Elektromobilita by měla podle mnoha expertů a vizionářů přinést velké benefity našemu životnímu prostředí, již brzy po jejím masovém šíření se však objevila otázka, na kterou ještě automobilky nemají jasnou či jednotnou odpověď: Co udělat se starými bateriemi, které již nebudou vhodné pro elektromobily? S jednou z možných odpovědí teď znovu přišel Nissan.
Automobilka Nissan patří v oblasti opětovného využívání starých baterií z elektromobilů k těm aktivnějším. O tom ostatně svědčí už i její starší projekt, kdy měly být staré baterie z modelu Leaf využity pro speciální pouliční lampy do odlehlých oblastí, které jsou přes den dobíjeny solárními panely. Pryč už ale od lamp pro oblasti odříznuté od proudu a vzhůru ke karavanu určenému do oblastí odříznutých od proudu.
Co že to tedy koncept Nissan x Opus vlastně je? Jedná se o výsledek spolupráce Nissanu a společnosti OPUS Campers. Ta se proslavila především svými velice kompaktními karavany, které na první pohled připomínají obyčejný vlek. Po jejich „nafouknutí" však vzniká prostorný stanový karavan. A tomu se Nissan rozhodl dodat energii pomocí svého zdroje pojmenovaného „ROAM."
Ten je popisová jako „přenosný, všestranný a voděvzdorný zdroj energie," který využívá zánovní Lithium-Iontové baterie získané z akumulátorů první generace Nissanu Leaf. Ty už sice nenabídnou takový dojezd ve voze, ale v tomto zdroji mohou poskytnout energii na týdenní pobyt mimo civilizaci.
Elegantní battery pack má kapacitu 700 Wh a výstupní výkon 1 kW. Nabízí výstup jak v podobě 12 V, tak 230 V, což rozšiřuje jeho možnosti využití. K jeho nabíjení je možné použít buď domácí síť o výkonu 230 V, což zabere 1 hodinu, nebo solární panel. Ten má výkon 400 W a baterii nabije za 2 až 4 hodiny, v závislosti na počasí.
„Naši klienti mají už nyní možnost kontrolovat své využití energie doma pomocí Nissan Residential Storage Solutions," uvedl Francisco Carranza, ředitel Nissan Energy. „A nyní jim můžeme dopřát naprostou nezávislost během výletů mimo 'síť'. Nový Nissan Energy ROAM nabídne čistou a udržitelnou energii i v těch nejvzdálenějších oblastech."
Celý karavan X Opus pak nabídne prostor, jídelnu a místo na spaní až pro šest lidí. V kuchyni přitom nechybí ani dvouplotýnkový plynový vařič, lednice nebo přenosná mikrovlnná trouba na 230 V. Uvnitř dále nalezneme několik USB zásuvek, LED osvětlení, 4G Wi-Fi hotspot a dokonce i projektor s promítacím plátnem.
Samotný vlek, který je základem celého karavanu, je navíc obut na hliníkových kolech s terénními pneumatikami a na jeho střeše nechybí nosič pro dvě kola nebo kajak.
Nissan X OPUS bude představen na „Caravan, Camping and Motorhome Show" v The NEC Birmingham, který se koná od 19. do 24. února. ROAM by se měl objevit na evropském trhu již v tomto roce, jeho cena však bude odhalena až během výstavy. Samotný karavan je v prodeji již od roku 2017 a jeho cena se na anglickém trhu pohybuje okolo 15 995 liber, tedy cca 470 000 Kč.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?