Lexus UX250h: Hybrid, který na elektřinu ujede až půlku cesty

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. února 2019, 12:14 Google+

Nový Lexus UX 250h se může jezdit čistě na elektřinu až polovinu celkové doby jízdy. Je totiž vybaven autonomním dobíjením a chytře kombinuje hybridní a elektrický pohon. Díky tomu se může chlubit nejnižšími emisemi CO2 ve své třídě.

Diskuze zablokovaná
Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Chika Kako, jeho konstruktérka, se inspirovala ve světě Formule 1

Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Chika Kako, jeho konstruktérka, se inspirovala ve světě Formule 1 | foto: Lexus

Sdílejte článek

Jakmile řidič usedne za volant nového UX 250h, rychle si uvědomí, že to není jen další z mnoha crossoverů. Vůz poháněný čtvrtou generací hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením je za jízdy velmi svižný, ale podobně jako všechny hybridní vozy této japonské automobilky nabízí nejnižší spotřebu paliva a nejnižší emise ve své třídě – a bez zásuvek nebo starostí s krátkým dojezdem. Za reálných podmínek v městském provozu může UX 250h využívat elektřinu po velkou část cesty – v závislosti na způsobu jízdy až polovinu času.

Hybridní pohon s autonomním dobíjením

UX 250h využívá hybridní pohon s autonomním dobíjením, který spojuje velmi hospodárný benzínový čtyřválec 2,0 l a výkonný elektromotor (nebo elektromotory). Systém nabízený s pohonem všech kol E-FOUR používá novou kompaktní převodovku a jednotku řízení energie. Nová baterie typu NiMH našla místo pod zadními sedadly, a tak zbytečně nezasahuje do zavazadlového prostoru a zároveň přispívá k nízkému těžišti. Konstruktéři se přitom nesoustředili jen na co nejnižší spotřebu paliva a emise, ale i maximální potěšení z jízdy.

Při stálé jízdě nebo mírné akceleraci může vůz pohánět samotný přední elektromotor, případně další zadní elektromotor u provedení s pohonem všech kol, odebírající elektřinu z hybridní baterie. V této fázi je vůz prakticky bezhlučný, nespotřebovává žádné palivo a neprodukuje žádné emise. Za vyšších rychlostí se tiše připojuje ultra hladký zážehový motor pracující v Atkinsonově cyklu, který podle potřeby využívá točivý moment elektromotoru. Za plné akcelerace se k benzínovému motoru okamžitě připojuje hnací síla elektromotoru. Společně zajišťují suverénní tah, který stojí za lineárním zrychlováním vždy, když je to zapotřebí. Výsledkem je velmi živá dynamická jízda.

Nabíjení bez zásuvek

Při brzdění, nebo kdykoli řidič uvolní nohu z plynu, přichází ke slovu rekuperační brzdění, které přeměnou kinetické energie získává elektřinu. Ta se pak společně s elektřinou produkovanou za běžných jízdních podmínek ukládá do hybridní baterie, abyste UX 250h nikdy nemuseli zapojovat do zásuvky, což znamená velký technologický průlom na poli hybridních technologií.

Není to poprvé. Od roku 1995, kdy Lexus představil celosvětově první prémiový hybrid v crossoveru RX 400h, prodala tato automobilka přes 1,4 milionu hybridů s autonomním dobíjením. Dnes se v Evropě nabízí devět různých hybridních modelů Lexus, od LC 500h a LS 500h s vícestupňovým hybridním pohonem až po super hospodárný luxusní kompakt CT 200h.

Nízké náklady na provoz

Model UX 250h se vyznačuje i nízkými náklady na provoz. Jeho hodnota navíc klesá jen velmi pomalu. Důvodem jsou špičkové zkušenosti Lexusu v oblasti konstrukce hybridů s autonomním dobíjením, baterie s životností jako samotné vozidlo a z principu nízké opotřebení systému Lexus.

img-responsive

Lexus UX 250h | foto: Lexus

Pohon UX 250h nemá spojku, jeho součástí je startér i alternátor. Tradičně používaný rozvodový řemen je nahrazen bezúdržbovým rozvodovým řetězem. Tyto komponenty není třeba po celou dobu životnosti vozidla měnit ani opravovat, a tak majitelé UX 250h mohou během pěti let vlastnictví vozu ušetřit zhruba 40 tisíc korun. To se týká i akumulátorů, které spolehlivě fungují po celou dobu životnosti vozu. To dokládá rekordních 60 miliard kilometrů, které tyto vozy nacestovaly po celém světě. Přesto na akumulátory platí pětiletá záruka s omezením na 100 tisíc kilometrů.

Nižší opotřebení brzd a pneumatik

Díky systému rekuperačního brzdění v rámci hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením, který zajišťuje polovinu veškeré brzdné síly při zpomalování, se výrazně snižuje opotřebení brzdového obložení i kotoučů. Hybridní Lexus během prvních 90 tisíc kilometrů provozu zpravidla nevyžaduje žádnou výměnu brzdových kotoučů a pouze jednu výměnu brzdových destiček. Vyšší tlak v pneumatikách hybridních vozů kromě toho pomáhá snižovat opotřebení ramene pneumatiky; nižší opotřebení běhounu pneumatik je zase dáno hladkým a lineárním přenosem výkonu i rovnoměrným rozložením hmotnosti vozu.

Vytisknout

Diskuze: Lexus UX250h: Hybrid, který na elektřinu ujede až půlku cesty

DISKUZE BYLA ZABLOKOVÁNA!

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ford Focus

Focus vyhlášen flotilovým vozem roku. Ford prozradil, díky čemu porazil…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud