V novém modelu Jazz, který bude letos uveden na trh, se na silnici představí pokročilé inovace společnosti Honda v oblasti hybridního pohonu, které čerpají ze zkušeností na závodní dráze. Společnost Honda za pomocí odborných znalostí svého motoristického sportovního týmu čerpá poznatky ze svého programu Formula 1™ Hybrid Power Unit (hybridní hnací jednotka) s cílem zlepšit energetickou účinnost hybridního systému e:HEV této značky.
Nejnovější hybridní hnací jednotka Formule 1 značky Honda s názvem RA620H používá vysoce účinný šestiválcový spalovací motor o objemu 1600 cm3 spolu se systémem rekuperace energie. Pokročilé hybridní elektrické systémy důmyslně rekuperují energii, kterou vytvářejí brzdy a výfukové plyny, s cílem zajistit další zvýšení výkonu za účelem zrychlení a snížení zpoždění turbokompresoru. Hybridní hnací jednotka společnosti Honda pomohla v minulé sezóně partnerským týmům Aston Martin Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso (který se přejmenoval na Scuderia AlphaTauri) dosáhnout celkem tří vítězství v závodech a šesti pódiových umístění.
Během závodů technici Formule 1 společnosti Honda neustále vyhodnocují a mění poměr energie, kterou hybridní systém rekuperuje a využívá, s cílem dodávat optimální výkon. Odborné znalosti, které získali při zajišťování optimální účinnosti a výstupního výkonu těchto hybridních hnacích jednotek, poskytují inspiraci pro řadu pokročilých hnacích jednotek Honda e:HEV v osobních automobilech.
Nejnovějším silničním vozem, v němž se tato technologie využívá, je zcela nový model Jazz. Jeho hybridní systém e:HEV rekuperuje energii a využívá ji k nabíjení akumulátoru a podpoře výkonu motoru s cílem zajistit silný výkon, plynulé přepínání mezi režimy jízdy a maximální účinnost.
Yasuaki Asaki, vedoucí oddělení vývoje hnací jednotky, vysvětluje: „Během závodu Formule 1 musí týmy velmi pečlivě řídit spotřebu paliva s cílem splňovat sportovní normy a předpisy. Při závodu je možné jednoduše rozdělit celkový povolený objem paliva na počet kol, nastávají však situace, kdy tým chce použít více paliva s cílem získat vyšší výkon, zatímco v jiných částech závodu chce šetřit palivo na později, například při jízdě za bezpečnostním vozem (safety car). S cílem dosáhnout nejlepší rovnováhy je klíčové zajistit dobrou komunikaci mezi závodním technikem a řidičem. Naproti tomu v našich silničních hybridních vozidlech s technologií e:HEV využíváme své odborné znalosti s cílem zajistit, že řídicí jednotky pohonu poskytují řidiči ten nejlepší možný poměr výkonu k účinnosti v jakémkoli požadovaném režimu jízdy.“
Nově byl pro model Jazz vyvinut systém e:HEV, který byl zkonstruován tak, aby poskytoval optimální úsporu paliva a příjemný zážitek z jízdy. Obsahuje dva kompaktní a výkonné elektromotory propojené s 1,5litrovým benzínovým motorem DOHC i-VTEC, lithium-iontovým akumulátorem a inovativní převodovkou s pevným převodovým poměrem řízenou inteligentní řídicí jednotkou. Všechny tyto součásti fungují v harmonii pro zajištění hladké a přímé odezvy.
Pro dosažení vysoce komfortního zážitku z jízdy a mimořádné účinnosti pokročilý hybridní systém e:HEV plynule vybírá ze tří režimů jízdy:
• Elektrický pohon: lithium-iontový akumulátor přímo napájí hnací elektromotor• Hybridní pohon: motor dodává energii do generátoru, který ji obratem dodává do hnacího elektromotoru• Konvenční pohon: benzínový motor je propojen přímo s koly pomocí zamykací spojky a hnací síla se přenáší z motoru přímo na kola Ve většině situací při jízdě městem se optimální účinnosti dosahuje plynulým přechodem mezi elektrickým a hybridním pohonem. Při rychlé jízdě po dálnicích se využívá konvenční pohon, který na vyžádání doplňuje funkce posílení výkonu pomocí hnacího elektromotoru pro rychlou akceleraci. V režimu jízdy na hybridní pohon lze přebytečnou energii ze zážehového motoru odklonit zpět přes generátor a dobíjet s ní akumulátor. Elektrický pohon se zapojuje rovněž při zpomalování vozidla, čímž se získává energie k dobití akumulátoru prostřednictvím rekuperačního brzdění.
Systém nevyužívá klasickou převodovku. Model Jazz je vybaven nově vyvinutou elektronicky řízenou převodovkou s plynule měnitelným převodem (eCVT). Tato převodovka disponuje jediným pevným převodovým poměrem, čímž je zajištěno přímé propojení mezi pohybujícími se součástmi. Výsledkem je plynulý přenos točivého momentu a pocit lineárnějšího zrychlení ve všech režimech jízdy.
Závodnická tradice společnosti Honda sahá až do roku 1958 a v roce 1965 tato značka dosáhla svého prvního vítězství v závodech Formule 1. Během své účasti v mistrovství světa Formule 1 získala společnost Honda celkem 74 Velkých cen a šestkrát vyhrála Pohár konstruktérů. Díky své účasti v motoristickém sportu na nejvyšší úrovni může společnost Honda přenášet své vysoce pokročilé technické schopnosti do dalších oblastí a aplikovat své odborné znalosti u silničních vozidel.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.