Technologie autonomního řízení se společně s elektromobilitou stala v posledních letech jedním z nejvýraznějších a nejrychleji rozvíjených odvětví automobilového průmyslu. Své úspěchy na tomto poli chce demonstrovat každý výrobce a evidentně není nic lepšího, než k tomu využít titul světového rekordu. Stejně jako to udělala čínská automobilka Changan Automobile.
Čína se v posledních letech stala největším a nejdůležitějším automobilovým trhem světa, na což samozřejmě reagoval i domácí automobilový průmysl. Místní automobilky sice na západní konkurenci dlouho ztrácely, ovšem v posledních letech se jim podařilo náskok výrazně zkrátit a v některých odvětvích už mohou být i konkurenceschopné.
Důkazem by měla být i nedávná demonstrace automobilky Changan Automobile, která se rozhodla zapsat do Guinessovy knihy rekordů svým pokusem o vytvoření „Nejdelšího průvodu autonomních vozidel." A pokud se v něčem na Číňany můžete spolehnout, pak jsou to jejich prvotřídně naplánované, zorganizované i provedené přehlídky a průvody. A to jak v oblasti armády, tak i autonomních vozidel.
Pokusu, který se uskutečnil na testovací dráze Dianjiang poblíž města Čchung-čching, se účastnilo celkem 56 autonomních SUV Changan CS55. Během 9 minut a 7 sekund pak tento konvoj urazil při rychlosti zhruba 30 km/h cca 3.2 kilometru.
Automobily od sebe byly vzdáleny zhruba na vzdálenost dvou vozidel, takže podstatně blíže, než by se dalo očekávat v běžném provozu. Z bezpečnostních důvodů byl proto za volantem každého z vozidel řidič, který však nesměl během jízdy zasahovat do řízení. To bohužel jeden z řidičů nedodržel a tak byl jeho vůz diskvalifikován. Oficiálně tak nový rekord stanovilo pouze 55 vozidel.
„Řidiči, kteří se testu zúčastnili, neměli s naším systémem autonomního řízení žádné zkušenosti, takže jsme v nich během krátké doby museli vybudovat dostatečnou důvěru, aby vůz nechali jet bez kontroly," uvedl k testu Yang Guo, jeden z techniků pracujících na systémech autonomního řízení v automobilce Changan Automobile.
Aby však bylo možné test v této podobě realizovat, bylo potřeba vozy nepatrně upravit. Technici si museli pohrát především s bezpečnostními systémy, u kterých bylo potřeba upravit schopnost detekovat objekty a varování před kolizemi, jinak by nebylo možné nechat vozidla cestovat s tak malými rozestupy.
Celou akci kromě samotné jízdy doprovázel i bohatý doprovodný program, jak můžeme vidět na videu umístěném na YouTube kanálu Guinness World Records. Zkrátka perfektně zorganizovaná show, jak se na Čínu sluší.
A co je vlastně automobilka Changan Automobile zač? Jak už jsme dříve psali, jedná se o čínskou státní automobilku, která je současně čtvrtou největší automobilkou Číny a největším prodejcem lehkých užitkových vozidel v zemi. Současně se také jedná o automobilku, se kterou koncern PSA pracuje na vývoji nového pickupu, který by se měl později objevit pod značkou Peugeot i v Evropě.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?