Elektromobilita by měla podle mnoha expertů a vizionářů přinést velké benefity našemu životnímu prostředí, již brzy po jejím masovém šíření se však objevila otázka, na kterou ještě automobilky nemají jasnou či jednotnou odpověď: Co udělat se starými bateriemi, které již nebudou vhodné pro elektromobily? S jednou z možných odpovědí teď znovu přišel Nissan.
Automobilka Nissan patří v oblasti opětovného využívání starých baterií z elektromobilů k těm aktivnějším. O tom ostatně svědčí už i její starší projekt, kdy měly být staré baterie z modelu Leaf využity pro speciální pouliční lampy do odlehlých oblastí, které jsou přes den dobíjeny solárními panely. Pryč už ale od lamp pro oblasti odříznuté od proudu a vzhůru ke karavanu určenému do oblastí odříznutých od proudu.
Co že to tedy koncept Nissan x Opus vlastně je? Jedná se o výsledek spolupráce Nissanu a společnosti OPUS Campers. Ta se proslavila především svými velice kompaktními karavany, které na první pohled připomínají obyčejný vlek. Po jejich „nafouknutí" však vzniká prostorný stanový karavan. A tomu se Nissan rozhodl dodat energii pomocí svého zdroje pojmenovaného „ROAM."
Ten je popisová jako „přenosný, všestranný a voděvzdorný zdroj energie," který využívá zánovní Lithium-Iontové baterie získané z akumulátorů první generace Nissanu Leaf. Ty už sice nenabídnou takový dojezd ve voze, ale v tomto zdroji mohou poskytnout energii na týdenní pobyt mimo civilizaci.
Elegantní battery pack má kapacitu 700 Wh a výstupní výkon 1 kW. Nabízí výstup jak v podobě 12 V, tak 230 V, což rozšiřuje jeho možnosti využití. K jeho nabíjení je možné použít buď domácí síť o výkonu 230 V, což zabere 1 hodinu, nebo solární panel. Ten má výkon 400 W a baterii nabije za 2 až 4 hodiny, v závislosti na počasí.
„Naši klienti mají už nyní možnost kontrolovat své využití energie doma pomocí Nissan Residential Storage Solutions," uvedl Francisco Carranza, ředitel Nissan Energy. „A nyní jim můžeme dopřát naprostou nezávislost během výletů mimo 'síť'. Nový Nissan Energy ROAM nabídne čistou a udržitelnou energii i v těch nejvzdálenějších oblastech."
Celý karavan X Opus pak nabídne prostor, jídelnu a místo na spaní až pro šest lidí. V kuchyni přitom nechybí ani dvouplotýnkový plynový vařič, lednice nebo přenosná mikrovlnná trouba na 230 V. Uvnitř dále nalezneme několik USB zásuvek, LED osvětlení, 4G Wi-Fi hotspot a dokonce i projektor s promítacím plátnem.
Samotný vlek, který je základem celého karavanu, je navíc obut na hliníkových kolech s terénními pneumatikami a na jeho střeše nechybí nosič pro dvě kola nebo kajak.
Nissan X OPUS bude představen na „Caravan, Camping and Motorhome Show" v The NEC Birmingham, který se koná od 19. do 24. února. ROAM by se měl objevit na evropském trhu již v tomto roce, jeho cena však bude odhalena až během výstavy. Samotný karavan je v prodeji již od roku 2017 a jeho cena se na anglickém trhu pohybuje okolo 15 995 liber, tedy cca 470 000 Kč.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?