V těchto mrazivých dnech celkem často přemýšlím, jak extrémní teploty jsou běžné moderní vozy vlastně schopny vydržet. Když zrovna nesedím v některém z nových vozů, které pro vás testujeme, pod kapotou osobních a služebních aut tepe zpravidla diesel, kterému se nízké teploty zrovna nelíbí. Co by se ale stalo, pokud bychom jednotlivé komponenty zmrazily na teploty kolem -180°C? Jistě vás překvapí, že takový proces může být i prospěšný. Pojďme si tedy metodu kryogeniky blíže představit.
Předně vás však chceme upozornit, že následující článek není žádnou reklamou. Na cryo metodu jsem narazil náhodou, posbíral o ní celkem velké množství informací a nakonec se sám rozhodl nechat touto metodou některé nové komponenty ošetřit (především brzdy). Nikdy jsem navíc nebyl fyzikálním nadšencem, takže ani nejsem schopen, a neplánuji, si jednotlivá tvrzení ověřit. Metoda kryogeniky je však již dlouhodobě známá, a i když se jedná o celkem sofistikovaný postup, díky moderním technologiím se tato metoda stala dostupná i nám, běžným lidem. Co to tedy ta kryogenika vlastně je?
Kryogenika nedefinuje pouze konkrétní způsob úpravy, ale fyzikální obor jako celek, jehož hlavním cílem je zkoumání vlivu velmi nízkých teplot na změnu vlastností předmětů různých materiálů, nejvíce však kovových. Procesem řízeného kryogenního zpracování má dojít ke zlepšení životnosti výrobku a lepší otěruvzdornosti materiálu. Při procesu kryogenního zpracování dochází k vkládání kovových materiálů do za sucha pracujícího hluboko zmrazujícího procesu, který je kontrolován a dávkován dle potřeby. Proces trvá v průměru 72 hodin a dochází při něm k úpravy atomové struktury materiálu ještě před tím, než jsou jeho díly vráceny zpět na pokojovou teplotu. Dalším krokem bývá zpravidla tepelný ohřev.
Pokud by vás zajímal konkrétní proces, pak si dovolím citovat popis z webu kryogenika.cz: "Snížením teploty materiálu k -186 °C dochází k přeuspořádání atomové struktury bez jejího poškození. Přeuspořádáním atomové struktury materiálu dochází k vyšší uniformitě atomů a díky tomu ke změně celé řady vlastností materiálu (například otěruvzdornosti). V závislosti na typu materiálu lze přidat celou řadu fází následného tepelného zpracování s použitím průmyslových pecí, což vede k dalším efektům (například uvolnění vnitřního napětí materiálu). Popouštění po zmrazování má velký vliv na zvýšení odolnosti proti abrazi a životnosti celé řady kovových předmětů. Existuje ale i celá řada dalších materiálů, které mohou být s úspěchem kryogenně zpracovány."
Kryogennímu zpracování na světové úrovni se věnuje především společnost 300 Below / Cryo Tech, která během 50 let existence posbírala více než 100 patentovaných procesů. Že se nejedná o žádný podvod dokazuje i fakt, že mezi odběratele patří i takové společnosti jako NASA či U.S. Military. Výhody plynoucí z kryogenního procesu úpravy lze totiž aplikovat na celou řadu kovových výrobků, které se zdaleka netýkají jen automobilového průmyslu. Benefity kryogenního zpracování lze aplikovat na veškeré komponenty průmyslových strojů, nástroje a nářadí (velmi často bývají metodou cryo upravovány vrtáky apod.), zbraně, kuchyňské náčiní (zejména nože), železnice, brzdové kotouče a další kovové díly a součástky v automobilech. Z toho důvodu je kryogenní proces velmi oblíbený v motorsportu.
Pokud stále není zřejmé, jaké zlepšení vlastně cryo úprava přináší, pak si opět dovolím citovat tvrzení společnosti: "Modifikované kotouče nabízí nejen vyšší životnost, ale hlavně zvyšují bezpečí posádky vozidla.Tento benefit je dán pozitivní přeměnou atomové struktury materiálu. Díky tomu již nedochází ke zvlnění brzdových kotoučů při přetížení a tím spojenému přenosu chvění do řízení vozidla. Brzdný účinek tedy zůstává precizní i při neočekávané situaci na vozovce. Technologie pro brzdový systém Cryo Rotor (ochranná známka) zvyšuje životnost u všech typů brzdových kotoučů. Zatímco původně byl tento proces určen hlavně pro závodní týmy, proces Cryo Rotor dává možnost zvýšit brzdnou sílu a životnost při velkém zatížení i řadovému zákazníkovi. "
Souhlasím, že po přečtení těchto řádků působí celá technologie až kosmickým, těžko uvěřitelným dojmem. A jistě byste nyní očekávali i extrémní ceny. I zde přichází určité překvapení - například zmiňované brzdové kotouče lze pořídit již hotové, přičemž cryo úprava navyšuje cenu o přibližně 20-30%. Upravit však lze jakékoliv brzdové kotouče, i jiné komponenty, a to dokonce i použité. Cena úpravy se odvíjí od váhy, stále je však překvapivě dostupná. Tak co, zkusíte to?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.