V novém modelu Jazz, který bude letos uveden na trh, se na silnici představí pokročilé inovace společnosti Honda v oblasti hybridního pohonu, které čerpají ze zkušeností na závodní dráze. Společnost Honda za pomocí odborných znalostí svého motoristického sportovního týmu čerpá poznatky ze svého programu Formula 1™ Hybrid Power Unit (hybridní hnací jednotka) s cílem zlepšit energetickou účinnost hybridního systému e:HEV této značky.
Nejnovější hybridní hnací jednotka Formule 1 značky Honda s názvem RA620H používá vysoce účinný šestiválcový spalovací motor o objemu 1600 cm3 spolu se systémem rekuperace energie. Pokročilé hybridní elektrické systémy důmyslně rekuperují energii, kterou vytvářejí brzdy a výfukové plyny, s cílem zajistit další zvýšení výkonu za účelem zrychlení a snížení zpoždění turbokompresoru. Hybridní hnací jednotka společnosti Honda pomohla v minulé sezóně partnerským týmům Aston Martin Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso (který se přejmenoval na Scuderia AlphaTauri) dosáhnout celkem tří vítězství v závodech a šesti pódiových umístění.
Během závodů technici Formule 1 společnosti Honda neustále vyhodnocují a mění poměr energie, kterou hybridní systém rekuperuje a využívá, s cílem dodávat optimální výkon. Odborné znalosti, které získali při zajišťování optimální účinnosti a výstupního výkonu těchto hybridních hnacích jednotek, poskytují inspiraci pro řadu pokročilých hnacích jednotek Honda e:HEV v osobních automobilech.
Nejnovějším silničním vozem, v němž se tato technologie využívá, je zcela nový model Jazz. Jeho hybridní systém e:HEV rekuperuje energii a využívá ji k nabíjení akumulátoru a podpoře výkonu motoru s cílem zajistit silný výkon, plynulé přepínání mezi režimy jízdy a maximální účinnost.
Yasuaki Asaki, vedoucí oddělení vývoje hnací jednotky, vysvětluje: „Během závodu Formule 1 musí týmy velmi pečlivě řídit spotřebu paliva s cílem splňovat sportovní normy a předpisy. Při závodu je možné jednoduše rozdělit celkový povolený objem paliva na počet kol, nastávají však situace, kdy tým chce použít více paliva s cílem získat vyšší výkon, zatímco v jiných částech závodu chce šetřit palivo na později, například při jízdě za bezpečnostním vozem (safety car). S cílem dosáhnout nejlepší rovnováhy je klíčové zajistit dobrou komunikaci mezi závodním technikem a řidičem. Naproti tomu v našich silničních hybridních vozidlech s technologií e:HEV využíváme své odborné znalosti s cílem zajistit, že řídicí jednotky pohonu poskytují řidiči ten nejlepší možný poměr výkonu k účinnosti v jakémkoli požadovaném režimu jízdy.“
Nově byl pro model Jazz vyvinut systém e:HEV, který byl zkonstruován tak, aby poskytoval optimální úsporu paliva a příjemný zážitek z jízdy. Obsahuje dva kompaktní a výkonné elektromotory propojené s 1,5litrovým benzínovým motorem DOHC i-VTEC, lithium-iontovým akumulátorem a inovativní převodovkou s pevným převodovým poměrem řízenou inteligentní řídicí jednotkou. Všechny tyto součásti fungují v harmonii pro zajištění hladké a přímé odezvy.
Pro dosažení vysoce komfortního zážitku z jízdy a mimořádné účinnosti pokročilý hybridní systém e:HEV plynule vybírá ze tří režimů jízdy:
• Elektrický pohon: lithium-iontový akumulátor přímo napájí hnací elektromotor• Hybridní pohon: motor dodává energii do generátoru, který ji obratem dodává do hnacího elektromotoru• Konvenční pohon: benzínový motor je propojen přímo s koly pomocí zamykací spojky a hnací síla se přenáší z motoru přímo na kola Ve většině situací při jízdě městem se optimální účinnosti dosahuje plynulým přechodem mezi elektrickým a hybridním pohonem. Při rychlé jízdě po dálnicích se využívá konvenční pohon, který na vyžádání doplňuje funkce posílení výkonu pomocí hnacího elektromotoru pro rychlou akceleraci. V režimu jízdy na hybridní pohon lze přebytečnou energii ze zážehového motoru odklonit zpět přes generátor a dobíjet s ní akumulátor. Elektrický pohon se zapojuje rovněž při zpomalování vozidla, čímž se získává energie k dobití akumulátoru prostřednictvím rekuperačního brzdění.
Systém nevyužívá klasickou převodovku. Model Jazz je vybaven nově vyvinutou elektronicky řízenou převodovkou s plynule měnitelným převodem (eCVT). Tato převodovka disponuje jediným pevným převodovým poměrem, čímž je zajištěno přímé propojení mezi pohybujícími se součástmi. Výsledkem je plynulý přenos točivého momentu a pocit lineárnějšího zrychlení ve všech režimech jízdy.
Závodnická tradice společnosti Honda sahá až do roku 1958 a v roce 1965 tato značka dosáhla svého prvního vítězství v závodech Formule 1. Během své účasti v mistrovství světa Formule 1 získala společnost Honda celkem 74 Velkých cen a šestkrát vyhrála Pohár konstruktérů. Díky své účasti v motoristickém sportu na nejvyšší úrovni může společnost Honda přenášet své vysoce pokročilé technické schopnosti do dalších oblastí a aplikovat své odborné znalosti u silničních vozidel.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?