Když před 15 lety přistála na povrchu Marsu sonda Opportunity, jejím cílem bylo přežít 90 dnů a překonat vzdálenost jednoho kilometru. K překvapení všech ale sonda zůstala aktivní téměř 15 let a za tu dobu urazila po povrchu vzdálené planety přes 45 kilometrů. Po půlročních pokusech o její oživení však NASA nakonec její misi musela definitivně ukončit.
Mise vozítka Opportunity patří jednoznačně k jedněm z největších úspěchů inženýrství i meziplanetárního výzkumu. Sonda dokázala mnohonásobně překonat očekávání, která do ní byla vkládána, než odcestovala. Málokterý z jejich konstruktérů by zřejmě čekal, že se mu pod rukama rodí vozítko, které se bude honosit titulem „Nejdéle lidmi vyrobený stroj, který byl poslán na jinou planetu."
„Déle než jedno desetiletí byla Opportunity ikonou na poli planetárního výzkumu. Učila nás o dávné minulosti Marsu jako potencionálně obyvatelné planety na které kdysi byla voda a ukázala nám jeho nezmapovaný povrch," uvedl v prohlášení Thomas Zurbuchen, přidružený správce pro ředitelství vědeckých misí NASA.
„Ztráta, kterou teď všichni pociťujeme, musí být vytlačena uvědoměním, že dědictví Opportunity pokračuje - jak na povrchu Marsu s vozítkem Curiosity a sondou inSight, tak v místnostech JPL, kde se pracuje na přípravách roveru pro misi na Mars v roce 2020."
Nasa ztratila kontakt s vozítkem Opportunity již v červnu minulého roku, během masivní písečné bouře. Ačkoliv vědci věděli, že komunikační systém vozítka během bouře pravděpodobně zamrzne, stále doufali že opět naskočí, až očistí solární panely a sonda se opět začne dobíjet.
To se bohužel nestalo a tak lidé z NASA začali chystat plán, jak sondu probudit. Pokoušeli se vysílat různé signály, ale bezúspěšně. Mise byla nakonec ukončena ve středu v noci krátce poté, co byl k sondě vyslán poslední signál z centra Nasa Goldstone Deep Space Complex v Kalifornii, kde je umístěna 70-metrová anténa určená přímo pro komunikaci se sondami na Martu, jak uvádí web Autoevolution.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.