Co dokáží automatické bezpečnostní systémy? Podívejte se, jak by předešly skutečné nehodě

mao / AutoRoad.cz, 8. ledna 2019, 17:04 Google+

Výzkumné centrum Toyota Research Institute ukázalo na veletrhu v Las Vegas virtuální rekonstrukci nehody tří vozidel na dálnici. Cílem bylo prostřednictvím palubních kamer, senzorů a 3D animace demonstrovat, jak by šlo nehodě předejít pomocí automatického bezpečnostního systému.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota ukázala nehodu a předvedla, jak jí zabránit

Toyota ukázala nehodu a předvedla, jak jí zabránit | foto: Toyota

Sdílejte článek

Na základě těchto dat TRI připravilo přesnou simulaci, která byla následně převedena do učícího nástroje, aby vůz dokázal ve zlomku sekundy zvážit své možnosti. Situace byla poté zrekonstruována na zkušební dráze za použití reálných vozidel a dálkově řízeného cíle v podobě měkké makety vozidla.

V tomto případě bylo nejlepší volbou systému Guardian rychle akcelerovat do bezpečné vzdálenosti od předmětných vozidel. Guardian se sám dokázal nehodě vyhnout, zmírnit její následky, a potenciálně učinit totéž i pro vozidla v blízkosti.

„Naše testovací vozidlo jelo dálniční rychlostí v ručním režimu řízení a s vypnutým režimem autonomního řízení, kdy shromažďovalo data o nejrůznějších tunelech a mostech v oblasti sanfranciského zálivu. Když jsme si stáhli data z této dopravní nehody, položili jsme si otázku: Bylo by možné následky této nehody zmírnit, případně nehodě zcela předejít, pokud bychom měli budoucí automatický bezpečnostní systém Toyota Guardian? Jsme toho názoru, že ano,“ komentoval Dr. Gill Pratt, generální ředitel TRI a partner Toyota Motor Corporation.

TRI se od svého založení před třemi lety zasazuje o dvoukolejný vývoj technologií autonomního řízení. Probíhající vývoj technologie Chauffeur se zaměřuje na úplnou autonomii, kdy je role člověka při řízení v zásadě nulová, a to buď ve všech prostředích, nebo pouze ve vybrané provozní oblasti.

Na druhé straně je zde Guardian, jehož smyslem je znásobit schopnosti člověka za volantem, nikoli jej zcela nahradit. U technologie Toyota Guardian má vozidlo vždy ovládat řidič, s výjimkou případů, kde Toyota Guardian předpovídá nebo rozpozná hrozící nehodu a provede nápravné opatření v kombinaci se zásahy řidiče.

Jedním z největších průlomů TRI v tomto roce byl návrh režimu řízení ve „smíšené bezpečnostní obálce“, kdy technologie Guardian kombinuje a slaďuje dovednosti a silné stránky člověka, přesněji řečeno stroje. Tento systém se inspiroval způsobem ovládání moderních stíhacích letounů, kde pilot ovládá letoun pomocí řídicí páky, ale ve skutečnosti je toto ovládání nepřímé. Záměry pilota se interpretují pomocí nízkoúrovňového systému řízení letadla, který několik tisíckrát za sekundu stabilizuje letoun tak, aby nebyla narušena určitá bezpečnostní obálka.

zdroj: youtube.com

Návrh tohoto režimu řízení ve smíšené bezpečnostní obálce je u vozidla mnohem obtížnější než v případě stíhacího letounu. Důvodem je to, že bezpečnostní obálka u automobilu není dána samotnou dynamikou vozidla, ale i tím, jak vozidlo vnímá a předpovídá všechny objekty v bezprostředním okolí.

Základní myšlenka spočívá v tom, že tato bezpečnostní obálka se nepodobá dvoupolohovému přepínači mezi člověkem a autonomním řízením. Ve skutečnosti je to prakticky hladké spojení obou, kdy spolupracují v jednom týmu a každý přispívá svými nejlepšími schopnostmi.

Technologie Guardian se vyvíjí jako automatický bezpečnostní systém, který je schopný fungovat s lidským řidičem, nebo systémem autonomního řízení. Toto je klíčová vlastnost.

img-responsive

Toyota Research Institute testuje vůz pro plnou autonomii řízení. Upravený Lexus pracuje na současném rozvoji hned dvou bezpečnostních asistentů. | foto: Lexus

Jak již oznámil Akio Toyoda na loňském veletrhu CES, Toyota má v plánu začlenit technologii Toyota Guardian jako standardní součást všech platforem Toyota e-Palette, které automobilka připravuje pro trh MaaS (mobilita jako služba). Flotiloví zákazníci na trhu MaaS díky tomu budou moci používat jimi zvolený autonomní systém, přičemž technologie Toyota Guardian poslouží jako záchranná pojistka pro libovolný systém autonomního řízení Chauffeur.

TRI se v loňském roce primárně zaměřilo své úsilí hlavně na zvyšování inteligence technologie Toyota Guardian. Aby se technologie Guardian mohla učit a zvyšovat svoji inteligenci, musí být vystavena obtížným a náročným provozním situacím, tedy „hraničním případům“, které je zkrátka příliš nebezpečné simulovat na veřejných komunikacích. Inteligenci a schopnosti technologie Guardian však lze rozšiřovat a testovat na uzavřených tratích. Technologie Guardian se na základě neustálého zdokonalování učí optimálnímu způsobu jízdy a reakcím na nebezpečné scénáře, které mohou nastat.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Co dokáží automatické bezpečnostní systémy? Podívejte se, jak by předešly skutečné nehodě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sabra GT Coupe 1964

Sabra Sport GT: První sporťák z Izraele měl stylu na rozdávání, jaký byl však jeho osud?

GMV-2

Nejbizarnější sovětský stroj? Auto z proudového bombardéru vzniklo v garáži

Landwind X7

Land Rover vyhrál soud s čínskou kopií. Jde ale opravdu o výhru západu?

Grove

Číňané ukázalí vodíkový vůz, ujede 1000 km a má dveře jako Lamborghini

ZAZ 968

Záporožec WRX? Rusové postavili šílený stroj na základě lidového vozítka

Lixiang Zhizhao One

Prémiové SUV z Číny? Leading Ideal nabídne luxus a netradiční hybridní pohon

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Výstavba českých silnic a dálnic 2019: Kolika nových kilometrů se letos dočkáme?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Legální podvod? Takto se automobilky snaží využít mezery v zákonech ve svůj prospěch

  2. Volkswagen potichu odhalil nové logo, téměř nikdo si ho ale nevšiml

  3. Nejdražší auto světa byla jen replika? Úchvatné Bugatti usvědčilo video z konce výstavy

  4. Nejvhodnější nové vozy v jednotlivých segmentech vybrala hvězda Top Gear

  5. Nová Škoda Octavia dorazí ještě letos, oslaví tak 60. výročí modelu

  6. Motorka křížená s Lamborghini? Tahle výstřední hračka ukrývá V8 a 445 koní

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud