Ne, nebojte se. Pokud jde z výfuku vašeho vozidla kouř, nemusíte se hned obávat nejhoršího. Vidět v zimě bílý kouř u „studeného“ vozu je běžný jev, a nejedná se přitom o nic horšího, než vodní páru vytvořenou ohřívající se vlhkostí ve výfukovém systému. Jenže, hustý bílý dým může značit i nežádoucí stavy a stejné je to i s kouřem modrým a černým – jistě jste takové vozy již někdy viděli. Zajímá vás, co na nich bylo špatně?
Jak jsme si již řekli, z hlediska závad rozeznáváme tři rozdílné stavy, resp. barvy kouře. Ten první - bílý, může být způsobený běžnou vlhkostí, která se u chladnoucího auta sráží uvnitř výfukového systémů vlivem rozdílných teplot. V tomto ročním období by již k takovému stavu docházet nemělo, a pokud ano, zřejmě bychom se měli podívat pod kapotu svého vozu. Bílý kouř totiž vždy znamená vlhkost (vodu) a pokud nezmizí, jakmile se auto ohřeje, s největší pravděpodobností nám do spalovacích komor „někudy“ utíká chladicí kapalina.
Nezbývá tedy nic jiného, než hladinu chladicí kapaliny poctivě sledovat a jakmile zaznamenáme ztrátu, problém urychleně řešit. Rychlost úbytku však může být značně individuální podle toho, kudy přesně se voda do spalování dostává – od mikroskopických trhlin přímo v motoru až po nejčastější vadné těsnění pod hlavou motoru.
Modrý kouř
Velice častý je i modrý kouř doprovázený specifickým zápachem. Těžko říci, zda se jedná o problém největší, nicméně modrá barva jasně ukazuje na přítomnost oleje. Olej však standardně spalován není a na vině může být hned několik součástek. V úvahu připadá opotřebovaná stěna válců, špatné pístní kroužky, poškozený píst i nefunkční odvětrání klikové hřídele. V každém případě je potřeba sledovat správné množství motorového oleje, a v případě ztráty danou závadu urychleně řešit. Provozovat takové auto beze změn by totiž mělo fatální vliv na životnost motoru.
Černý kouř
Černý kouř je typický pro naftové turbomotory, které prošly úpravou řídící jednotky za účelem zvyšování výkonu. Nemusí to však nutně znamenat, že bude každé „načipované“ auto kouřit, rozumné navýšení výkonu takto nepoznáme. Pokud se však rozhodneme jít do maximálních hodnot výkonu, pak je silný černý dým při plném sešlápnutí plynového pedálu jasným projevem úprav (viz. běžně upravované koncernové vozy s motory TDI, začouzené zadky naftových Fabií, Golfů, apod).
Proč k tomu ale dochází? Na vině je v tomto případě příliš bohatá směs paliva, a to natolik, že se nestihne spálit ve spalovací komoře a projde až do výfukového systému ve formě sazí. Takto intenzivně mohou ale „čoudit“ i staré naftové vozy, které mají nejlepší roky za sebou a jejichž vstřikovače již nejsou v dobré kondici.
Příliš bohatou směs může způsobit i vadný regulátor tlaku paliva či ucpané zpětné vedení paliva. V nejjednodušším případě může být chyba na straně nedostatečného přísunu vzduchu způsobeného ucpaným vzduchovým filtrem. V každém případě však nebuďte k těmto signálům lhostejní. Žádná z uvedených závad totiž nepatří mezi ty, které by šlo jednoduše přehlížet či dočasně vyřešit pouze dolitím ztracené provozní kapaliny.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?