské oči. Obklopují je dole zploštělé, světelné prstence, které jsou charakteristickým znakem modelů ID. se systémem IQ.Light. Voštinové otvory v tělesech modulů a světlovody po jejich obvodu plní funkci světel pro denní svícení. Po zapnutí tlumených světel spojuje přední světlomety horizontální světelný pruh.
Světelné moduly ve světlometech modelu ID.4 komunikují s řidičem již před zahájením jízdy. Pokud se řidič s klíčkem přibližuje k vozu, moduly se elektricky natočí zespodu nahoru a pozdraví ho „mrknutím oka“. Je-li součástí výbavy přístupový systém Keyless Advanced, přichází ke slovu rozšířený pozdrav. Světelné moduly se po otevření očí ještě natočí do stran jako by hledaly oční kontakt s řidičem, který přichází k vozu.
Světová novinka: na přání dodávané zadní svítilny LED 3D. V modelu Volkswagen ID.4 nalézají poprvé uplatnění zadní svítilny LED 3D. Jejich koncová světla, vytvářející plochý oblouk, působí mimořádně homogenně a trojrozměrně. Devět plošných světlovodů na každé straně vyzařuje neobvykle sytý odstín červené. Tyto plochy, tvořené několika tenkými vrstvami, se jakoby volně vznášejí v prostoru před černým pozadím. Brzdová světla mají podobu zářícího písmene „X“.
Světlomety se přivítají nebo rozloučí s řidičem rychlými světelnými animacemi, které začínají v logu. Zákazník zde může přepínat mezi dvěma stylovými inscenacemi. Součástí zadních svítilen LED 3D jsou dynamické ukazatele směru, které se rozsvěcují postupně od vnitřního okraje k vnějšímu, a dávají tak jasné signály o zamýšlené změně směru jízdy. Klaus Zyciora k tomu říká: „Osvětlení není u modelu ID.4 samoúčelné. Inteligentně zajišťuje důležité funkce a tvoří neodmyslitelnou součást vnějšího designu.“
Elektricky do budoucnosti. Volkswagen zintenzivňuje novými modely ID.3 a ID.4 svou elektrickou ofenzivu. ID.3 se již prodává na prvních evropských trzích včetně České republiky. Světová premiéra modelu ID.4 se uskuteční 23. září. Tento model vstoupí do dynamicky rostoucího segmentu kompaktních SUV. První vozidla budou předána zákazníkům ještě v letošním roce.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.