Jak dobít elektromobil bez nabíječky? Tesla opět předvádí překvapivé možnosti

Díky silnější regeneraci energie lze Teslu Model 3 dobít i během tažení (YouTube/TechForum)
Díky silnější regeneraci energie lze Teslu Model 3 dobít i během tažení (YouTube/TechForum), foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. listopadu 2018 10:17
Sdílej:

Všechny prodávané elektromobily jsou vybaveny funkcí takzvaného regenerativního brzdění, díky kterému mohou řidiči po cestě dobíjet baterii a tím tak prodlužovat svůj dojezd. Teoreticky by se tak měla dát baterie plně dobít i během tažení na laně, ovšem praktický test chyběl. Až doteď.

Hned na začátek chceme zdůraznit, že funkce regenerativního dobíjení rozhodně nebyla stvořena k tomuto účelu, ale současně automobilka toto využití nijak nezakazuje ani neomezuje. Realizace pokusu se proto zhostil Matt Schumaker, majitel Tesly Model 3, který vede YouTube kanál Tech Forum.

Matt zkoušel schopnosti regenerativního dobíjení své Tesly Model 3 již nedávno, ovšem krátce poté vydala Tesla aktualizace svého software, díky které mělo být odemčeno výkonnější regenerativní brzdění. Matt chtěl navíc během testu najet delší vzdálenost, aby získal přesnější výsledky.

V okolí si proto našel klidnou rezidenční čtvrť ve tvaru oválu s rovnou silnicí a jedinou křižovatkou, kam se vypravil za doprovodu Fordu C-Max Hybrid. Právě Ford měl posloužit jako tažné vozidlo, za kterým byla Tesla následně vlečena tak dlouho, dokud se na počítači neobjevil nájezd jedné míle.

Na začátku testu ukazoval palubní počítač dojezd cca 227 mil, údaje o nájezdu a spotřebě Matt vynuloval. Již krátce po rozjezdu můžeme vidět, jak se graf spotřeby energie prudce propadl dolů a odhadovaný dojezd začal rapidně stoupat. Během dobíjení byla Tesla vlečena rychlostí nanejvýš okolo 19 mph, kdy funguje regenerativní dobíjení na maximum. Vyšší rychlost by byla zbytečná a současně by test dělala komplikovanější i nebezpečnější.

Po ujetí jedné míle ve vleku ukazoval palubní počítač odhadovaný dojezd 230 mil a hlavně zápornou spotřebu - 1 025 Wh/mi. Pro někoho to mohou být nic neříkající data, proto se Matt rozhodl test stylově zakončit. Rozhodl se totiž stejnou trať projíždět Teslou při stejné rychlosti tak dlouho, dokud nebude spotřeba energie nulová.

Jeho prvotní odhad, že Tesla ujede na energii získanou během nabíjení tažením cca dvojnásobek, se ukázal být po chvíli naprosto mylným. Ačkoliv se všeobecně ví, že elektromobily v nízkých rychlostech excelují, podobné výsledky zřejmě nikdo nečekal. Tesla totiž ujela okolo 12.8 míle, než začala opět spotřebovávat energii.

Když se web Jalopnik, který na video upozornil, obrátil na Teslu, dostalo se mu úsměvné odpovědi. Podle Tesly se jedná o velice kreativní avšak nepříliš schůdný způsob dobíjení. Zejména proto, že tažení elektromobilu na laně není příliš bezpečné - a to hlavně při vyšších rychlostech. Pro smysluplné dobití by navíc bylo potřeba Teslu táhnout delší dobu. Navíc je důležité si uvědomit, že pro funkci regenerativního dobíjení musí být Tesla spuštěná

Sama automobilka oficiálně doporučuje odtah Modelu 3 na odtahovém vozidle, ovšem jak je z pokusu patrné - při tažení na laně skutečně lze vůz dobít a při nízké rychlosti se i po krátkém tažení můžete dostat poměrně daleko.

Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).