Ne, nebojte se. Pokud jde z výfuku vašeho vozidla kouř, nemusíte se hned obávat nejhoršího. Vidět v zimě bílý kouř u „studeného“ vozu je běžný jev, a nejedná se přitom o nic horšího, než vodní páru vytvořenou ohřívající se vlhkostí ve výfukovém systému. Jenže, hustý bílý dým může značit i nežádoucí stavy a stejné je to i s kouřem modrým a černým – jistě jste takové vozy již někdy viděli. Zajímá vás, co na nich bylo špatně?
Jak jsme si již řekli, z hlediska závad rozeznáváme tři rozdílné stavy, resp. barvy kouře. Ten první - bílý, může být způsobený běžnou vlhkostí, která se u chladnoucího auta sráží uvnitř výfukového systémů vlivem rozdílných teplot. V tomto ročním období by již k takovému stavu docházet nemělo, a pokud ano, zřejmě bychom se měli podívat pod kapotu svého vozu. Bílý kouř totiž vždy znamená vlhkost (vodu) a pokud nezmizí, jakmile se auto ohřeje, s největší pravděpodobností nám do spalovacích komor „někudy“ utíká chladicí kapalina.
Nezbývá tedy nic jiného, než hladinu chladicí kapaliny poctivě sledovat a jakmile zaznamenáme ztrátu, problém urychleně řešit. Rychlost úbytku však může být značně individuální podle toho, kudy přesně se voda do spalování dostává – od mikroskopických trhlin přímo v motoru až po nejčastější vadné těsnění pod hlavou motoru.
Modrý kouř
Velice častý je i modrý kouř doprovázený specifickým zápachem. Těžko říci, zda se jedná o problém největší, nicméně modrá barva jasně ukazuje na přítomnost oleje. Olej však standardně spalován není a na vině může být hned několik součástek. V úvahu připadá opotřebovaná stěna válců, špatné pístní kroužky, poškozený píst i nefunkční odvětrání klikové hřídele. V každém případě je potřeba sledovat správné množství motorového oleje, a v případě ztráty danou závadu urychleně řešit. Provozovat takové auto beze změn by totiž mělo fatální vliv na životnost motoru.
Černý kouř
Černý kouř je typický pro naftové turbomotory, které prošly úpravou řídící jednotky za účelem zvyšování výkonu. Nemusí to však nutně znamenat, že bude každé „načipované“ auto kouřit, rozumné navýšení výkonu takto nepoznáme. Pokud se však rozhodneme jít do maximálních hodnot výkonu, pak je silný černý dým při plném sešlápnutí plynového pedálu jasným projevem úprav (viz. běžně upravované koncernové vozy s motory TDI, začouzené zadky naftových Fabií, Golfů, apod).
Proč k tomu ale dochází? Na vině je v tomto případě příliš bohatá směs paliva, a to natolik, že se nestihne spálit ve spalovací komoře a projde až do výfukového systému ve formě sazí. Takto intenzivně mohou ale „čoudit“ i staré naftové vozy, které mají nejlepší roky za sebou a jejichž vstřikovače již nejsou v dobré kondici.
Příliš bohatou směs může způsobit i vadný regulátor tlaku paliva či ucpané zpětné vedení paliva. V nejjednodušším případě může být chyba na straně nedostatečného přísunu vzduchu způsobeného ucpaným vzduchovým filtrem. V každém případě však nebuďte k těmto signálům lhostejní. Žádná z uvedených závad totiž nepatří mezi ty, které by šlo jednoduše přehlížet či dočasně vyřešit pouze dolitím ztracené provozní kapaliny.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.