Baterie pro elektromobily od Toyoty se dobije za 15 minut

Toyota
Toyota, foto: Toyota ČR
Petr Boháč , AutoRoad.cz 21. srpna 2020 00:01
Sdílej:

Japonská automobilka Toyota spolu s výrobcem elektroniky Panasonic vytvořila funkční prototyp lithium-iontové baterie pro elektromobily, které stačí k plnému dobití 15 minut. Vedle až desetinásobně kratší doby dobíjení baterie při shodných rozměrech v porovnání se současnými akumulátory nabídne výrazně větší dojezd. Na trhu by se nové řešení mělo objevit v roce 2025.

Nová baterie využívá pevný elektrolyt, který umožňuje, že se dobíjí rychleji, umožňuje větší dojezd a má větší hustotu energie než v současnosti využívané lithium-iontové akumulátory.

Automobil vybavený takovouto baterií se měl představit na letošních Olympijských hrách v Tokiu, které se však kvůli pandemii přesunuly na příští rok. Následovat bude několikaleté testování, během kterého musí automobilka zajistit, aby byl její vynález bezpečný, odolný a zvládal časté dobíjení.

Dnes trvá dobití od hodiny a půl až k deseti hodinámV současnosti trvá dobití osobního elektromobilu u nejrozšířenějšího typu dobíječek CHAdeMO, které v tuzemsku provozují například firmy ČEZ nebo PRE, okolo 1,5 hodiny. Nabíjení z běžné domácí zásuvky se pak protáhne až na 10 hodin, tedy přes celou noc. Čas dobití je přitom pro provoz elektromobilu na delší vzdálenosti klíčový a desítky minut strávených u dobíjecího stojanu výrazně snižují provozní komfort elektromobilů, kvůli stále nízkému počtu dobíjecích stanic je navíc na cestách nutné počítat i s tím, že bude nutné počkat, než si vůz dobije někdo jiný.

Zkušenosti z hybridůVývoj nového akumulátoru je součástí plánu Toyoty masově proniknout na trh čistých elektromobilů. Automobilka, která má 25letou tradici ve vývoji a výrobě hybridních vozů, chce mít do roku 2025 v nabídce nejméně 10 elektromobilů, z toho šest nabízených celosvětově.

Z hybridních modelů může využít zejména řídicí jednotku PCU s vysoce spolehlivým konvertorem, jenž umožňuje použití elektromotoru výrazně silnějšího, než jaký je výkon akumulátoru. Toyota tak do svých elektrifikovaných aut může montovat mnohem menší, lehčí a energeticky úspornější baterie než konkurence.

Spolupráce se Subaru i BYDToyota již letos uvedla na vybrané světové trhy elektrické varianty vozů C-HR a IZOA, k nimž zanedlouho přibudou Lexus UX 300e a elektrické Proace a Proace City. Ve spolupráci s další japonskou automobilkou Subaru postavila Toyota univerzální platformu pro elektrifikované vozy, jejíž koncepce vychází z architektury TNGA. První výsledek této kooperace, koncepční crossover na elektřinu, představila Subaru letos v lednu.

Toyota rovněž navázala spolupráci s čínským výrobce baterií a elektromobilů BYD. Investicí do australské firmy Orocobre si zajistila dodávky strategického lithia.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.