Výzkumné centrum Toyota Research Institute (TRI) na veletrhu CES v Las Vegas představilo vůz TRI-P4 pro testování technologií autonomního řízení. Vychází ze zbrusu nové vlajkové lodi Lexus LS páté generace a slouží k souběžnému vývoji dvou systémů autonomního řízení Guardian a Chauffeur, na nichž TRI dlouhodobě pracuje.
„Vývoj našeho systému Chauffeur je zaměřen na úplnou autonomii, kdy je role člověka při řízení v zásadě nulová, a to buď ve všech prostředích, nebo pouze ve vybrané oblasti,“ uvedl Ryan Eustice, senior viceprezident pro autonomní řízení z institutu TRI. „Na druhé straně je zde Guardian, jehož smyslem je znásobit schopnosti člověka za volantem, nikoli řidiče zcela nahradit. Uvedení nové platformy P4 do naší flotily letos na jaře nám pomůže urychlit vývoj obou těchto řešení.“
P4 může výhodně využívat novou generaci technologie ovládání podvozku a řízení Lexus, poskytující vyšší agilitu a umožňující citlivější reakce i hladší manévrování vozidla při autonomním řízení.
P4 přináší dvojici dalších kamer k lepšímu sledování situace po stranách vozidla a dva nové obrazové snímače – jeden nasměrovaný dopředu a jeden dozadu - speciálně vyvinuté pro autonomní vozidla. Obrazové snímače jsou založeny na nové technologii čipu s vysokým dynamickým rozsahem. Radarový systém prošel optimalizací ke zlepšení zorného pole, zejména při rozpoznávání na krátkou vzdálenost po obvodu vozidla. Z předchozího testovacího modelu (Platform 3.0) byl převzat detekční systém LIDAR s osmi snímacími hlavami, který byl začleněn do konstrukce nového vozidla.
P4 je mnohem chytřejší výzkumné vozidlo než jeho předchůdce. Jeho výkonnější výpočetní systémy dokáží podporovat více algoritmů strojového učení současně, což zlepšuje učící schopnosti celého řešení. Vozidlo dokáže rychleji zpracovávat vstupy ze senzorů a rychleji reagovat na okolní prostředí. Veškeré napájení počítačových systémů nyní zajišťuje palubní hybridní baterie, zatímco 12V baterie slouží pouze jako záloha.
Přepracována byla též počítačová skříň v kufru vozidla, sloužící jako mozek systému autonomního řízení. Nyní je zasunuta ve svislé poloze u zadní stěny zadních sedadel a sklopením dolů umožňuje přístup k elektronickým obvodům. Celá podlaha zavazadelníku je tak nyní volná pro náklad.
Stylistické ztvárnění TRI opět svěřilo společnosti CALTY Design Research z michiganského Ann Arboru. „Při začleňování komponent autonomního řízení do designu nového LS jsme vycházeli z holistického přístupu,“ uvedl Scott Roller, senior šéfdesigner ze společnosti CALTY Design Research. „Výsledkem je plynulý povrch obklopující vyspělé technologie, volně inspirovaný světem science fiction ve vizuálních přechodech mezi formou a funkcí.“
Letos na jaře začne vozidla P4 ze sériových modelů produkovat Vývojové centrum prototypů pod TMNA R&D v York Township. P4 mělo veřejnou premiéru během tiskové konference automobilky Toyota na veletrhu CES dne 7. ledna. V rámci této akce pak generální ředitel institutu TRI Dr. Gill Pratt představil nejnovější technologické pokroky systému Guardian pro autonomní řízení.
Vůz bude vystaven rovněž na stánku Lexus v Kongresovém centru COBO v centru Detroitu během předpremiéry pro média dne 14. a 15. ledna na mezinárodním autosalonu NAIAS v Detroitu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.