Automobilka Tesla se proslavila celou řadou inovací, které postupně zavádějí i tradiční světové automobilky. Jednou z nich jsou třeba tzv. „over-the-air updates," tedy bezdrátové aktualizace, které by měl nabídnout i nový Volkswagen Golf osmé generace. Právě problémy s tímto software ale podle všeho stojí za odkladem připravované premiéry na autosalonu ve Frankfurtu.
Volkswagen Golf osmé generace měl být oficiálně představen společně s prvním produkčním elektromobilem I.D. na autosalonu ve Frankfurtu, který se koná v září. Není to však příliš dlouho, co automobilka premiéru odložila na pozdější datum, stále by se však měla uskutečnit před koncem roku 2019.
O důvodech se vedla řada spekulací, neboť prototypy nového Golfu už se delší dobu prohání po silnicích a díky pohotovosti mnoha fotografů víme, na co se můžeme těšit. Nový pohled na odložení premiéry však přinesl web Automotive News Europe, kterému se na autosalonu v Šanghaji podařilo vyzpovídat šéfa značky, kterým je Juergen Stackmann.
I z jeho slov totiž vyplývá, že velký podíl na odkladu premiéry mají problémy se software. „Nikdy jsme neskrývali skutečnost, že software, nesmírně důležitá oblast pro produkty budoucnosti, pro nás představuje skutečnou výzvu," uvedl Stackmann. „Máme před sebou úkol a naši technici jsou pod velkým tlakem."
V další části rozhovoru pak Stackmann přiznal, že za velkou částí problémů stojí právě nová služba tzv. „over-the-air updates," tedy bezdrátových aktualizací. Ta sice může uživatelům zpříjemnit život, ale zároveň činí vůz komplikovanějším a zranitelnějším. Třeba vůči hackerům. Dokud nebyly vozy připojeny k síti, bylo možné k nim získat přístup pouze fyzicky. To se však do budoucna mění.
„Díky jejich on-line připojení je zde mnoho softwaru, zejména v oblasti bezpečnosti, který je skutečnou výzvou, neboť automobil už není uzavřeným ekosystémem," uvedl Stackmann. V novém Golfu je prý až desetkrát více řádků programování, než ve smartphonech. A tato komplexnost může znamenat problémy, které jsou v případě aut mnohem závažnější, než když vám jen zamrzne mobil. I proto je zabezpečení tak důležité.
Poslední problém, kterému musí Volkswagen čelit, jsou zákony a procesy homologace. Díky bezdrátovým aktualizacím lze totiž do automobilu přidávat nový obsah ještě po homologizaci, což je problém, který musí automobilka řešit s odpovědnými úřady. „Je to nové pro ně i pro nás," dodal k problematice Stackmann.
I přes problémy by však premiéra měla proběhnout ještě letos, stejně jako zahájení produkce ve slavném závodu ve Wolfsburgu. Jak ovšem upozornil německý magazín Der Spiegel, do konce letošního roku bude pravděpodobně vyrobeno jen okolo 10 000 kusů, namísto plánovaných 80 000. Prvním trhem, na kterém se nový Golf začátkem příštího roku objeví, bude již tradičně ten německý. Později by se však měl začít dostávat i do dalších evropských zemí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.