Automobilka Toyota je jednou z mála, která se snaží o vodíkovou revoluci na silnicích. Po představení modelu Mirai následovalo zahájení projektu Portal, jehož produktem byly dva vodíkové tahače s technikou převzatou právě ze sedanu Mirai. Nyní však přejíždí třetí tahač, který vznikl ve spolupráci s renomovaným americkým výrobcem tahačů Kenworth. ten by mohl být dalším krokem tím správným směrem.
Dokud budou elektromobily využívat tradiční Li-Ion baterie, pak se ještě dlouhou dobu nezbaví některých palčivých neduhů. Řešením by mohla být technologie baterií s pevným elektrolytem, nebo vozy využívající vodíkové palivové články. A zatímco technologie tzv. „Solid-State" baterií je stále v nedohlednu, vodíkové automobily už jsou tu a v zámoří se Toyota vehementně snaží o jejich prosazení.
Aby prokázala jejich praktickou využitelnost, vytvořila tzv. Project Portal, který dal vzniknout dvěma prototypům označovaným obecně jako Alpha a Beta. Během včerejšího dne země (22. dubna) však v přístavu Los Angeles představila nový vodíkový truck, který vznikl ve spolupráci s renomovaným výrobcem tahačů Kenworth.
Tahač je postaven na základech Kenworth T680 class 8 a používá technologii palivových článků, kterou dodala Toyota. O technických detailech toho bohužel zatím mnoho nevíme, novinka by však měla výrazně rozšířit možnosti předchozích modelů. To ostatně podtrhuje i udávaný dojezd, který by se měl na jednu nádrž pohybovat přes 483 km.
To sice z pohledu běžné dálkové nákladní dopravy není mnoho, tahače z Projektu Portal jsou však většinou určeny pro práci v přístavech a právě tady by měl dojezd okolo 300 mil, tedy cca 483 km, až dvojnásobně převyšovat průměrný denní cyklus těchto tahačů.
V rámci projektu Zero-and-Near-Zero Emission Freight Facilities bylo vytvořeno 10 těchto vodíkových tahačů, které budou využívány k přepravě nákladů zboží doručeného do přístavišť Los Angeles a Long Beach. Čtyři tahače bude používat společnost Toyota Logistic Services, která je zodpovědná za distribuci produktů Toyota doručených do USA. Další tři má využívat společnost UPS.
Samotným automobilům Toyota s palivovými články se na americkém trhu zatím příliš nedaří, nicméně je otázkou, do jaké míry je to chybou chybějící infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Bob Carter, výkonný viceprezident severoamerického zastoupení Toyoty, však podle webu Carscoops dodal, že Toyoty chce technologii palivových článků i nadále prosazovat jakožto technologii budoucnosti. Jedná se totiž o zcela čistou a škálovatelnou platformu, která může splňovat požadavky na dojezd a to s nulovými emisemi.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.