Bílý, modrý, černý kouř z výfuku. Kdy je nutné situaci řešit?

-jka / AutoRoad.cz, 27. prosince 2018, 15:57 Google+

Ne, nebojte se. Pokud jde z výfuku vašeho vozidla kouř, nemusíte se hned obávat nejhoršího. Vidět v zimě bílý kouř u „studeného“ vozu je běžný jev, a nejedná se přitom o nic horšího, než vodní páru vytvořenou ohřívající se vlhkostí ve výfukovém systému. Jenže, hustý bílý dým může značit i nežádoucí stavy a stejné je to i s kouřem modrým a černým – jistě jste takové vozy již někdy viděli. Zajímá vás, co na nich bylo špatně?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
černý kouř

černý kouř | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Jak jsme si již řekli, z hlediska závad rozeznáváme tři rozdílné stavy, resp. barvy kouře. Ten první - bílý, může být způsobený běžnou vlhkostí, která se u chladnoucího auta sráží uvnitř výfukového systémů vlivem rozdílných teplot. V tomto ročním období by již k takovému stavu docházet nemělo, a pokud ano, zřejmě bychom se měli podívat pod kapotu svého vozu. Bílý kouř totiž vždy znamená vlhkost (vodu) a pokud nezmizí, jakmile se auto ohřeje, s největší pravděpodobností nám do spalovacích komor „někudy“ utíká chladicí kapalina.

Nezbývá tedy nic jiného, než hladinu chladicí kapaliny poctivě sledovat a jakmile zaznamenáme ztrátu, problém urychleně řešit. Rychlost úbytku však může být značně individuální podle toho, kudy přesně se voda do spalování dostává – od mikroskopických trhlin přímo v motoru až po nejčastější vadné těsnění pod hlavou motoru.

Modrý kouř

Velice častý je i modrý kouř doprovázený specifickým zápachem. Těžko říci, zda se jedná o problém největší, nicméně modrá barva jasně ukazuje na přítomnost oleje. Olej však standardně spalován není a na vině může být hned několik součástek. V úvahu připadá opotřebovaná stěna válců, špatné pístní kroužky, poškozený píst i nefunkční odvětrání klikové hřídele. V každém případě je potřeba sledovat správné množství motorového oleje, a v případě ztráty danou závadu urychleně řešit. Provozovat takové auto beze změn by totiž mělo fatální vliv na životnost motoru.

Černý kouř

Černý kouř je typický pro naftové turbomotory, které prošly úpravou řídící jednotky za účelem zvyšování výkonu. Nemusí to však nutně znamenat, že bude každé „načipované“ auto kouřit, rozumné navýšení výkonu takto nepoznáme. Pokud se však rozhodneme jít do maximálních hodnot výkonu, pak je silný černý dým při plném sešlápnutí plynového pedálu jasným projevem úprav (viz. běžně upravované koncernové vozy s motory TDI, začouzené zadky naftových Fabií, Golfů, apod).

Proč k tomu ale dochází? Na vině je v tomto případě příliš bohatá směs paliva, a to natolik, že se nestihne spálit ve spalovací komoře a projde až do výfukového systému ve formě sazí. Takto intenzivně mohou ale „čoudit“ i staré naftové vozy, které mají nejlepší roky za sebou a jejichž vstřikovače již nejsou v dobré kondici.

Příliš bohatou směs může způsobit i vadný regulátor tlaku paliva či ucpané zpětné vedení paliva. V nejjednodušším případě může být chyba na straně nedostatečného přísunu vzduchu způsobeného ucpaným vzduchovým filtrem. V každém případě však nebuďte k těmto signálům lhostejní. Žádná z uvedených závad totiž nepatří mezi ty, které by šlo jednoduše přehlížet či dočasně vyřešit pouze dolitím ztracené provozní kapaliny.

Vytisknout

Diskuze: Bílý, modrý, černý kouř z výfuku. Kdy je nutné situaci řešit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Unikátní doručovací vozítko Tritan A2 společnosti Domino's Pizza (Facebook/Milan Dragway Buy-Sell-Trade-Swap)

Rozvoz pizzy z budoucnosti? Takhle si to před 34 lety představovali v USA

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud