Když před 15 lety přistála na povrchu Marsu sonda Opportunity, jejím cílem bylo přežít 90 dnů a překonat vzdálenost jednoho kilometru. K překvapení všech ale sonda zůstala aktivní téměř 15 let a za tu dobu urazila po povrchu vzdálené planety přes 45 kilometrů. Po půlročních pokusech o její oživení však NASA nakonec její misi musela definitivně ukončit.
Mise vozítka Opportunity patří jednoznačně k jedněm z největších úspěchů inženýrství i meziplanetárního výzkumu. Sonda dokázala mnohonásobně překonat očekávání, která do ní byla vkládána, než odcestovala. Málokterý z jejich konstruktérů by zřejmě čekal, že se mu pod rukama rodí vozítko, které se bude honosit titulem „Nejdéle lidmi vyrobený stroj, který byl poslán na jinou planetu."
„Déle než jedno desetiletí byla Opportunity ikonou na poli planetárního výzkumu. Učila nás o dávné minulosti Marsu jako potencionálně obyvatelné planety na které kdysi byla voda a ukázala nám jeho nezmapovaný povrch," uvedl v prohlášení Thomas Zurbuchen, přidružený správce pro ředitelství vědeckých misí NASA.
„Ztráta, kterou teď všichni pociťujeme, musí být vytlačena uvědoměním, že dědictví Opportunity pokračuje - jak na povrchu Marsu s vozítkem Curiosity a sondou inSight, tak v místnostech JPL, kde se pracuje na přípravách roveru pro misi na Mars v roce 2020."
Nasa ztratila kontakt s vozítkem Opportunity již v červnu minulého roku, během masivní písečné bouře. Ačkoliv vědci věděli, že komunikační systém vozítka během bouře pravděpodobně zamrzne, stále doufali že opět naskočí, až očistí solární panely a sonda se opět začne dobíjet.
To se bohužel nestalo a tak lidé z NASA začali chystat plán, jak sondu probudit. Pokoušeli se vysílat různé signály, ale bezúspěšně. Mise byla nakonec ukončena ve středu v noci krátce poté, co byl k sondě vyslán poslední signál z centra Nasa Goldstone Deep Space Complex v Kalifornii, kde je umístěna 70-metrová anténa určená přímo pro komunikaci se sondami na Martu, jak uvádí web Autoevolution.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?