V dnešní době je o atmosférické a mnohoválcové motory opravdu nouze. Dříve V12 platil za vrchol nabídky motorizací nejednoho výrobce prestižních aut. Jenže dnešní doba, ve které se bojuje o každý gram CO2, těmto motorům nepřeje. Proto není problém i ve vozech vyšší třídy najít přeplňovaný tříválec.
Toto je ale obrázek současné Evropy. Za "velkou louží" ještě zas tak zle není. Sice je pravda, že i tamní výrobci automobilů stále častěji montují do svých modelů přeplňované šestiválce, ale není problém zcela běžně sáhnout po nějaké té atmosférické V8.
Spojené státy jsou ale známé také pro nejrůznější přestavby, kdy pod kapotu běžného vozu "narvete" motor se zběsilým výkonem. A právě výrobou takovýchto motorů pro americké nadšence do výkonu, se zabývá australská společnost Race Cast Engineering. Konstruktéři si vzali do parády V8 od GM a v podstatě k němu "navařili" další 4 válce. Výsledek je vskutku impozantní. V12 má nyní objemu 9,5 litru a dokáže se roztočit až na 7100 ot./min. Výkon je 760 koní při 6500 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotu 814 N.m.
Komu by toto stádo plnokrevníků nestačilo, může sáhnout po ještě výkonnější verzi. S ostřejší vačkou a dalším laděním se výkon může vyšplhat až přes magickou hranici 1000 koní. A to stále hovoříme o přirozeně plněném agregátu.
Ale každá sranda něco stojí. V tomto konkrétním případě je to 55 200 $ (přibližně 1,27 milionu korun) za základně naladěnou verzi. Za své peníze však dostanete něco vskutku výjimečného.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?