Všechny prodávané elektromobily jsou vybaveny funkcí takzvaného regenerativního brzdění, díky kterému mohou řidiči po cestě dobíjet baterii a tím tak prodlužovat svůj dojezd. Teoreticky by se tak měla dát baterie plně dobít i během tažení na laně, ovšem praktický test chyběl. Až doteď.
Hned na začátek chceme zdůraznit, že funkce regenerativního dobíjení rozhodně nebyla stvořena k tomuto účelu, ale současně automobilka toto využití nijak nezakazuje ani neomezuje. Realizace pokusu se proto zhostil Matt Schumaker, majitel Tesly Model 3, který vede YouTube kanál Tech Forum.
Matt zkoušel schopnosti regenerativního dobíjení své Tesly Model 3 již nedávno, ovšem krátce poté vydala Tesla aktualizace svého software, díky které mělo být odemčeno výkonnější regenerativní brzdění. Matt chtěl navíc během testu najet delší vzdálenost, aby získal přesnější výsledky.
V okolí si proto našel klidnou rezidenční čtvrť ve tvaru oválu s rovnou silnicí a jedinou křižovatkou, kam se vypravil za doprovodu Fordu C-Max Hybrid. Právě Ford měl posloužit jako tažné vozidlo, za kterým byla Tesla následně vlečena tak dlouho, dokud se na počítači neobjevil nájezd jedné míle.
Na začátku testu ukazoval palubní počítač dojezd cca 227 mil, údaje o nájezdu a spotřebě Matt vynuloval. Již krátce po rozjezdu můžeme vidět, jak se graf spotřeby energie prudce propadl dolů a odhadovaný dojezd začal rapidně stoupat. Během dobíjení byla Tesla vlečena rychlostí nanejvýš okolo 19 mph, kdy funguje regenerativní dobíjení na maximum. Vyšší rychlost by byla zbytečná a současně by test dělala komplikovanější i nebezpečnější.
Po ujetí jedné míle ve vleku ukazoval palubní počítač odhadovaný dojezd 230 mil a hlavně zápornou spotřebu - 1 025 Wh/mi. Pro někoho to mohou být nic neříkající data, proto se Matt rozhodl test stylově zakončit. Rozhodl se totiž stejnou trať projíždět Teslou při stejné rychlosti tak dlouho, dokud nebude spotřeba energie nulová.
Jeho prvotní odhad, že Tesla ujede na energii získanou během nabíjení tažením cca dvojnásobek, se ukázal být po chvíli naprosto mylným. Ačkoliv se všeobecně ví, že elektromobily v nízkých rychlostech excelují, podobné výsledky zřejmě nikdo nečekal. Tesla totiž ujela okolo 12.8 míle, než začala opět spotřebovávat energii.
Když se web Jalopnik, který na video upozornil, obrátil na Teslu, dostalo se mu úsměvné odpovědi. Podle Tesly se jedná o velice kreativní avšak nepříliš schůdný způsob dobíjení. Zejména proto, že tažení elektromobilu na laně není příliš bezpečné - a to hlavně při vyšších rychlostech. Pro smysluplné dobití by navíc bylo potřeba Teslu táhnout delší dobu. Navíc je důležité si uvědomit, že pro funkci regenerativního dobíjení musí být Tesla spuštěná
Sama automobilka oficiálně doporučuje odtah Modelu 3 na odtahovém vozidle, ovšem jak je z pokusu patrné - při tažení na laně skutečně lze vůz dobít a při nízké rychlosti se i po krátkém tažení můžete dostat poměrně daleko.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.