Všechny prodávané elektromobily jsou vybaveny funkcí takzvaného regenerativního brzdění, díky kterému mohou řidiči po cestě dobíjet baterii a tím tak prodlužovat svůj dojezd. Teoreticky by se tak měla dát baterie plně dobít i během tažení na laně, ovšem praktický test chyběl. Až doteď.
Hned na začátek chceme zdůraznit, že funkce regenerativního dobíjení rozhodně nebyla stvořena k tomuto účelu, ale současně automobilka toto využití nijak nezakazuje ani neomezuje. Realizace pokusu se proto zhostil Matt Schumaker, majitel Tesly Model 3, který vede YouTube kanál Tech Forum.
Matt zkoušel schopnosti regenerativního dobíjení své Tesly Model 3 již nedávno, ovšem krátce poté vydala Tesla aktualizace svého software, díky které mělo být odemčeno výkonnější regenerativní brzdění. Matt chtěl navíc během testu najet delší vzdálenost, aby získal přesnější výsledky.
V okolí si proto našel klidnou rezidenční čtvrť ve tvaru oválu s rovnou silnicí a jedinou křižovatkou, kam se vypravil za doprovodu Fordu C-Max Hybrid. Právě Ford měl posloužit jako tažné vozidlo, za kterým byla Tesla následně vlečena tak dlouho, dokud se na počítači neobjevil nájezd jedné míle.
Na začátku testu ukazoval palubní počítač dojezd cca 227 mil, údaje o nájezdu a spotřebě Matt vynuloval. Již krátce po rozjezdu můžeme vidět, jak se graf spotřeby energie prudce propadl dolů a odhadovaný dojezd začal rapidně stoupat. Během dobíjení byla Tesla vlečena rychlostí nanejvýš okolo 19 mph, kdy funguje regenerativní dobíjení na maximum. Vyšší rychlost by byla zbytečná a současně by test dělala komplikovanější i nebezpečnější.
Po ujetí jedné míle ve vleku ukazoval palubní počítač odhadovaný dojezd 230 mil a hlavně zápornou spotřebu - 1 025 Wh/mi. Pro někoho to mohou být nic neříkající data, proto se Matt rozhodl test stylově zakončit. Rozhodl se totiž stejnou trať projíždět Teslou při stejné rychlosti tak dlouho, dokud nebude spotřeba energie nulová.
Jeho prvotní odhad, že Tesla ujede na energii získanou během nabíjení tažením cca dvojnásobek, se ukázal být po chvíli naprosto mylným. Ačkoliv se všeobecně ví, že elektromobily v nízkých rychlostech excelují, podobné výsledky zřejmě nikdo nečekal. Tesla totiž ujela okolo 12.8 míle, než začala opět spotřebovávat energii.
Když se web Jalopnik, který na video upozornil, obrátil na Teslu, dostalo se mu úsměvné odpovědi. Podle Tesly se jedná o velice kreativní avšak nepříliš schůdný způsob dobíjení. Zejména proto, že tažení elektromobilu na laně není příliš bezpečné - a to hlavně při vyšších rychlostech. Pro smysluplné dobití by navíc bylo potřeba Teslu táhnout delší dobu. Navíc je důležité si uvědomit, že pro funkci regenerativního dobíjení musí být Tesla spuštěná
Sama automobilka oficiálně doporučuje odtah Modelu 3 na odtahovém vozidle, ovšem jak je z pokusu patrné - při tažení na laně skutečně lze vůz dobít a při nízké rychlosti se i po krátkém tažení můžete dostat poměrně daleko.
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.