Co se stane, když zmrazíte brzdy na -180°C? Kryogenika dokáže divy

-jka / AutoRoad.cz, 9. února 2019, 12:44 Google+

V těchto mrazivých dnech celkem často přemýšlím, jak extrémní teploty jsou běžné moderní vozy vlastně schopny vydržet. Když zrovna nesedím v některém z nových vozů, které pro vás testujeme, pod kapotou osobních a služebních aut tepe zpravidla diesel, kterému se nízké teploty zrovna nelíbí. Co by se ale stalo, pokud bychom jednotlivé komponenty zmrazily na teploty kolem -180°C? Jistě vás překvapí, že takový proces může být i prospěšný. Pojďme si tedy metodu kryogeniky blíže představit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Předně vás však chceme upozornit, že následující článek není žádnou reklamou. Na cryo metodu jsem narazil náhodou, posbíral o ní celkem velké množství informací a nakonec se sám rozhodl nechat touto metodou některé nové komponenty ošetřit (především brzdy). Nikdy jsem navíc nebyl fyzikálním nadšencem, takže ani nejsem schopen, a neplánuji, si jednotlivá tvrzení ověřit. Metoda kryogeniky je však již dlouhodobě známá, a i když se jedná o celkem sofistikovaný postup, díky moderním technologiím se tato metoda stala dostupná i nám, běžným lidem. Co to tedy ta kryogenika vlastně je?

Kryogenika nedefinuje pouze konkrétní způsob úpravy, ale fyzikální obor jako celek, jehož hlavním cílem je zkoumání vlivu velmi nízkých teplot na změnu vlastností předmětů různých materiálů, nejvíce však kovových. Procesem řízeného kryogenního zpracování má dojít ke zlepšení životnosti výrobku a lepší otěruvzdornosti materiálu. Při procesu kryogenního zpracování dochází k vkládání kovových materiálů do za sucha pracujícího hluboko zmrazujícího procesu, který je kontrolován a dávkován dle potřeby. Proces trvá v průměru 72 hodin a dochází při něm k úpravy atomové struktury materiálu ještě před tím, než jsou jeho díly vráceny zpět na pokojovou teplotu. Dalším krokem bývá zpravidla tepelný ohřev.

Pokud by vás zajímal konkrétní proces, pak si dovolím citovat popis z webu kryogenika.cz: "Snížením teploty materiálu k -186 °C dochází k přeuspořádání atomové struktury bez jejího poškození. Přeuspořádáním atomové struktury materiálu dochází k vyšší uniformitě atomů a díky tomu ke změně celé řady vlastností materiálu (například otěruvzdornosti). V závislosti na typu materiálu lze přidat celou řadu fází následného tepelného zpracování s použitím průmyslových pecí, což vede k dalším efektům (například uvolnění vnitřního napětí materiálu). Popouštění po zmrazování má velký vliv na zvýšení odolnosti proti abrazi a životnosti celé řady kovových předmětů. Existuje ale i celá řada dalších materiálů, které mohou být s úspěchem kryogenně zpracovány."

Kryogennímu zpracování na světové úrovni se věnuje především společnost 300 Below / Cryo Tech, která během 50 let existence posbírala více než 100 patentovaných procesů. Že se nejedná o žádný podvod dokazuje i fakt, že mezi odběratele patří i takové společnosti jako NASA či U.S. Military. Výhody plynoucí z kryogenního procesu úpravy lze totiž aplikovat na celou řadu kovových výrobků, které se zdaleka netýkají jen automobilového průmyslu. Benefity kryogenního zpracování lze aplikovat na veškeré komponenty průmyslových strojů, nástroje a nářadí (velmi často bývají metodou cryo upravovány vrtáky apod.), zbraně, kuchyňské náčiní (zejména nože), železnice, brzdové kotouče a další kovové díly a součástky v automobilech. Z toho důvodu je kryogenní proces velmi oblíbený v motorsportu.

Pokud stále není zřejmé, jaké zlepšení vlastně cryo úprava přináší, pak si opět dovolím citovat tvrzení společnosti: "Modifikované kotouče nabízí nejen vyšší životnost, ale hlavně zvyšují bezpečí posádky vozidla.Tento benefit je dán pozitivní přeměnou atomové struktury materiálu. Díky tomu již nedochází ke zvlnění brzdových kotoučů při přetížení a tím spojenému přenosu chvění do řízení vozidla. Brzdný účinek tedy zůstává precizní i při neočekávané situaci na vozovce. Technologie pro brzdový systém Cryo Rotor (ochranná známka) zvyšuje životnost u všech typů brzdových kotoučů. Zatímco původně byl tento proces určen hlavně pro závodní týmy, proces Cryo Rotor dává možnost zvýšit brzdnou sílu a životnost při velkém zatížení i řadovému zákazníkovi. "

Souhlasím, že po přečtení těchto řádků působí celá technologie až kosmickým, těžko uvěřitelným dojmem. A jistě byste nyní očekávali i extrémní ceny. I zde přichází určité překvapení - například zmiňované brzdové kotouče lze pořídit již hotové, přičemž cryo úprava navyšuje cenu o přibližně 20-30%. Upravit však lze jakékoliv brzdové kotouče, i jiné komponenty, a to dokonce i použité. Cena úpravy se odvíjí od váhy, stále je však překvapivě dostupná. Tak co, zkusíte to?

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Co se stane, když zmrazíte brzdy na -180°C? Kryogenika dokáže divy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus představil první bateriový elektromobil UX 300e

BOOM ELEKTROMOBILŮ? Registrace ukazují skutečnost a ministerstvo připravuje DOTACE

Volvo XC40

Volvo ještě bezpečnější! Těžko ale říci, komu udělá odsouhlasená změna radost

Jetta

JETTA, levná značka Volkswagenu. Jak se jí daří prodávat a co bude dál?

Nový Ford Kuga

JAK DOPADLO? Nové SUV Ford Kuga na testech bezpečnosti Euro NCAP

Německá prokuratura prohledala sídlo Volkswagenu

Volkswagen MÁ PROBLÉMY! Prokuratura OBSADILA sídlo značky

Hyundai Nexo FCV

Nový rekord v dojezdu sériových vodíkových automobilů

Německý autoservis narazil na spoustu problémů při opravě zadního nárazníku Tesly Model S

Banální oprava Tesly? Netušíte, co vás čeká a kolik to bude stát

Mitsubishi Eclipse Cross

Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo CVT 4WD, crossover nejen do města

Hyundai i10 2019

SOLIDNĚ VYBAVENÝ Nový Hyundai i10 jde do prodeje za 219 990 Kč v základu

Lexus představil první bateriový elektromobil UX 300e

DALŠÍ KROK LEXUSU? Po hybridech představil UX 300e

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Sněhové řetězy jako povinná výbava v Alpách. Pravda nebo lež?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Společnost Lego představila svou vlastní verzi Tesly Cybertruck

  2. Odklon od elektromobility? Německo připravuje investici do jiného zdroje

  3. Volkswagen MÁ PROBLÉMY! Prokuratura OBSADILA sídlo značky

  4. Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo CVT 4WD, crossover nejen do města

  5. Banální oprava Tesly? Netušíte, co vás čeká a kolik to bude stát

  6. BOOM ELEKTROMOBILŮ? Registrace ukazují skutečnost a ministerstvo připravuje DOTACE

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud