Výběr správných pneumatik čeká dříve nebo později každého motoristu. Zatímco někteří dobře vědí, které pneumatiky na svůj automobil „obout“, je mezi námi i spousty těch, kterým čísla jako 195/65 R15 nic neřeknou. Následující článek bude nejen pro ně.
Na začátku je potřeba si říci, že výběr pneumatiky není vůbec jednoduchou záležitostí. I když to většina lidí nebude chtít slyšet, zde se nevyplatí šetřit. Ať je totiž automobil nový nebo starý, ať je vybaven libovolnými brzdnými asistenty, vždy je nakonec pneumatika to jediné spojení mezi naším autem a vozovkou. Nechceme vás ale nabádat, abyste za nové pneumatiky utráceli zbytečně velké peníze. V každém segmentu existují i varianty za rozumnou cenu, které postačí většině motoristů.
Prvním kritériem, které musíte při výběru dodržet, jsou údaje obsažené ve velkém technickém průkazu vozidla. Nelze se spoléhat na nákup stejných pneumatik, jaké máte zrovna obuté. Zvláště je-li automobil z druhé ruky, mohou být pneumatiky na autě nesprávné, nebo chcete-li slovy policie či stanice technické kontroly, „nelegální“. Určitě se v tomto případě ale nejedná o nějakou zbytečnou „buzeraci“, jak se mnoho motoristů domnívá. Výrobce dobře ví, jaké rozměry u daného vozidla uvedl a proč to tak udělal. Auto má na takových pneumatikách správné jízdní vlastnosti. Při nedodržení stanovených parametrů hrozí nejen jejich zhoršení, ale i rychlejší opotřebení podvozkových dílů.
Na zadní straně velkého technického průkazu tedy musíte najít stejný údaj, jako je vyobrazen na fotografii. Ten může být navíc doplněn dalšími záznamy ve spodní části technického průkazu, který povoluje použít i jiné rozměry. V našem případě je tím klíčovým údajem 195/65 R15 91 V. Pojďme si tedy vysvětlit, co jednotlivá čísla znamenají.
První číslo (195) vždy udává šířku pneumatiky v milimetrech. Číslo za lomítkem (65) je tzv. boční profil, jehož hodnota nám říká, že výška pneumatiky je 65% z šířky jejího příčného řezu. Písmeno „R“ značí pak radiální konstrukci pneumatiky, která je v této době hlavní volbou většiny výrobců. Číslo 15 pak označuje průměr ráfku v palcích. 91 V je potom minimální index nosnosti a rychlostní index, který musíme u nové pneumatiky dodržet. Není tedy problém, zakoupit pneumatiku s vyššími indexy.
Klíčové je i stáří pneumatiky, které vyčteme ze čtyřmístného číselného kódu DOT. Na toto čtyřčíslí doporučujeme dávat opravdový pozor, jelikož stáří pneumatiky je stejně nebezpečné jako nedodržení minimálního vzorku. Při koupi pneumatiky tak můžeme narazit na různě finančně výhodné nabídky, ať už nových či ojetých pneumatik, kde nám ono číslo DOT (které každý dobrý prodejce uvádí) prozradí, jak je daná pneumatika stará. Například kombinace čísel 2716 znamená, že byla pneumatika vyrobena 27. týden roku 2016.
Podle doporučení výrobců byste měli měnit pneumatiku po čtyřech, maximálně však šesti letech užívání. Pokud je pneumatika skladována ve stálých teplotních podmínkách, může bez vlivu stárnutí ležet ve skladu až dva roky, takže celková doba její životnosti může být až osm let. I když se nejedná o absolutní pravidlo, materiál pneumatiky během svého života postupně tvrdne, což radikálně zhoršuje jízdní vlastnosti na mokré, zledovatělé či zasněžené silnici. Nové pneumatiky byste tak měli pořídit nejen v případě, že ty staré již nesplňují minimální povolenou hloubku dezénu (1,6 mm pro letní, 4 mm pro zimní) ale i v případě, kdy vámi obuté pneumatiky přirozeně zestárnou.
Pokud již z jakýchkoliv důvodů budete i nadále takové pneumatiky používat, je potřeba mít toto alespoň neustále na paměti, a jakmile za jízdy dojde ke zhoršení povětrnostních podmínek, sundat alespoň nohu z plynu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.