Technologie autonomního řízení se společně s elektromobilitou stala v posledních letech jedním z nejvýraznějších a nejrychleji rozvíjených odvětví automobilového průmyslu. Své úspěchy na tomto poli chce demonstrovat každý výrobce a evidentně není nic lepšího, než k tomu využít titul světového rekordu. Stejně jako to udělala čínská automobilka Changan Automobile.
Čína se v posledních letech stala největším a nejdůležitějším automobilovým trhem světa, na což samozřejmě reagoval i domácí automobilový průmysl. Místní automobilky sice na západní konkurenci dlouho ztrácely, ovšem v posledních letech se jim podařilo náskok výrazně zkrátit a v některých odvětvích už mohou být i konkurenceschopné.
Důkazem by měla být i nedávná demonstrace automobilky Changan Automobile, která se rozhodla zapsat do Guinessovy knihy rekordů svým pokusem o vytvoření „Nejdelšího průvodu autonomních vozidel." A pokud se v něčem na Číňany můžete spolehnout, pak jsou to jejich prvotřídně naplánované, zorganizované i provedené přehlídky a průvody. A to jak v oblasti armády, tak i autonomních vozidel.
Pokusu, který se uskutečnil na testovací dráze Dianjiang poblíž města Čchung-čching, se účastnilo celkem 56 autonomních SUV Changan CS55. Během 9 minut a 7 sekund pak tento konvoj urazil při rychlosti zhruba 30 km/h cca 3.2 kilometru.
Automobily od sebe byly vzdáleny zhruba na vzdálenost dvou vozidel, takže podstatně blíže, než by se dalo očekávat v běžném provozu. Z bezpečnostních důvodů byl proto za volantem každého z vozidel řidič, který však nesměl během jízdy zasahovat do řízení. To bohužel jeden z řidičů nedodržel a tak byl jeho vůz diskvalifikován. Oficiálně tak nový rekord stanovilo pouze 55 vozidel.
„Řidiči, kteří se testu zúčastnili, neměli s naším systémem autonomního řízení žádné zkušenosti, takže jsme v nich během krátké doby museli vybudovat dostatečnou důvěru, aby vůz nechali jet bez kontroly," uvedl k testu Yang Guo, jeden z techniků pracujících na systémech autonomního řízení v automobilce Changan Automobile.
Aby však bylo možné test v této podobě realizovat, bylo potřeba vozy nepatrně upravit. Technici si museli pohrát především s bezpečnostními systémy, u kterých bylo potřeba upravit schopnost detekovat objekty a varování před kolizemi, jinak by nebylo možné nechat vozidla cestovat s tak malými rozestupy.
Celou akci kromě samotné jízdy doprovázel i bohatý doprovodný program, jak můžeme vidět na videu umístěném na YouTube kanálu Guinness World Records. Zkrátka perfektně zorganizovaná show, jak se na Čínu sluší.
A co je vlastně automobilka Changan Automobile zač? Jak už jsme dříve psali, jedná se o čínskou státní automobilku, která je současně čtvrtou největší automobilkou Číny a největším prodejcem lehkých užitkových vozidel v zemi. Současně se také jedná o automobilku, se kterou koncern PSA pracuje na vývoji nového pickupu, který by se měl později objevit pod značkou Peugeot i v Evropě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.