Automobilka Toyota je jednou z mála, která se snaží o vodíkovou revoluci na silnicích. Po představení modelu Mirai následovalo zahájení projektu Portal, jehož produktem byly dva vodíkové tahače s technikou převzatou právě ze sedanu Mirai. Nyní však přejíždí třetí tahač, který vznikl ve spolupráci s renomovaným americkým výrobcem tahačů Kenworth. ten by mohl být dalším krokem tím správným směrem.
Dokud budou elektromobily využívat tradiční Li-Ion baterie, pak se ještě dlouhou dobu nezbaví některých palčivých neduhů. Řešením by mohla být technologie baterií s pevným elektrolytem, nebo vozy využívající vodíkové palivové články. A zatímco technologie tzv. „Solid-State" baterií je stále v nedohlednu, vodíkové automobily už jsou tu a v zámoří se Toyota vehementně snaží o jejich prosazení.
Aby prokázala jejich praktickou využitelnost, vytvořila tzv. Project Portal, který dal vzniknout dvěma prototypům označovaným obecně jako Alpha a Beta. Během včerejšího dne země (22. dubna) však v přístavu Los Angeles představila nový vodíkový truck, který vznikl ve spolupráci s renomovaným výrobcem tahačů Kenworth.
Tahač je postaven na základech Kenworth T680 class 8 a používá technologii palivových článků, kterou dodala Toyota. O technických detailech toho bohužel zatím mnoho nevíme, novinka by však měla výrazně rozšířit možnosti předchozích modelů. To ostatně podtrhuje i udávaný dojezd, který by se měl na jednu nádrž pohybovat přes 483 km.
To sice z pohledu běžné dálkové nákladní dopravy není mnoho, tahače z Projektu Portal jsou však většinou určeny pro práci v přístavech a právě tady by měl dojezd okolo 300 mil, tedy cca 483 km, až dvojnásobně převyšovat průměrný denní cyklus těchto tahačů.
V rámci projektu Zero-and-Near-Zero Emission Freight Facilities bylo vytvořeno 10 těchto vodíkových tahačů, které budou využívány k přepravě nákladů zboží doručeného do přístavišť Los Angeles a Long Beach. Čtyři tahače bude používat společnost Toyota Logistic Services, která je zodpovědná za distribuci produktů Toyota doručených do USA. Další tři má využívat společnost UPS.
Samotným automobilům Toyota s palivovými články se na americkém trhu zatím příliš nedaří, nicméně je otázkou, do jaké míry je to chybou chybějící infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Bob Carter, výkonný viceprezident severoamerického zastoupení Toyoty, však podle webu Carscoops dodal, že Toyoty chce technologii palivových článků i nadále prosazovat jakožto technologii budoucnosti. Jedná se totiž o zcela čistou a škálovatelnou platformu, která může splňovat požadavky na dojezd a to s nulovými emisemi.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.