Automobilka Toyota je jednou z mála, která se snaží o vodíkovou revoluci na silnicích. Po představení modelu Mirai následovalo zahájení projektu Portal, jehož produktem byly dva vodíkové tahače s technikou převzatou právě ze sedanu Mirai. Nyní však přejíždí třetí tahač, který vznikl ve spolupráci s renomovaným americkým výrobcem tahačů Kenworth. ten by mohl být dalším krokem tím správným směrem.
Dokud budou elektromobily využívat tradiční Li-Ion baterie, pak se ještě dlouhou dobu nezbaví některých palčivých neduhů. Řešením by mohla být technologie baterií s pevným elektrolytem, nebo vozy využívající vodíkové palivové články. A zatímco technologie tzv. „Solid-State" baterií je stále v nedohlednu, vodíkové automobily už jsou tu a v zámoří se Toyota vehementně snaží o jejich prosazení.
Aby prokázala jejich praktickou využitelnost, vytvořila tzv. Project Portal, který dal vzniknout dvěma prototypům označovaným obecně jako Alpha a Beta. Během včerejšího dne země (22. dubna) však v přístavu Los Angeles představila nový vodíkový truck, který vznikl ve spolupráci s renomovaným výrobcem tahačů Kenworth.
Tahač je postaven na základech Kenworth T680 class 8 a používá technologii palivových článků, kterou dodala Toyota. O technických detailech toho bohužel zatím mnoho nevíme, novinka by však měla výrazně rozšířit možnosti předchozích modelů. To ostatně podtrhuje i udávaný dojezd, který by se měl na jednu nádrž pohybovat přes 483 km.
To sice z pohledu běžné dálkové nákladní dopravy není mnoho, tahače z Projektu Portal jsou však většinou určeny pro práci v přístavech a právě tady by měl dojezd okolo 300 mil, tedy cca 483 km, až dvojnásobně převyšovat průměrný denní cyklus těchto tahačů.
V rámci projektu Zero-and-Near-Zero Emission Freight Facilities bylo vytvořeno 10 těchto vodíkových tahačů, které budou využívány k přepravě nákladů zboží doručeného do přístavišť Los Angeles a Long Beach. Čtyři tahače bude používat společnost Toyota Logistic Services, která je zodpovědná za distribuci produktů Toyota doručených do USA. Další tři má využívat společnost UPS.
Samotným automobilům Toyota s palivovými články se na americkém trhu zatím příliš nedaří, nicméně je otázkou, do jaké míry je to chybou chybějící infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Bob Carter, výkonný viceprezident severoamerického zastoupení Toyoty, však podle webu Carscoops dodal, že Toyoty chce technologii palivových článků i nadále prosazovat jakožto technologii budoucnosti. Jedná se totiž o zcela čistou a škálovatelnou platformu, která může splňovat požadavky na dojezd a to s nulovými emisemi.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.