Hyundai a Kia vyvinuly jako první na světě síťově propojené řízení převodovky

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 26. února 2020, 00:40 Google+

Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Motors Corporation oznámily, že vyvinuly síťově propojené řízení převodovky („ICT Connected Shift System“), které jako první systém svého druhu na světě využívá informační a komunikační technologie ICT (Information and Communication Technology) pro předvídavé řazení.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai

Hyundai | foto: Hyundai

Sdílejte článek

Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Motors Corporation oznámily, že vyvinuly síťově propojené řízení převodovky („ICT Connected Shift System“), které jako první systém svého druhu na světě využívá informační a komunikační technologie ICT (Information and Communication Technology) pro předvídavé řazení. Vozidlo s tímto systémem dokáže s předstihem automaticky zařadit optimální převodový stupeň na základě topografických vlastností projížděné trasy a aktuálního stavu dopravy. Systém zvyšuje úroveň jízdního komfortu a hospodárnosti. Značky Hyundai a Kia plánují využití této technologie ve svých budoucích nových vozidlech. Společnosti získaly během vývoje systému cca 40 významných patentů v Jižní Koreji a zahraničí.

Dosavadní technologie automatického řazení zohledňují preference řidiče. Do této skupiny řídicích systémů převodovek patří například chytrý provozní režim „Smart Drive Mode“, nabízený ve většině aktuálních modelů Hyundai a Kia. Nové síťově propojené řízení převodovky jako první využívá informační a komunikační technologie pro automatické řazení v závislosti na průběhu trasy a dopravních podmínkách.

Síťově propojené řízení převodovky „ICT Connected Shift System“ používá řídicí jednotku převodovky TCU (Transmission Control Unit) s inteligentním softwarem, který v reálném čase dostává a vyhodnocuje vstupní data od důležitých systémů včetně navigačního systému s precizními mapami silniční sítě ve formátu 3D, kamer a radarového senzoru chytrého tempomatu. Navigační systém s prostorovými mapami poskytuje také data o výšce a sklonu vozovky, jakož i o poloměrech zatáček. Využívány jsou rovněž aktuální informace o různých událostech v silniční dopravě a její hustotě. Radarový senzor rozpoznává rychlost jízdy ostatních vozidel a jejich vzdálenost, zatímco přední kamera poskytuje informace o jízdních pruzích.

img-responsive

Hyundai | foto: Hyundai

TCU na základě výše uvedených vstupních údajů předvídavě vypočítává optimální průběh řazení pro jízdní situace v reálném čase pomocí algoritmu s umělou inteligencí a vydává příslušné pokyny pro řazení převodových stupňů. Pokud systém očekává například relativně dlouhý úsek, po němž bude nutné snížit rychlost jízdy, a radarový senzor nedetekuje žádné změny rychlosti vpředu jedoucího vozidla, zařadí převodovka přechodně neutrál, aby zvýšila hospodárnost.

V rámci testů vozidel Hyundai a Kia se síťově propojeným řízením převodovky na silnicích s mnoha zatáčkami se četnost řazení v zatáčkách snížila přibližně o 43 procent v porovnání s vozidly bez tohoto systému. Systém tím také snížil četnost používání brzdové soustavy o cca 11 procent, čímž minimalizoval opotřebení brzd a zatížení i únavu řidiče.

Při požadavku intenzivního zrychlení na vjezdu na dálnici přešla převodovka automaticky do sportovního režimu, čímž usnadnila řidiči zařazení mezi ostatní vozidla v průběžném jízdním pruhu. Poté se vozidlo automaticky vrátilo ke svému původnímu jízdnímu režimu pro bezpečnou a hospodárnou jízdu.

Před očekávanými změnami rychlosti jízdy, například před zpomalovacími prahy, úseky s odlišným rychlostním limitem nebo klesáním, bylo po uvolnění pedálu plynu aktivováno brzdění motorem. Radarový senzor vpředu detekoval změny vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho docházelo v případě potřeby k automatické změně převodového stupně, která zvyšovala kvalitu jízdy.

Systém je také kompatibilní s technologií autonomní jízdy, která prochází intenzivním vývojem. Síťově propojené řízení převodovky sníží v éře autonomních vozidel spotřebu paliva a zajistí zážitky hladké jízdy díky pohotovým reakcím na průběh trasy a dopravní podmínky v reálném čase.

Hyundai a Kia plánují další vývoj síťově propojeného řízení převodovky. Cílem je ještě inteligentnější řízení převodovky, které dokáže komunikovat s dopravní signalizací na základě komunikačních sítí LTE nebo 5G a rozpoznávat požadavky řidiče. Výsledkem bude ještě dokonalejší řízení činnosti převodovky.

„Vývoj vozidel směřuje od jednoduchých zařízení pro mobilitu k chytrým řešením mobility,“ řekl Byeong Wook Jeon, vedoucí výzkumné laboratoře pro inteligentní řízení poháněcího ústrojí. „Dokonce i tradiční součást automobilu, jakým je jeho pohon, se stává vyspělou technologií optimalizovanou pro chytrou mobilitu prostřednictvím informační a komunikační techniky a technologií s umělou inteligencí.“

Vytisknout

Diskuze: Hyundai a Kia vyvinuly jako první na světě síťově propojené řízení převodovky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai Ioniq 6

TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Bezpečná jízda v zimních podmínkách

Pirelli radí, jak jezdit v zimě

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Cebia odhalila další velmi rozšířený podvod s ojetými vozy

Ilustrační foto

Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost

Pět nejčastějších omylů spojených se zimní dovolenou v karavanu

Volkswagen ID.7 - premiéra téměř pětimetrového čistě bateriového elektrického sedanu vyšší střední třídy

Potvrzeno. Tohle mluví o elektromobilech v Česku jasně

Hyundai IONIQ 5

TEST Hyundai Ioniq 5 AWD – vetřelec z jiné planety, který překvapí i pozlobí

Toyota

Pět základních smyslů při nehodě nečekaně v ohrožení

DS 4 Crossback 1.5 BlueHDi

Test DS4 Rivoli Cross 1.5 BlueHDi 130 EA8, moře stylu, malá spotřeba

ojetá auta

Situace v Česku na trhu ojetých aut za 9 měsíců letošního roku

Kia Stinger

Kia na českém trhu. Oslava nebo smutek?

Představení Škody Superb 4. generace

Škoda Superb 4. generace: Více prostoru a pohodlí, 6 pohonných jednotek, inovativní systémy

Toyota HySE-X1

Toyota bude na Dakaru testovat lehký vodíkový vůz

Toyota GR86

TEST Toyota GR86 - návyková záležitost za cenu běžné Octavie

Ilustrační foto

Podzimní nástrahy: Pozor na nízké slunce, zvěř i ledovku

reklama

Doporučujeme

BMW Concept i4 přinese čistě elektrický pohon do značky BMW

BMW UKÁZALO základní podobu svého prvního čistě elektrického Gran Coupé Concept…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

  2. Pirelli radí, jak jezdit v zimě

  3. TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud