Když před 15 lety přistála na povrchu Marsu sonda Opportunity, jejím cílem bylo přežít 90 dnů a překonat vzdálenost jednoho kilometru. K překvapení všech ale sonda zůstala aktivní téměř 15 let a za tu dobu urazila po povrchu vzdálené planety přes 45 kilometrů. Po půlročních pokusech o její oživení však NASA nakonec její misi musela definitivně ukončit.
Mise vozítka Opportunity patří jednoznačně k jedněm z největších úspěchů inženýrství i meziplanetárního výzkumu. Sonda dokázala mnohonásobně překonat očekávání, která do ní byla vkládána, než odcestovala. Málokterý z jejich konstruktérů by zřejmě čekal, že se mu pod rukama rodí vozítko, které se bude honosit titulem „Nejdéle lidmi vyrobený stroj, který byl poslán na jinou planetu."
„Déle než jedno desetiletí byla Opportunity ikonou na poli planetárního výzkumu. Učila nás o dávné minulosti Marsu jako potencionálně obyvatelné planety na které kdysi byla voda a ukázala nám jeho nezmapovaný povrch," uvedl v prohlášení Thomas Zurbuchen, přidružený správce pro ředitelství vědeckých misí NASA.
„Ztráta, kterou teď všichni pociťujeme, musí být vytlačena uvědoměním, že dědictví Opportunity pokračuje - jak na povrchu Marsu s vozítkem Curiosity a sondou inSight, tak v místnostech JPL, kde se pracuje na přípravách roveru pro misi na Mars v roce 2020."
Nasa ztratila kontakt s vozítkem Opportunity již v červnu minulého roku, během masivní písečné bouře. Ačkoliv vědci věděli, že komunikační systém vozítka během bouře pravděpodobně zamrzne, stále doufali že opět naskočí, až očistí solární panely a sonda se opět začne dobíjet.
To se bohužel nestalo a tak lidé z NASA začali chystat plán, jak sondu probudit. Pokoušeli se vysílat různé signály, ale bezúspěšně. Mise byla nakonec ukončena ve středu v noci krátce poté, co byl k sondě vyslán poslední signál z centra Nasa Goldstone Deep Space Complex v Kalifornii, kde je umístěna 70-metrová anténa určená přímo pro komunikaci se sondami na Martu, jak uvádí web Autoevolution.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.