Automobilka Kia v rámci skupiny HMG vyvinula jako první na světě technologii spalovacích motorů s plynule proměnnou periodou ventilů (CVVD – Continuously Variable Valve Duration), kterou nyní bude nasazovat do svých sériově vyráběných vozidel. Uvedená inovace se představila v Koreji společně s prvním motorem, v němž se tato technologie uplatní: SmartStream G1.6 T-GDi.
Technologie CVVD, vyvinutá specialisty na pohonné jednotky a vývojovým centrem R&D automobilky optimalizuje výkon motoru a spotřebu paliva. Technologie řízení ventilů reguluje dobu otevírání a zavírání ventilů v závislosti na jízdních podmínkách, čímž zlepšuje výkon o 4 % při současném snížení spotřeby paliva o 5 %, resp. produkovaných emisí o 12 %.
„Vývoj technologie CVVD je pro značku příležitostí jak významně pokročit v oblasti inovací pohonných jednotek,“ uvedl Albert Biermann, vedoucí divize výzkumu a vývoje automobilky Kia. „Zaměříme naše úsilí na přípravu vyspělých řešení pro novou éru mobility a budeme pokračovat ve vývoji nových technologií spalovacích motorů, abychom splnili požadavky postupně se měnících emisních norem.“
Inovace: Plynule proměnná perioda ventilů (CVVD)Parametry výkonu a hospodárnosti motorů se až doposud odvíjely od technologie proměnného řízení ventilů, která přizpůsobuje dobu otevírání a zdvihu ventilů, přičemž o výkonu motoru rozhoduje cyklus ‚sání-stlačování-výbuch-výfuk‘.
Typická technologie proměnného řízení ventilů reguluje časování otevírání a zavírání ventilů (jako např. technologie plynule proměnného časování ventilů – CVVT) nebo řídí objem přiváděného vzduchu nastavováním zdvihu otevírání (plynule proměnný zdvih ventilů – CVVL). Dříve používané technologie proměnného řízení ventilů nemohly regulovat periodu ventilů, neboť signály pro zavírání ventilů měly nižší prioritu než signály pro otevírání ventilů, takže nebylo možné reagovat na měnící se jízdní situace. CVVD posouvá tuto technologii novým směrem tím, že uzpůsobuje dobu otevření ventilu požadavkům motoru.
Když se vozidlo pohybuje ustálenou rychlostí a klade nízké nároky na výkon motoru, CVVD otevírá sací ventil od prostřední fáze až po samotný konec kompresního zdvihu. Takto pomáhá zlepšovat spotřebu paliva tím, že snižuje odporové síly z důvodu komprese. Když jsou však požadavky na výkon motoru vysoké, např. když vůz jede rychle, sací ventil se zavírá již na počátku kompresního zdvihu, aby se maximalizovalo množství vzduchu použitého ve fázi výbuchu. Tímto se zvyšuje točivý moment ve prospěch lepší akcelerace.
Pohonná jednotka SmartStream G1.6 T-GDiSpolečně s novou technologií CVVD se představil benzínový vidlicový čtyřválec SmartStream G1.6 T-GDi s přeplňováním, dosahující maxima výkonu 180 koní a točivého momentu 270 Nm. Nová jednotka je první, která bude novou technologii CVVD od Motor Group využívat; k ještě vyšší hospodárnosti zde přispívá nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů (LP EGR).
Systém recirkulace výfukových plynů vrací část výfukových zplodin zpět do spalovací komory, čímž dosahuje chladicího účinku a snižuje emise oxidů dusíku. Jednotka G1.6 T-GDi rovněž disponuje nízkotlakým systémem, který přesměrovává spálené výfukové plyny do kompresoru turbodmychadla (namísto do systému sání) ke zvýšení účinnosti při akceleraci.
Nová jednotka kromě toho používá integrovaný systém tepelného managementu, jenž zajišťuje rychlé zahřátí nebo zchlazení motoru na optimální teplotu; a také je zde výkonný systém rozprašování paliva do spalovacího prostoru, který dosahuje tlaku 350 barů – oproti 250 barům předchozího provedení T-GDi. Zlepšením povrchové úpravy se podařilo snížit třecí síly (s negativním dopadem na spotřebu) o plných 34 %.
Nový motor SmartStream G1.6 T-GDi se aktuálně podrobuje hodnocení před nasazením do budoucích modelů značky Kia. Plánované modely s touto pohonnou jednotkou budou vykazovat parametry výkonu a spotřeby jako doposud žádné z předchozích vozidel.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?