Systémy start-stop nejsou žádnou novinkou a i když je to těžce představitelné, první verze se objevily v automobilech již před třiceti lety. S použitím inteligentních systémů, které dokáží uspořit palivo začal v roce 1985 Fiat, o deset let později podobný systém použila i automobilka Volkswagen. Od těchto výjimečných případů již uteklo spousty let, během kterých se jednotlivé systémy staly standardem. Na základě zkušeností z uplynulých let navíc známe konkrétní fakta a můžeme si tak říci, co nám tento ekologický pomocník vlastně přinesl.
Účel start-stop systémů
I když se některé automobilky pokusily prorazit s informací, že tento systém zavádějí zejména na přání zákazníků, pravda vždy byla jiná. To dokazuje i nezájem ostatních kontinentů, například USA, kde je postupná implementace systémů start-stopu podstatně vlažnější. Trh amerických řidičů si u automobilek navíc vymohl možnost stálého vypnutí systému, což je stav v Evropě nemyslitelný.
Důvod je jednoduchý – měřící cyklus spotřeby paliva a emisí oxidů uhlíku zvaný NEDC, používaný v Evropě mezi lety 1996 a 2017. Ano, tímto měřícím cyklem musel projít každý model a všechny dostupné motorizace. Měření probíhalo na válcové zkušebně a jeho součástí bylo také stání vozidla po dobu 45 vteřin, které mělo v těchto laboratorních podmínkách připomínat stání na křižovatce. Pokud tedy bude motor v tuto chvíli vypnut, dosáhne testování lepších hodnot spotřeby a emisí CO2. (Pro zajímavost, v USA se tento model měření nepoužívá, proto zde start-stop systémy nemají vůbec žádný význam. Paradoxně, v novém systému měření, který známe pod zkratkou WLTP a který více odpovídá reálnému provozu, již systém start-stop nehraje takovou roli ve snížení spotřeby a CO2.)
Výhody vs. zátěž jednotlivých komponent
Výhody jsme si již řekli – teoretická úspora pohonných hmot a menší hodnoty emisí CO2. Jenže laboratorní testy se jen zřídkakdy podobají reálnému provozu. Zjednodušeně řečeno, při dlouhých dálničních cestách nám tento ekologický pomocník neušetří ani deci paliva. Na druhou stranu, při každodenním popojíždění ucpanou Prahou nám nesčetněkrát opakovaně nastartuje a zhasne motor. Mnoho řidičů si tak dokáže představit, jakou zátěž na samotný motor i další komponenty (startér, baterie) tento režim způsobuje.
Další nepříjemností může být prodleva mezi sešlápnutím spojky (dáváme automobilu impuls) a samotným nastartováním vozidla, díky které nemusíme stihnout například nájezd na frekventovanou komunikaci. Pro řidiče a ostatní cestující může být nepříjemná i logika některých systémů, když v zimě motor zhasne, aniž by byl interiér automobilu vyhřátý a naopak v létě nechává posádku uvnitř vozu doslova péct. Celé to tak působí dojmem, ve kterém se řidič i ostatní cestující stávají otroky moderního vozidla. Ano, start-stop je naštěstí vypínatelný, ne však trvale. Vypnutí tohoto systému by se tedy mělo stát pro řidiče stejně automatické, jako je poutání bezpečnostním pásem. Trpělivost však dochází ve chvíli, kdy se pro vypnutí systému musíte proklikávat systémem infotainmentu, namísto jednoduchého stisknutí dobře umístěného tlačítka.
Nevýhody potvrzené praxí
Největšími problémy jsou suché starty. V okamžiku roztáčení motoru se spolu s ním roztáčí také olejové čerpadlo, které je poháněné mechanicky od klikové hřídele. I když je motorový olej ohřátý na provozní teplotu, stále určitou dobu trvá, než se dostane do všech míst mazací soustavy a vytvoří zde ochranný film. A právě tato doba (suchého, polosuchého provozu) znamená zvýšené tření, které bychom měli minimalizovat. Tomu se naštěstí snaží pomoci výrobci motorových olejů (kvalitnější oleje, trvanlivější ochranný film), i technická řešení uvnitř motorů, a to použitím nových materiálů se samo-mazacími schopnostmi či přidáním různých drážek pro zabránění stékání oleje při poklesu tlaku v mazací soustavě (zhasnutí motoru).
Reálné zkušenosti autorizovaných servisů však ukazují, že startéry i motory jako takové zvládají cyklické startování překvapivě dobře. Kromě sníženého komfortu posádky mají tak start-stop systémy negativní vliv pouze na jednu komponentu vašeho automobilu – autobaterii. Ty mají kratší životnost a je jedno, zda používáte speciální akumulátory typu EFB nebo AGM, které jsou pro vozy se systémy start-stop určeny.
I když jsou tyto typy baterií mnohem spolehlivějším zdroje energie a zvládnou uvést vozidlo do provozu i při napětí 12,1 V, cyklicky opakující se stav nabíjení a vybíjení bateriím prostě neprospívá. Problémem je i fakt, že se u moderních vozů s inteligentním nabíjením neodehrává dobíjení baterie okamžitě (jelikož by zvýšilo spotřebu paliva), ale až ve chvíli, kdy napětí spadne pod stanovenou mez. Ta však není přesně stavena a závisí na okolní teplotě i dalších faktorech.
„Například při teplotě 20°C je to 70%. Alternátor tedy začne dobíjet ve chvíli, kdy v 70Ah baterii zbývá 49Ah. Průměrný vůz Škoda dnes za běžných provozních podmínek spotřebovává 50 ampérů. S originální autobaterií tedy ujede i 25 km, než musí začít dobíjet a zvyšovat spotřebu paliva,“ vysvětlil chování inteligentního dobíjení Kamil Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto.
Pozor si dejte i na výměnu autobaterie v případě, kdy původní selže. Pokud byl váš vůz vybaven baterií typu AGM či EFB, nahraďte jej stejným typem baterie. Této chyby se nedopouštějí jen řidiči, kteří chtějí ušetřit, ale běžně i autobazary, které potřebují uvést do provozu déle stojící vozy. „Pokud si do moderního auta koupíte obyčejnou zaplavenou baterii, budete tady s ní za půl roku zpět a reklamaci vám neuznáme – uvnitř totiž obvykle objevíme důkazy o nedostatečném nabíjení či přílišném namáhání,“ vysvětluje Vít Vondráček z firmy Battery.cz.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.