Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

-jka / AutoRoad.cz, 11. listopadu 2018, 08:57 Google+

Při projíždění městem dnes vídáme rychlostní radary téměř na každém kroku. Porovnávali jste někdy hodnoty zobrazené radarem s údaji na přístrojové desce? A pokud ano, s jakým výsledkem? Zeptali jsme se za vás odborníků, co jednotlivé rozdíly způsobuje a v jakém případě můžete jet ve skutečnosti rychleji, než si myslíte.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 20.11. 16:09) Napište svůj názor
Řidič porušující předpisy předvedl nevídanou drzost

Řidič porušující předpisy předvedl nevídanou drzost | foto: twitter

Sdílejte článek

Pokud se bavíme o rozdílech mezi reálnou a tachometrovou rychlostí, pak musíme zmínit bezpečnostní akci, kterou v roce 2006 uspořádali pražští strážnici. Ti se bezprostředně po zavedení bodového systému snažili zjistit, jak to s těmi rychlostními rozdíly vlastně je, a tak požádali řidiče, aby projížděli kolem radaru s ručičkou přesně na padesátce. A jaký byl výsledek? Ani jedno auto nejelo rychleji, přesněji řečeno, z 98% byla reálná rychlost o 3 až 4 kilometry nižší, takže se nejvíce opakovaly rychlosti 46 a 47 km/h. 

Při jiném z podobných testů se však ukázalo, že vaše auto může jet i rychleji, než si myslíte. Uhodnete v jakém případě? Různé menší odchylky mohou mít na svědomí pneumatiky, ne vždy mají totiž řidiči na svých vozech ty povolené z technického průkazu a správně nahuštěné. Pokud je však auto v pořádku, vždy pojedete spíše pomaleji. Pokud jste však auto obuli do větších kol, než je povoleno v TP, je dost pravděpodobné, že je vaše reálná rychlost větší, než kolik vám ukazuje tachometr.

V každém případě vám doporučujeme občasnou kontrolu a pokud to váš palubní počítač umožňuje, tak také korekci, která probíhá zpravidla přepnutím letních a zimních pneumatik v menu. Proč však výrobci nastavují tachometr na vyšší hodnotu, než je skutečná rychlost? Stanovují jim to evropské normy, které říkají, že "rychlost znázorňovaná rychloměrem může být vyšší o deset procent skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině". Toto nařízení platí pro všechny vozidla, osobní, nákladní i motocykly a výrobci si tedy pouze "kryjí záda"  - mají jistotu, že vás odchylka nedostane do problémů, je to bezpečnější a navíc má řidič pocit, jak mu auto hezky jede.

Z psychologického hlediska je pak zajímavé, že i řidiči, kteří o této odchylce vědí, stejně zpomalují na rychlostním omezení přesně na danou rychlost (a nebo ještě méně). Jak ovšem zmínil Bohuslav Kovanda z Ústavu pro výzkum motorových vozidel: "Jestliže v obci pojedou s ručičkou tachometru na padesátce, skutečně se nemusejí bát, že rychlost převyšují, protože stále tam je tolerance, řekněme, pěti kilometrů v hodině.“ I policejní radary mají své tolerance, které závisí na tom, jak rychle právě jedete. Mezi 50 a 100 km/h je tolerovaná odchylka kolem tří kilometrů, ve 120 km/h jsou to čtyři kilometry v hodině. 

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 20.11.2018 16:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Už jsou tady! Premiéra Škody Octavia Scout a RS

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

Hyundai i30 N Performance

Nošovický Hyundai v loňském roce vyvezl vozy do více než 70 zemí světa. A tržby?

Ilustrační foto

Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

Honda CMX 500 Rebel

Test: Honda CMX 500 Rebel, hodné milé koťátko

Suzuki ACROSS

SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

spotřeba

Test: DS 3 Crossback 1,2 PureTech 155, designová stylovka s povedeným tříválcem

ISV Chevrolet Colorado

U.S. Army objednala 649 nových pick-upů za více než 5 miliard korun

Výstava

Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích - Výstava motocyklů v Hořicích

Honda Civic Type R

HONDA CIVIC TYPE R novým SAFETY CAR pro WTCR

Toyota Tundra

Tato upravená Toyota Tundra vám pomůže přežít i zombie apokalypsu

Toyota Yaris Hybrid

TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

Václav Vondřich s brašnou nářadí a náhradních dílů na stroji L&K v cíli neoficiálního mistrovství světa motocyklů

"Cestující kovář" získal jeden z největších triumfů značky Laurin & Klement v motorsportu

reklama

Doporučujeme

Anadol STC-16

Anadol STC-16: Turecké super monstrum se stalo obětí první ropné krize

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tato upravená Toyota Tundra vám pomůže přežít i zombie apokalypsu

  2. SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

  3. TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

  4. Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

  5. Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

  6. Test: DS 3 Crossback 1,2 PureTech 155, designová stylovka s povedeným tříválcem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud