Pokud patříte ke zručnějším kutilům, kteří nejezdí do servisu kvůli každé drobnosti, pak bude patřit kvalitní hever k základnímu vybavení vaší garáže. Každé zvedání auta do vzduchu je však relativně riskantní a každého z nás už nejspíš někdy přemýšlel nad tím, jak moc se dá vlastně zvedákům věřit a kolik toho skutečně unesou. A právě to prověřil neobvyklý test s hydraulickým lisem.
Snad každý, kdo už někdy zvedal auto pomocí heveru, někdy pocítil strach z jeho selhání. Ostatně není se čemu divit, vždyť hevery jsou poměrně malá zařízení, která musí zvednout a udržet vozy o hmotnosti převyšující jednu tunu. Jak moc se jim tedy dá věřit? To prověřil YouTuber z populárního kanálu Hydraulic Press Channel.
Do svého testu zahrnul nejpopulárnější typy zvedáků, tedy obyčejný nůžkový, hydraulický pojízdný (v zahraničí označován jako „floor jack") a hydraulický hever "panenka." Na závěr pak otestoval i podstavec pod auto, který by měl být při jakékoliv práci pod vozem samozřejmostí.
Dobrou zprávou je, že všechny zvedáky prošly bez zaváhání a jejich kolaps nastal až při více jak dvojnásobném zatížení. První zkolaboval hever nůžkový, jehož výrobce uvádí maximální nosnost 2 tuny. Hever ale nakonec zkolaboval až při zatížení cca 4.4 tuny. Již dlouho předtím ale začal vydávat dost nepříjemné zvuky.
Následoval hydraulický pojízdný hever, který patří k nejpopulárnějším na trhu. Mezi testovanými zvedáky byl nejdražší a jeho kapacita měla být podle výrobce maximálně 2 tuny. Zvedák nakonec zkolaboval při zatížení cca 4.8 tuny, přičemž současně došlo k ohýbání rámu a úniku hydraulické kapaliny.
Největší odolnost předvedl hydraulický hever "panenka," který při nejnižší ceně nabízel nejvyšší kapacitu 6 tun. Nakonec však zkolaboval až při zatížení 12 tun.
Třešničkou na závěr se pak stal test podstavce pod auto, který podle nálepky sliboval nosnost 5 tun. Následný pozoruhodný test, během kterého byla podpěra nejprve rozpárána a poté zmačkána, ukázal maximální nosnost 25 tun. Selhání podstavce přitom bylo pozvolné a dobře viditelné.
Ať už tedy v garáži využíváte jakýkoliv hever, vždy při práci pod autem využívejte i bezpečnostní podstavce. Místa na jejich správné umístění většinou naleznete v uživatelském manuálu, nebo servisní příručce.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.