Ne, nebojte se. Pokud jde z výfuku vašeho vozidla kouř, nemusíte se hned obávat nejhoršího. Vidět v zimě bílý kouř u „studeného“ vozu je běžný jev, a nejedná se přitom o nic horšího, než vodní páru vytvořenou ohřívající se vlhkostí ve výfukovém systému. Jenže, hustý bílý dým může značit i nežádoucí stavy a stejné je to i s kouřem modrým a černým – jistě jste takové vozy již někdy viděli. Zajímá vás, co na nich bylo špatně?
Jak jsme si již řekli, z hlediska závad rozeznáváme tři rozdílné stavy, resp. barvy kouře. Ten první - bílý, může být způsobený běžnou vlhkostí, která se u chladnoucího auta sráží uvnitř výfukového systémů vlivem rozdílných teplot. V tomto ročním období by již k takovému stavu docházet nemělo, a pokud ano, zřejmě bychom se měli podívat pod kapotu svého vozu. Bílý kouř totiž vždy znamená vlhkost (vodu) a pokud nezmizí, jakmile se auto ohřeje, s největší pravděpodobností nám do spalovacích komor „někudy“ utíká chladicí kapalina.
Nezbývá tedy nic jiného, než hladinu chladicí kapaliny poctivě sledovat a jakmile zaznamenáme ztrátu, problém urychleně řešit. Rychlost úbytku však může být značně individuální podle toho, kudy přesně se voda do spalování dostává – od mikroskopických trhlin přímo v motoru až po nejčastější vadné těsnění pod hlavou motoru.
Modrý kouř
Velice častý je i modrý kouř doprovázený specifickým zápachem. Těžko říci, zda se jedná o problém největší, nicméně modrá barva jasně ukazuje na přítomnost oleje. Olej však standardně spalován není a na vině může být hned několik součástek. V úvahu připadá opotřebovaná stěna válců, špatné pístní kroužky, poškozený píst i nefunkční odvětrání klikové hřídele. V každém případě je potřeba sledovat správné množství motorového oleje, a v případě ztráty danou závadu urychleně řešit. Provozovat takové auto beze změn by totiž mělo fatální vliv na životnost motoru.
Černý kouř
Černý kouř je typický pro naftové turbomotory, které prošly úpravou řídící jednotky za účelem zvyšování výkonu. Nemusí to však nutně znamenat, že bude každé „načipované“ auto kouřit, rozumné navýšení výkonu takto nepoznáme. Pokud se však rozhodneme jít do maximálních hodnot výkonu, pak je silný černý dým při plném sešlápnutí plynového pedálu jasným projevem úprav (viz. běžně upravované koncernové vozy s motory TDI, začouzené zadky naftových Fabií, Golfů, apod).
Proč k tomu ale dochází? Na vině je v tomto případě příliš bohatá směs paliva, a to natolik, že se nestihne spálit ve spalovací komoře a projde až do výfukového systému ve formě sazí. Takto intenzivně mohou ale „čoudit“ i staré naftové vozy, které mají nejlepší roky za sebou a jejichž vstřikovače již nejsou v dobré kondici.
Příliš bohatou směs může způsobit i vadný regulátor tlaku paliva či ucpané zpětné vedení paliva. V nejjednodušším případě může být chyba na straně nedostatečného přísunu vzduchu způsobeného ucpaným vzduchovým filtrem. V každém případě však nebuďte k těmto signálům lhostejní. Žádná z uvedených závad totiž nepatří mezi ty, které by šlo jednoduše přehlížet či dočasně vyřešit pouze dolitím ztracené provozní kapaliny.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?