Výzkumné centrum Toyota Research Institute (TRI) na veletrhu CES v Las Vegas představilo vůz TRI-P4 pro testování technologií autonomního řízení. Vychází ze zbrusu nové vlajkové lodi Lexus LS páté generace a slouží k souběžnému vývoji dvou systémů autonomního řízení Guardian a Chauffeur, na nichž TRI dlouhodobě pracuje.
„Vývoj našeho systému Chauffeur je zaměřen na úplnou autonomii, kdy je role člověka při řízení v zásadě nulová, a to buď ve všech prostředích, nebo pouze ve vybrané oblasti,“ uvedl Ryan Eustice, senior viceprezident pro autonomní řízení z institutu TRI. „Na druhé straně je zde Guardian, jehož smyslem je znásobit schopnosti člověka za volantem, nikoli řidiče zcela nahradit. Uvedení nové platformy P4 do naší flotily letos na jaře nám pomůže urychlit vývoj obou těchto řešení.“
P4 může výhodně využívat novou generaci technologie ovládání podvozku a řízení Lexus, poskytující vyšší agilitu a umožňující citlivější reakce i hladší manévrování vozidla při autonomním řízení.
P4 přináší dvojici dalších kamer k lepšímu sledování situace po stranách vozidla a dva nové obrazové snímače – jeden nasměrovaný dopředu a jeden dozadu - speciálně vyvinuté pro autonomní vozidla. Obrazové snímače jsou založeny na nové technologii čipu s vysokým dynamickým rozsahem. Radarový systém prošel optimalizací ke zlepšení zorného pole, zejména při rozpoznávání na krátkou vzdálenost po obvodu vozidla. Z předchozího testovacího modelu (Platform 3.0) byl převzat detekční systém LIDAR s osmi snímacími hlavami, který byl začleněn do konstrukce nového vozidla.
P4 je mnohem chytřejší výzkumné vozidlo než jeho předchůdce. Jeho výkonnější výpočetní systémy dokáží podporovat více algoritmů strojového učení současně, což zlepšuje učící schopnosti celého řešení. Vozidlo dokáže rychleji zpracovávat vstupy ze senzorů a rychleji reagovat na okolní prostředí. Veškeré napájení počítačových systémů nyní zajišťuje palubní hybridní baterie, zatímco 12V baterie slouží pouze jako záloha.
Přepracována byla též počítačová skříň v kufru vozidla, sloužící jako mozek systému autonomního řízení. Nyní je zasunuta ve svislé poloze u zadní stěny zadních sedadel a sklopením dolů umožňuje přístup k elektronickým obvodům. Celá podlaha zavazadelníku je tak nyní volná pro náklad.
Stylistické ztvárnění TRI opět svěřilo společnosti CALTY Design Research z michiganského Ann Arboru. „Při začleňování komponent autonomního řízení do designu nového LS jsme vycházeli z holistického přístupu,“ uvedl Scott Roller, senior šéfdesigner ze společnosti CALTY Design Research. „Výsledkem je plynulý povrch obklopující vyspělé technologie, volně inspirovaný světem science fiction ve vizuálních přechodech mezi formou a funkcí.“
Letos na jaře začne vozidla P4 ze sériových modelů produkovat Vývojové centrum prototypů pod TMNA R&D v York Township. P4 mělo veřejnou premiéru během tiskové konference automobilky Toyota na veletrhu CES dne 7. ledna. V rámci této akce pak generální ředitel institutu TRI Dr. Gill Pratt představil nejnovější technologické pokroky systému Guardian pro autonomní řízení.
Vůz bude vystaven rovněž na stánku Lexus v Kongresovém centru COBO v centru Detroitu během předpremiéry pro média dne 14. a 15. ledna na mezinárodním autosalonu NAIAS v Detroitu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?