Obavy o životnost baterií jsou zbytečné, uklidňuje Nissan. Auto mohou přežít i o 12 let

Nissan Leaf e+
Nissan Leaf e+, foto: Nissan
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. května 2019 10:06
Sdílej:

Ohledně elektromobilů stále panuje poměrně velká skepse, která se netýká jen jejich výkonu a dojezdu, ale také životnosti baterií. Nissan, který s modelem Leaf patří k pionýrům mezi výrobci relativně dostupných elektromobilů, však veřejnost uklidňuje. Baterie totiž podle jeho odhadů mohou přežít samotný vůz až o 10 i 12 let.

Nissan Leaf patří mezi nejprodávanější elektromobily na trhu a ještě před příchodem Tesly Model 3 mu patřilo třeba prvenství pro nejprodávanější elektromobil v USA. Díky stovkám tisíc prodaných kusů navíc automobilka může poměrně bedlivě sledovat vývoj stavu jejich baterií a celkem bezpečně odhadovat, kolik toho vlastně vydrží.

A rozhodně to s životností Leafu nevypadá špatně. Jak totiž uvádí web InsideEV's s odkazem na Automotive News, podle samotné automobilky by životnost akumulátorů měla přesáhnout životnost samotného vozu o 10 až 12 let. Automobilka přitom předpokládá, že životnost samotného Leafu bude okolo 10 let. Celkem se tedy bavíme o životnosti baterií okolo 22 let.

Nutno však poznamenat, že po oněch 22 letech budou baterie definitivně nepoužitelné. K degradaci baterií začne docházet již o něco dříve, což bude mít samozřejmě vliv i na zkracující se dojezd elektromobilů. Stav baterie však mohou ovlivnit i samotní uživatelé a to správným přístupem k vozu.

Jak už se totiž mnohokrát opakovalo, baterie by se v žádném případě neměly nechat zcela vybít a i nabíjení je vhodné ukončit cca okolo 80 procent kapacity. Příliš vozu neprospívá ani drsné zacházení a provozování v extrémních teplotních podmínkách.

Pro potencionální zájemce o koupi Nissanu Leaf to však znamená, že během celé očekávané životnosti vozu, která může být samozřejmě i delší, nebudou muset řešit potíže s odcházející baterií. Otázkou však zůstává, jak nakonec automobilka již nepoužitelné baterie nakonec využije. V zásobě má však několik projektů, které by mohly pomoci se zásobami energie pro domácnosti i velké stavby.

Pokud se ještě na chvíli vrátíme k samotnému Nissanu Leaf, tomu byla dříve vyčítána až příliš slabá baterie, se kterou vůz nabízel poměrně omezený dojezd 270 km v ideálních podmínkách. Nedávno však automobilka představila variantu E+ s větším akumulátorem, jejíž dojezd se prodloužil až na 385 km. Ani s postupem času by tak majitele vozu neměly trápit potíže s omezeným odjezdem.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.