Vozidla na zemní plyn jsou známou a v mnoha evropských zemích ceněnou alternativou pro efektivní a ekologickou individuální mobilitu. Automobily jako nová Škoda Octavia G-TEC, která bude k dostání v druhé polovině roku 2020, nebo aktuálně dostupné verze G-TEC modelů Škoda Scala a Kamiq, umožňují podle původu popřípadě způsobu výroby použitého plynu okamžité snížení emisí CO2 o přibližně 25 procent oproti srovnatelnému vozu s benzinovým motorem.
Klimaticky neutrální provoz na biometan snižuje emise až o 90 procent, syntetický plyn dokonce o 100 procent. Přitom jsou modely G-TEC nejen vhodné ke každodennímu provozu, ale i Simply Clever jako každý jiný vůz ŠKODA a poskytují neomezený komfort a radost z jízdy. Varianty G-TEC modelů Scala, Kamiq a Octavia zůstanou v příštích letech pevnou součástí modelové palety Škoda.
Dvě z nejvýznamnějších výhod zemního plynu (CNG) ve srovnání s benzinem a naftou je čistší spalování a také vyšší obsah energie. Na příslušných čerpacích stanicích je lze kromě toho doplnit podobně jednoduše a rychle jako konvenční pohonné hmoty. Navíc se síť čerpacích stanic nabízejících CNG v Evropě trvale rozšiřuje. V Evropě předstihla Itálie v polovině roku 2019 s necelými 1 300 čerpacími stanicemi Německo disponující přibližně 900 čerpacími stanicemi. Na třetím místě, před Švédskem a Nizozemskem, se umístila Česká republika, všechny tři země se blíží hodnotě 200 čerpacích stanic na CNG.
Větší nádrže na CNG zajistí vysoký dojezd
Koncepce nových verzí G-TEC modelů Škoda Scala, Škoda Kamiq a nové generace modelu Škoda Octavia s většími nádržemi na CNG umožní odpovídající dojezdy a překonání dlouhých cest v ekologickém a nízkonákladovém režimu na zemní plyn. Doplňkové nádrže na benzin o objemu 9 litrů kromě toho zajistí, aby vůz zůstal i v regionech bez výskytu čerpacích stanic CNG kdykoliv mobilní. Škoda Auto kladla při vývoji pohonu velký důraz na to, aby se téměř výlučně jezdilo na zemní plyn.
V provozu automobilu na CNG jsou emise CO2 při použití přírodního zemního plynu o nejméně 25 procent nižší než u konvenčního benzinového motoru. Příměs 20 procent přírodního CNG, která je v současnosti v Německu běžná, zlepšuje bilanci CO2 již o 35 až 40 procent. V případě ještě vyšších podílů bioplynu ze zbytkových materiálů rostlin a biologických odpadů lze dosáhnout snížení emisí až o 90 procent. To znamená, že v tomto případě je provoz téměř klimaticky neutrální. Úplné klimatické neutrality lze dosáhnout syntetickým metanem, který se vyrábí ekologicky získanou elektřinou s použitím technologie přeměny elektřiny na plyn. Tento postup je však v současnosti ještě ve fázi vývoje.
Výrazné snížení nákladů na pohonné hmoty
Skutečnost, že má CNG ve srovnání s benzinem a naftou vyšší obsah energie a je zároveň levnější, navíc výrazně snižuje náklady na pohonné hmoty na ujetou vzdálenost. V Německu, největším trhu značky Škoda v Evropě, dosahuje cenová výhoda oproti naftovým automobilům přibližně 40 procent, ve srovnání s automobily vybavenými benzinovým motorem dokonce 50 procent. V Itálii je úspora kvůli vyšším cenám benzinu a nafty ještě větší.
Nová Škoda Octavia G-TEC, která dorazí na trh v druhé polovině roku 2020, je vybavena čtyřválcovým motorem TSI o objemu 1,5 litru (96 kW resp.130 k), který umožňuje atraktivní jízdní parametry. Tři nádrže na CNG mají celkovou kapacitu 17,3 kg. V provozu na CNG tak může automobil urazit až 480 kilometrů. Motor 1,0 TSI v modelech Scala G-TEC a Kamiq G-TEC disponuje výkonem 66 kW (90 k). U obou modelů mají tři nádrže kapacitu 13,8 kilogramu, což u vozů Scala a Kamiq zajišťuje v režimu pohonu na zemní plyn dojezd přibližně 410 kilometrů.
Motory G-TEC jsou upraveny speciálně pro provoz na CNG
Pro provoz na zemní plyn získal motor 1,0 G-TEC oproti základnímu provedení pohonné jednotky jiné sací a výfukové vačky, přepracovanou hlavu motoru, nové sací potrubí i speciální vstřikovače vhodné pro CNG a výfukové ventily speciálně odolné vůči teplotám. Kromě toho snižuje elektronický regulátor ve dvou fázích tlak plynu: Nejprve se tlak v nádržích mechanickým seškrcením sníží z 200 barů na přibližně 20 barů. V druhé fázi je snížen prostřednictvím magnetického ventilu na absolutní pracovní tlak mezi 9 a 5 bary, který převládá v nízkotlakém systému. U motoru 1,5 G-TEC jsou úpravy podobné. Ten je navíc dimenzován na vysoký kompresní poměr 12,5:1 a pracuje v takzvaném Millerově cyklu, při němž zůstávají sací ventily ve fázi komprese déle otevřené. Včasnou a rovnoměrnou tvorbu plnicího tlaku zajišťuje turbodmychadlo s proměnlivou geometrií turbíny.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.