Když se na oslavu Dne Země 2019 rozprostřela nad dominantami Soulu, který je jinak pompézním, zářivým hlavní městem Jižní Koreje, tma, metropolitní knihovna Soulu se rozzářila projekcemi díky elektrické energii, vyráběné elektromobily Hyundai NEXO s palivovými články na vodík.
Filmové záběry ukazovaly celý cyklus elektrolýzy vody, v němž je voda přeměňována na vodík a kyslík, následně na kinetickou energii a nakonec zpátky na vodu. Promítání na fasádu budovy zajišťovalo pět elektromobilů NEXO, první SUV na světě s elektrickým pohonem napájeným palivovými články společnosti Hyundai Motor Company. Čtyřminutové obrazové projekce se opakovaly každou hodinu od 20 h a nabízely novou vizi budoucnosti v oblasti energetiky.
Akce s názvem „Empowering Tomorrow with Hydrogen“ („Posilování budoucnosti vodíkem“) byla organizována z iniciativy společnosti Hyundai Motor za podpory magistrátu města Soulu.
Hyundai je průkopníkem globálního úsilí o zavádění vodíkové technologie do městské dopravy a výroby energie v nadcházejících letech. Veřejné promítání představilo ekologickou techniku palivových článků na vodík, která snižuje emise oxidu uhličitého v rámci dalekosáhlých snah o trvale udržitelný vývoj se zaměřením na uspokojování potřeb lidské společnosti. Společnost Hyundai Motor tím prezentovala alternativu pouhého vypnutí osvětlení při zachování starého modelu výroby elektrické energie, jehož důsledkem jsou značné emise oxidu uhličitého.
Předváděcí akce v srdci Soulu je první ukázkou svého druhu, při níž byla využita technika palivových článků na vodík. Navíc se jednalo o ukázku ekologického způsobu výroby elektrické energie, protože pět vozidel NEXO používalo vodík z plnicí stanice Sangam Hydrogen Station, který se získává z bioplynu z nedaleké skládky odpadů. Sady palivových článků v těchto SUV byly upraveny pro funkci generátorů zajišťujících napájení projektorů, vybavených invertory.
Vodík je variabilně a všestranně využitelným nosičem energie s výhodnými vlastnostmi, protože při přeměně na čisté palivo nebo zdroj energie se neuvolňuje CO2. Vodík tak může sehrát důležitou roli při přechodu na čistou energetiku s nízkými emisemi CO2. Může sloužit k ukládání energie přeměnou elektrické energie na vodík prostřednictvím elektrolýzy. Tento prvek lze vyrábět s využitím obnovitelných zdrojů energie, lze jej ekonomicky výhodně skladovat a používat pro výrobu elektrické energie k rozmanitým účelům v průmyslu nebo v domácnostech, ale také k pohonu osobních a užitkových vozidel prostřednictvím palivových článků.
Akce měla podle magistrátu města Soulu také podnítit a zintenzivnit společenskou diskuzi o ekologických problémech, zejména o potřebě urychlit snižování emisí jemného prachu a oxidu uhličitého.
Společnost Hyundai je globálním lídrem vývoje techniky palivových článků na vodík. V roce 2013 uvedla jako první do prodeje vozidlo s palivovými články, model ix35 Fuel Cell. NEXO je druhou generací elektromobilu s palivovými články značky Hyundai. Na jednu náplň palivových nádrží překoná vzdálenost 609 kilometrů (v souladu s korejskými homologačními standardy). Za jízdy vypouští pouze vodní páru a čistí vzduch, z něhož odstraňuje 99,9 procenta ultra jemných částic.
Poháněcí ústrojí s palivovými články Hyundai je exkluzivním řešením pro osobní i užitková vozidla, určená ke každodennímu provozu. Hyundai touto technikou dokládá své nepřetržité úsilí o realizaci trvale udržitelné dopravy.
Společnost Hyundai začala podporovat rozvoj palivových článků a růst dalších souvisejících odvětví na celém světě v rámci své strategie FCEV Vision 2030. Cílem této vize je vytvořit globální vodíkovou společnost, která bude využívat vodíkové technologie i mimo sektor dopravy. Hyundai je členem globálního sdružení Hydrogen Council, které zahrnuje více než 50 světově významných společností z oborů energetiky, dopravy a průmyslu, jejichž společnou dlouhodobou vizí je rozvíjet globální vodíkovou společnost.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.