Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

AutoRoad.cz, 16. srpna 2019, 16:12 Google+

Nákup vozu znamená pro většinu českých řidičů velký výdaj. Platí to i v případě, že se jedná o automobil, který je ojetý. Právě proto je nutné věnovat prozkoumání jeho technického stavu dostatek pozornosti, což právě v případě již používaného vozu platí dvojnásob. Možná nejdůležitějším krokem při prověřování „fyzické zdatnosti“ auta je testovací jízda.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 18.08. 11:19) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: autosalles.sk

Sdílejte článek

Právě jízdní test dokáže odhalit mnohé nedostatky, které při pouhé statické kontrole poznat nelze. „Pokud zákazník pořizuje vůz na inzerát či v autobazaru, nabízí se tak příležitost zjistit, jak s ním nejspíš současný majitel zacházel. I to může být při rozhodování podstatné,“ uvádí Petr Vaněček provozní ředitel AURES Holdings.

„Našim zákazníkům umožňujeme přivést si svého vlastního mechanika a necháváme jim prostor k důkladnému otestování vybraného vozu,“  dodal. Zkušený mechanik je schopen rozpoznat skutečný stav automobilu, a proto se vyplatí si jeho přítomnost při výběru zajistit. „Lidé bohužel často testovací jízdu podceňují. U výkupu vozu naopak dbáme na to, aby měli co možná největší množství relevantních informací,“ zakončuje Vaněček.

Každý automobil může být náchylný k jiným problémům, avšak řadu běžných opotřebení lze u všech vozidel odhalit stejně. Určitě nejdůležitější součástí každého vozu je jeho motor. Ten by měl být před zkouškou studený. Kupující by měl začít pomalým rozjížděním. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Je dobré zrychlit až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy nebo ztráty výkonu. Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu. Motor nikdy nesmí při zkušební jízdě vařit. Teplota se musí držet v normálu. 

Pokud vybíráte vůz s manuální převodovkou, rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení je dobré vyzkoušet při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima. U automatické převodovky se při řazení se nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů. Pokud se rázy objeví, je problém se spojkou nebo s mechanickým systémem v převodovce.

Sbíhavost je termín, který příliš řidičů nezná, ale právě ta je určena geometrií kol. Kupující by měl na rovném úseku za jízdy dát na moment ruce z volantu, aby viděl, zda auto „netáhne“ bez jeho zásahu do stran. Tento postup je dobré zkusit při zvyšování a snižování rychlosti.

Účinnost brzd ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace, očekávejte velkou investici do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy „nevadnou“, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. Na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a brzděte. Pokud auto „nedrží stopu“, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté pneumatiky.

Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Rozhodně by nemělo v houpání pokračovat! Při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu. Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod.

Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je vadná.

Opotřebení ložisek kol se projeví slyšitelným „hučením“. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení – opotřebované ložisko začne při zatížení výrazně „hučet“.

Na připadnou závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit „zvonění“ - kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části (vůz neprojde při STK).

Vytisknout

Diskuze: Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 18.08.2019 11:19 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Digitální přístrojový panel ve stylu Lady 2101

Cool retro úprava Lady Vesty a Xray

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Evropu propojí vodíková potrubní síť o délce 40 000 km

Alkohol za volantem trápí české řidiče.

Průzkum: 8 z 10 lidí se na silnicích obává ostatních řidičů

Dacia

Nová Dacia Logan, 100 koní výkonu, 528 litrů pro zavazadla a cena pod 300 tisíc Kč

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda Enyaq iV jde údajně na dračku...

Volkswagen spouští zkušební provoz autonomních vozidel ID. BUZZ AD

Volkswagen spouští zkušební provoz autonomních vozidel ID. BUZZ AD

Toyota Yaris Hybrid

Otestovali jsme auto roku 2021 – Toyota Yaris Hybrid, je opravdu tak dobrý?

Nový Volkswagen Golf Variant zaujme na první pohled mimořádně čistým a dynamickým designem

„Dlouhý za cenu krátkého“. Časově omezená nabídka Golfu Variant

„Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

„Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

toyota mirai

Čeká nás také vodíková budoucnost s Toyotou po vzoru Číny?

Chevrolet Corvette ZR-12

Chevrolet Corvette C4 V12, objem ničím nenahradíš

Ford Mustang po totální havárii, škoda 1,6 milionu Kč

Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

SPZ

Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů

POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

reklama

Doporučujeme

Tupolev A-3 (foto: Varga Attila)

Tupolev nejsou jen letadla. Tenhle hybrid od stejné firmy měl zachraňovat životy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Otestovali jsme auto roku 2021 – Toyota Yaris Hybrid, je opravdu tak dobrý?

  2. Škoda Enyaq iV jde údajně na dračku...

  3. „Dlouhý za cenu krátkého“. Časově omezená nabídka Golfu Variant

  4. „Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

  5. Průzkum: 8 z 10 lidí se na silnicích obává ostatních řidičů

  6. Volkswagen spouští zkušební provoz autonomních vozidel ID. BUZZ AD

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud