V těchto mrazivých dnech celkem často přemýšlím, jak extrémní teploty jsou běžné moderní vozy vlastně schopny vydržet. Když zrovna nesedím v některém z nových vozů, které pro vás testujeme, pod kapotou osobních a služebních aut tepe zpravidla diesel, kterému se nízké teploty zrovna nelíbí. Co by se ale stalo, pokud bychom jednotlivé komponenty zmrazily na teploty kolem -180°C? Jistě vás překvapí, že takový proces může být i prospěšný. Pojďme si tedy metodu kryogeniky blíže představit.
Předně vás však chceme upozornit, že následující článek není žádnou reklamou. Na cryo metodu jsem narazil náhodou, posbíral o ní celkem velké množství informací a nakonec se sám rozhodl nechat touto metodou některé nové komponenty ošetřit (především brzdy). Nikdy jsem navíc nebyl fyzikálním nadšencem, takže ani nejsem schopen, a neplánuji, si jednotlivá tvrzení ověřit. Metoda kryogeniky je však již dlouhodobě známá, a i když se jedná o celkem sofistikovaný postup, díky moderním technologiím se tato metoda stala dostupná i nám, běžným lidem. Co to tedy ta kryogenika vlastně je?
Kryogenika nedefinuje pouze konkrétní způsob úpravy, ale fyzikální obor jako celek, jehož hlavním cílem je zkoumání vlivu velmi nízkých teplot na změnu vlastností předmětů různých materiálů, nejvíce však kovových. Procesem řízeného kryogenního zpracování má dojít ke zlepšení životnosti výrobku a lepší otěruvzdornosti materiálu. Při procesu kryogenního zpracování dochází k vkládání kovových materiálů do za sucha pracujícího hluboko zmrazujícího procesu, který je kontrolován a dávkován dle potřeby. Proces trvá v průměru 72 hodin a dochází při něm k úpravy atomové struktury materiálu ještě před tím, než jsou jeho díly vráceny zpět na pokojovou teplotu. Dalším krokem bývá zpravidla tepelný ohřev.
Pokud by vás zajímal konkrétní proces, pak si dovolím citovat popis z webu kryogenika.cz: "Snížením teploty materiálu k -186 °C dochází k přeuspořádání atomové struktury bez jejího poškození. Přeuspořádáním atomové struktury materiálu dochází k vyšší uniformitě atomů a díky tomu ke změně celé řady vlastností materiálu (například otěruvzdornosti). V závislosti na typu materiálu lze přidat celou řadu fází následného tepelného zpracování s použitím průmyslových pecí, což vede k dalším efektům (například uvolnění vnitřního napětí materiálu). Popouštění po zmrazování má velký vliv na zvýšení odolnosti proti abrazi a životnosti celé řady kovových předmětů. Existuje ale i celá řada dalších materiálů, které mohou být s úspěchem kryogenně zpracovány."
Kryogennímu zpracování na světové úrovni se věnuje především společnost 300 Below / Cryo Tech, která během 50 let existence posbírala více než 100 patentovaných procesů. Že se nejedná o žádný podvod dokazuje i fakt, že mezi odběratele patří i takové společnosti jako NASA či U.S. Military. Výhody plynoucí z kryogenního procesu úpravy lze totiž aplikovat na celou řadu kovových výrobků, které se zdaleka netýkají jen automobilového průmyslu. Benefity kryogenního zpracování lze aplikovat na veškeré komponenty průmyslových strojů, nástroje a nářadí (velmi často bývají metodou cryo upravovány vrtáky apod.), zbraně, kuchyňské náčiní (zejména nože), železnice, brzdové kotouče a další kovové díly a součástky v automobilech. Z toho důvodu je kryogenní proces velmi oblíbený v motorsportu.
Pokud stále není zřejmé, jaké zlepšení vlastně cryo úprava přináší, pak si opět dovolím citovat tvrzení společnosti: "Modifikované kotouče nabízí nejen vyšší životnost, ale hlavně zvyšují bezpečí posádky vozidla.Tento benefit je dán pozitivní přeměnou atomové struktury materiálu. Díky tomu již nedochází ke zvlnění brzdových kotoučů při přetížení a tím spojenému přenosu chvění do řízení vozidla. Brzdný účinek tedy zůstává precizní i při neočekávané situaci na vozovce. Technologie pro brzdový systém Cryo Rotor (ochranná známka) zvyšuje životnost u všech typů brzdových kotoučů. Zatímco původně byl tento proces určen hlavně pro závodní týmy, proces Cryo Rotor dává možnost zvýšit brzdnou sílu a životnost při velkém zatížení i řadovému zákazníkovi. "
Souhlasím, že po přečtení těchto řádků působí celá technologie až kosmickým, těžko uvěřitelným dojmem. A jistě byste nyní očekávali i extrémní ceny. I zde přichází určité překvapení - například zmiňované brzdové kotouče lze pořídit již hotové, přičemž cryo úprava navyšuje cenu o přibližně 20-30%. Upravit však lze jakékoliv brzdové kotouče, i jiné komponenty, a to dokonce i použité. Cena úpravy se odvíjí od váhy, stále je však překvapivě dostupná. Tak co, zkusíte to?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.