Volkswagen míří na Zelené peklo, zdolá jeho elektrický hypersport další rekord?

Volkswagen I.D. R má namířeno pro další rekord
Volkswagen I.D. R má namířeno pro další rekord, foto: Volkswagen
Antonín Marek , AutoRoad.cz 21. ledna 2019 15:39
Sdílej:

Volkswagen posouvá elektrickou mobilitu vpřed vysokou rychlostí, a to jak v sériové výrobě, tak i na závodních okruzích. Po rekordní jízdě ve slavném závodě do vrchu na Pikes Peaku bude zcela elektricky poháněný sportovní vůz Volkswagen ID. R usilovat v létě 2019 o další rekord: rekordní čas v kategorii elektromobilů na Severní smyčce Nürburgringu, která je považována za nejnáročnější závodní okruh na světě.

ID. R je sportovním ambasadorem celé produktové řady elektromobilů, kterou Volkswagen plánuje uvádět na trh od roku 2020. ID. R v motoristickém sportu dokládá zaměření Volkswagenu na elektrickou mobilitu a zároveň také prezentuje obrovský potenciální výkon, který může elektrický pohon v budoucnosti poskytovat na běžných silnicích. „Po rekordu na Pikes Peaku je nejrychlejší čas pro elektromobily na Severní smyčce Nürburgringu další velkou výzvou pro ID. R,“ říká Sven Smeets, ředitel divize Volkswagen Motorsport. „Rekordní čas na Severní smyčce je skvělým vyznamenáním pro jakýkoli vůz, závodní i sériově vyráběný.“

Volkswagen ID. R se přizpůsobí jedinečným podmínkám na Severní smyčce

ID. R prochází dalším vývojem, aby byl připraven na pokus o rekord na Nürburgringu. Jeho pohon zajistí dva elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 500 kW (680 k). Hmotnost vozu včetně řidiče bude pod hranicí 1100 kilogramů. „Především upravíme aerodynamiku závodního vozu ID. R pro podmínky na Severní smyčce, které se velmi liší od Pikes Peaku,“ říká François-Xavier Demaison, technický ředitel divize Volkswagen Motorsport.

Na rozdíl od klasického amerického závodu do vrchu na Pikes Peaku, jehož start je v nadmořské výšce 2862 metrů a cíl ve výšce 4302 metrů, se Severní smyčka vine regionem Eifel v nadmořských výškách od 320 do 617 metrů. Kultovní německý okruh je skutečně jedinečný, v neposlední řadě i díky dlouhé rovince Döttinger Höhe. „V rámci našich pečlivých příprav na pokus o rekord podrobíme ID. R na jaře intenzivnímu testovacímu a vývojovému programu na různých závodních okruzích,“ dodává Demaison. Pokus o rekord je plánován na léto.

Překonat rekord se pokusí specialista na Severní smyčku Romain Dumas

Při pokusu o rekord znovu usedne za volantu všestranně nadaný jezdec Romain Dumas. V červnu 2018 zvítězil se závodním vozem ID. R Pikes Peak v závodě do vrchu Pikes Peak International Hill Climb a s časem 7:57.148 min se stal prvním jezdcem ve více než 100leté historii tohoto ikonického závodu, který se dostal pod hranici osmi minut. Francouzský jezdec má na svém kontě také čtyři vítězství ve 24h závodě na Nürburgringu.

„Už jen při pomyšlení, že pojedu s ID. R na Severní smyčce, mi naskakuje husí kůže. Tento závodní okruh znám velmi dobře, ale ID. R, s jeho extrémní akcelerací a obrovskými rychlostmi v zatáčkách, bude zcela odlišnou výzvou,“ řekl Dumas. „Už se nemohu dočkat prvních testů. Překonání stávajícího rekordu pro elektromobily rozhodně nebude procházkou růžovým sadem.“ Aktuální rekord v kategorii zcela elektricky poháněných vozidel je 6:45.90 min – při průměrné rychlosti jízdy téměř 185 km/h – a byl stanoven v roce 2017 britským jezdcem Peterem Dumbreckem v elektromobilu NIO EP9.

Autorem označení „Zelené peklo“ je bývalý mistr světa Formule 1 Jackie Stewart

Relativně úzká trať závodního okruhu o délce 20,832 kilometru zahrnuje 75 zatáček a pravidelně se střídající stoupání a klesání v lesích vrchoviny Eifel. Severní smyčka, která byla otevřena v roce 1927, je jedinečná a i v dnešní době nabízí automobilovému průmyslu výjimečné podmínky pro testování. Bývalý mistr světa Formule 1 Jackie Stewart tento závodní okruh kdysi s respektem nazval „Zeleným peklem“. Navzdory opakovaným úpravám kultovního závodního okruhu se na něm Velké ceny Formule 1 nejezdí od roku 1978. V současnosti je Severní smyčka – společně s moderním okruhem pro Velké ceny – především místem konání proslulého 24h závodu. Eifelský závodní okruh hostí také podnik světového poháru cestovní vozů FIA WTCR (World Touring Car Cup). Volkswagen je ve výše uvedeném vytrvalostním závodě a mezinárodním mistrovství cestovních vozů zastoupen závodním vozem Golf GTI TCR.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.