Automobilka Kia v rámci skupiny HMG vyvinula jako první na světě technologii spalovacích motorů s plynule proměnnou periodou ventilů (CVVD – Continuously Variable Valve Duration), kterou nyní bude nasazovat do svých sériově vyráběných vozidel. Uvedená inovace se představila v Koreji společně s prvním motorem, v němž se tato technologie uplatní: SmartStream G1.6 T-GDi.
Technologie CVVD, vyvinutá specialisty na pohonné jednotky a vývojovým centrem R&D automobilky optimalizuje výkon motoru a spotřebu paliva. Technologie řízení ventilů reguluje dobu otevírání a zavírání ventilů v závislosti na jízdních podmínkách, čímž zlepšuje výkon o 4 % při současném snížení spotřeby paliva o 5 %, resp. produkovaných emisí o 12 %.
„Vývoj technologie CVVD je pro značku příležitostí jak významně pokročit v oblasti inovací pohonných jednotek,“ uvedl Albert Biermann, vedoucí divize výzkumu a vývoje automobilky Kia. „Zaměříme naše úsilí na přípravu vyspělých řešení pro novou éru mobility a budeme pokračovat ve vývoji nových technologií spalovacích motorů, abychom splnili požadavky postupně se měnících emisních norem.“
Inovace: Plynule proměnná perioda ventilů (CVVD)Parametry výkonu a hospodárnosti motorů se až doposud odvíjely od technologie proměnného řízení ventilů, která přizpůsobuje dobu otevírání a zdvihu ventilů, přičemž o výkonu motoru rozhoduje cyklus ‚sání-stlačování-výbuch-výfuk‘.
Typická technologie proměnného řízení ventilů reguluje časování otevírání a zavírání ventilů (jako např. technologie plynule proměnného časování ventilů – CVVT) nebo řídí objem přiváděného vzduchu nastavováním zdvihu otevírání (plynule proměnný zdvih ventilů – CVVL). Dříve používané technologie proměnného řízení ventilů nemohly regulovat periodu ventilů, neboť signály pro zavírání ventilů měly nižší prioritu než signály pro otevírání ventilů, takže nebylo možné reagovat na měnící se jízdní situace. CVVD posouvá tuto technologii novým směrem tím, že uzpůsobuje dobu otevření ventilu požadavkům motoru.
Když se vozidlo pohybuje ustálenou rychlostí a klade nízké nároky na výkon motoru, CVVD otevírá sací ventil od prostřední fáze až po samotný konec kompresního zdvihu. Takto pomáhá zlepšovat spotřebu paliva tím, že snižuje odporové síly z důvodu komprese. Když jsou však požadavky na výkon motoru vysoké, např. když vůz jede rychle, sací ventil se zavírá již na počátku kompresního zdvihu, aby se maximalizovalo množství vzduchu použitého ve fázi výbuchu. Tímto se zvyšuje točivý moment ve prospěch lepší akcelerace.
Pohonná jednotka SmartStream G1.6 T-GDiSpolečně s novou technologií CVVD se představil benzínový vidlicový čtyřválec SmartStream G1.6 T-GDi s přeplňováním, dosahující maxima výkonu 180 koní a točivého momentu 270 Nm. Nová jednotka je první, která bude novou technologii CVVD od Motor Group využívat; k ještě vyšší hospodárnosti zde přispívá nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů (LP EGR).
Systém recirkulace výfukových plynů vrací část výfukových zplodin zpět do spalovací komory, čímž dosahuje chladicího účinku a snižuje emise oxidů dusíku. Jednotka G1.6 T-GDi rovněž disponuje nízkotlakým systémem, který přesměrovává spálené výfukové plyny do kompresoru turbodmychadla (namísto do systému sání) ke zvýšení účinnosti při akceleraci.
Nová jednotka kromě toho používá integrovaný systém tepelného managementu, jenž zajišťuje rychlé zahřátí nebo zchlazení motoru na optimální teplotu; a také je zde výkonný systém rozprašování paliva do spalovacího prostoru, který dosahuje tlaku 350 barů – oproti 250 barům předchozího provedení T-GDi. Zlepšením povrchové úpravy se podařilo snížit třecí síly (s negativním dopadem na spotřebu) o plných 34 %.
Nový motor SmartStream G1.6 T-GDi se aktuálně podrobuje hodnocení před nasazením do budoucích modelů značky Kia. Plánované modely s touto pohonnou jednotkou budou vykazovat parametry výkonu a spotřeby jako doposud žádné z předchozích vozidel.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.