Všechny prodávané elektromobily jsou vybaveny funkcí takzvaného regenerativního brzdění, díky kterému mohou řidiči po cestě dobíjet baterii a tím tak prodlužovat svůj dojezd. Teoreticky by se tak měla dát baterie plně dobít i během tažení na laně, ovšem praktický test chyběl. Až doteď.
Hned na začátek chceme zdůraznit, že funkce regenerativního dobíjení rozhodně nebyla stvořena k tomuto účelu, ale současně automobilka toto využití nijak nezakazuje ani neomezuje. Realizace pokusu se proto zhostil Matt Schumaker, majitel Tesly Model 3, který vede YouTube kanál Tech Forum.
Matt zkoušel schopnosti regenerativního dobíjení své Tesly Model 3 již nedávno, ovšem krátce poté vydala Tesla aktualizace svého software, díky které mělo být odemčeno výkonnější regenerativní brzdění. Matt chtěl navíc během testu najet delší vzdálenost, aby získal přesnější výsledky.
V okolí si proto našel klidnou rezidenční čtvrť ve tvaru oválu s rovnou silnicí a jedinou křižovatkou, kam se vypravil za doprovodu Fordu C-Max Hybrid. Právě Ford měl posloužit jako tažné vozidlo, za kterým byla Tesla následně vlečena tak dlouho, dokud se na počítači neobjevil nájezd jedné míle.
Na začátku testu ukazoval palubní počítač dojezd cca 227 mil, údaje o nájezdu a spotřebě Matt vynuloval. Již krátce po rozjezdu můžeme vidět, jak se graf spotřeby energie prudce propadl dolů a odhadovaný dojezd začal rapidně stoupat. Během dobíjení byla Tesla vlečena rychlostí nanejvýš okolo 19 mph, kdy funguje regenerativní dobíjení na maximum. Vyšší rychlost by byla zbytečná a současně by test dělala komplikovanější i nebezpečnější.
Po ujetí jedné míle ve vleku ukazoval palubní počítač odhadovaný dojezd 230 mil a hlavně zápornou spotřebu - 1 025 Wh/mi. Pro někoho to mohou být nic neříkající data, proto se Matt rozhodl test stylově zakončit. Rozhodl se totiž stejnou trať projíždět Teslou při stejné rychlosti tak dlouho, dokud nebude spotřeba energie nulová.
Jeho prvotní odhad, že Tesla ujede na energii získanou během nabíjení tažením cca dvojnásobek, se ukázal být po chvíli naprosto mylným. Ačkoliv se všeobecně ví, že elektromobily v nízkých rychlostech excelují, podobné výsledky zřejmě nikdo nečekal. Tesla totiž ujela okolo 12.8 míle, než začala opět spotřebovávat energii.
Když se web Jalopnik, který na video upozornil, obrátil na Teslu, dostalo se mu úsměvné odpovědi. Podle Tesly se jedná o velice kreativní avšak nepříliš schůdný způsob dobíjení. Zejména proto, že tažení elektromobilu na laně není příliš bezpečné - a to hlavně při vyšších rychlostech. Pro smysluplné dobití by navíc bylo potřeba Teslu táhnout delší dobu. Navíc je důležité si uvědomit, že pro funkci regenerativního dobíjení musí být Tesla spuštěná
Sama automobilka oficiálně doporučuje odtah Modelu 3 na odtahovém vozidle, ovšem jak je z pokusu patrné - při tažení na laně skutečně lze vůz dobít a při nízké rychlosti se i po krátkém tažení můžete dostat poměrně daleko.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?