Termíny jako „umělá inteligence" a „strojové učení" se začínají objevovat ve světě motorismu stále častěji, málokdo si však dokáže představit konkrétní způsoby, jak by tyto technologie mohly výrazně zkvalitnit naše cestování. Parta amerických studentů však s pomocí software od Google přeměnila teorii v praxi a ukázala tak světu, jak snadno se djaí věci zlepšovat.
Doprava v Praze, ale i dalších větších českých městech, bývá řidiči často považována za tristní. Většina z nás by však nejspíš změnila názor, kdyby si vyzkoušela řízení v Los Angeles. Tato metropole je totiž nechvalně proslulým rekordmanem, co se cestování automobilem týče.
Podle výzkumu INRIX se totiž v roce 2017 stalo Los Angeles městem s nejhorší dopravní situací na světě. Řidiči si v kolonách během špiček počkali v průměru rekordních 102 hodin. Nejen tato zpráva pak motivovala studenty z Loyola Marymount University k práci na projektu, který by mohl situaci zlepšit.
K tomu si zvolili technologii strojového učení, konkrétně open-source program TensorFlow z produkce Google, který naučili rozeznávat různá poškození silnice, jako například praskliny či výmoly. Cílem bylo naučit program rychlému hledání poškození silnice ze záznamu kamery umístěné na kapotě vozu.
Podle studentů by tento systém mohl najít uplatnění jak u samotných měst, tak u stavebních společností. Odpadly by totiž problémy se zdlouhavým vyhledáváním skutečně vážně poškozených úseků a místo toho by se rovnou mohlo přejít na opravu. Vše by se tak urychlilo, zjednodušilo a nejspíš by došlo i k finančním úsporám.
Pokud by se podobný systém dostal do praxe, mohlo by v budoucnu dojít k vytvoření mnohem bezpečnějších a efektivnějších podmínek k cestování autem, doprava by byla plynulejší a řidiči šťastnější. Kromě rychlejšího cestování by se totiž také mohly dočkat úspory peněz, které jinak musí investovat do oprav poškození automobilu, ke kterým na špatných silnicích dochází pravidelně.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?