Nový Lexus UX 250h se může jezdit čistě na elektřinu až polovinu celkové doby jízdy. Je totiž vybaven autonomním dobíjením a chytře kombinuje hybridní a elektrický pohon. Díky tomu se může chlubit nejnižšími emisemi CO2 ve své třídě.
Jakmile řidič usedne za volant nového UX 250h, rychle si uvědomí, že to není jen další z mnoha crossoverů. Vůz poháněný čtvrtou generací hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením je za jízdy velmi svižný, ale podobně jako všechny hybridní vozy této japonské automobilky nabízí nejnižší spotřebu paliva a nejnižší emise ve své třídě – a bez zásuvek nebo starostí s krátkým dojezdem. Za reálných podmínek v městském provozu může UX 250h využívat elektřinu po velkou část cesty – v závislosti na způsobu jízdy až polovinu času.
Hybridní pohon s autonomním dobíjením
UX 250h využívá hybridní pohon s autonomním dobíjením, který spojuje velmi hospodárný benzínový čtyřválec 2,0 l a výkonný elektromotor (nebo elektromotory). Systém nabízený s pohonem všech kol E-FOUR používá novou kompaktní převodovku a jednotku řízení energie. Nová baterie typu NiMH našla místo pod zadními sedadly, a tak zbytečně nezasahuje do zavazadlového prostoru a zároveň přispívá k nízkému těžišti. Konstruktéři se přitom nesoustředili jen na co nejnižší spotřebu paliva a emise, ale i maximální potěšení z jízdy.
Při stálé jízdě nebo mírné akceleraci může vůz pohánět samotný přední elektromotor, případně další zadní elektromotor u provedení s pohonem všech kol, odebírající elektřinu z hybridní baterie. V této fázi je vůz prakticky bezhlučný, nespotřebovává žádné palivo a neprodukuje žádné emise. Za vyšších rychlostí se tiše připojuje ultra hladký zážehový motor pracující v Atkinsonově cyklu, který podle potřeby využívá točivý moment elektromotoru. Za plné akcelerace se k benzínovému motoru okamžitě připojuje hnací síla elektromotoru. Společně zajišťují suverénní tah, který stojí za lineárním zrychlováním vždy, když je to zapotřebí. Výsledkem je velmi živá dynamická jízda.
Nabíjení bez zásuvek
Při brzdění, nebo kdykoli řidič uvolní nohu z plynu, přichází ke slovu rekuperační brzdění, které přeměnou kinetické energie získává elektřinu. Ta se pak společně s elektřinou produkovanou za běžných jízdních podmínek ukládá do hybridní baterie, abyste UX 250h nikdy nemuseli zapojovat do zásuvky, což znamená velký technologický průlom na poli hybridních technologií.
Není to poprvé. Od roku 1995, kdy Lexus představil celosvětově první prémiový hybrid v crossoveru RX 400h, prodala tato automobilka přes 1,4 milionu hybridů s autonomním dobíjením. Dnes se v Evropě nabízí devět různých hybridních modelů Lexus, od LC 500h a LS 500h s vícestupňovým hybridním pohonem až po super hospodárný luxusní kompakt CT 200h.
Nízké náklady na provoz
Model UX 250h se vyznačuje i nízkými náklady na provoz. Jeho hodnota navíc klesá jen velmi pomalu. Důvodem jsou špičkové zkušenosti Lexusu v oblasti konstrukce hybridů s autonomním dobíjením, baterie s životností jako samotné vozidlo a z principu nízké opotřebení systému Lexus.
Pohon UX 250h nemá spojku, jeho součástí je startér i alternátor. Tradičně používaný rozvodový řemen je nahrazen bezúdržbovým rozvodovým řetězem. Tyto komponenty není třeba po celou dobu životnosti vozidla měnit ani opravovat, a tak majitelé UX 250h mohou během pěti let vlastnictví vozu ušetřit zhruba 40 tisíc korun. To se týká i akumulátorů, které spolehlivě fungují po celou dobu životnosti vozu. To dokládá rekordních 60 miliard kilometrů, které tyto vozy nacestovaly po celém světě. Přesto na akumulátory platí pětiletá záruka s omezením na 100 tisíc kilometrů.
Nižší opotřebení brzd a pneumatik
Díky systému rekuperačního brzdění v rámci hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením, který zajišťuje polovinu veškeré brzdné síly při zpomalování, se výrazně snižuje opotřebení brzdového obložení i kotoučů. Hybridní Lexus během prvních 90 tisíc kilometrů provozu zpravidla nevyžaduje žádnou výměnu brzdových kotoučů a pouze jednu výměnu brzdových destiček. Vyšší tlak v pneumatikách hybridních vozů kromě toho pomáhá snižovat opotřebení ramene pneumatiky; nižší opotřebení běhounu pneumatik je zase dáno hladkým a lineárním přenosem výkonu i rovnoměrným rozložením hmotnosti vozu.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?