Automobilka Toyota je jednou z mála, která se snaží o vodíkovou revoluci na silnicích. Po představení modelu Mirai následovalo zahájení projektu Portal, jehož produktem byly dva vodíkové tahače s technikou převzatou právě ze sedanu Mirai. Nyní však přejíždí třetí tahač, který vznikl ve spolupráci s renomovaným americkým výrobcem tahačů Kenworth. ten by mohl být dalším krokem tím správným směrem.
Dokud budou elektromobily využívat tradiční Li-Ion baterie, pak se ještě dlouhou dobu nezbaví některých palčivých neduhů. Řešením by mohla být technologie baterií s pevným elektrolytem, nebo vozy využívající vodíkové palivové články. A zatímco technologie tzv. „Solid-State" baterií je stále v nedohlednu, vodíkové automobily už jsou tu a v zámoří se Toyota vehementně snaží o jejich prosazení.
Aby prokázala jejich praktickou využitelnost, vytvořila tzv. Project Portal, který dal vzniknout dvěma prototypům označovaným obecně jako Alpha a Beta. Během včerejšího dne země (22. dubna) však v přístavu Los Angeles představila nový vodíkový truck, který vznikl ve spolupráci s renomovaným výrobcem tahačů Kenworth.
Tahač je postaven na základech Kenworth T680 class 8 a používá technologii palivových článků, kterou dodala Toyota. O technických detailech toho bohužel zatím mnoho nevíme, novinka by však měla výrazně rozšířit možnosti předchozích modelů. To ostatně podtrhuje i udávaný dojezd, který by se měl na jednu nádrž pohybovat přes 483 km.
To sice z pohledu běžné dálkové nákladní dopravy není mnoho, tahače z Projektu Portal jsou však většinou určeny pro práci v přístavech a právě tady by měl dojezd okolo 300 mil, tedy cca 483 km, až dvojnásobně převyšovat průměrný denní cyklus těchto tahačů.
V rámci projektu Zero-and-Near-Zero Emission Freight Facilities bylo vytvořeno 10 těchto vodíkových tahačů, které budou využívány k přepravě nákladů zboží doručeného do přístavišť Los Angeles a Long Beach. Čtyři tahače bude používat společnost Toyota Logistic Services, která je zodpovědná za distribuci produktů Toyota doručených do USA. Další tři má využívat společnost UPS.
Samotným automobilům Toyota s palivovými články se na americkém trhu zatím příliš nedaří, nicméně je otázkou, do jaké míry je to chybou chybějící infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Bob Carter, výkonný viceprezident severoamerického zastoupení Toyoty, však podle webu Carscoops dodal, že Toyoty chce technologii palivových článků i nadále prosazovat jakožto technologii budoucnosti. Jedná se totiž o zcela čistou a škálovatelnou platformu, která může splňovat požadavky na dojezd a to s nulovými emisemi.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.