Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

-jka / AutoRoad.cz, 11. listopadu 2018, 08:57 Google+

Při projíždění městem dnes vídáme rychlostní radary téměř na každém kroku. Porovnávali jste někdy hodnoty zobrazené radarem s údaji na přístrojové desce? A pokud ano, s jakým výsledkem? Zeptali jsme se za vás odborníků, co jednotlivé rozdíly způsobuje a v jakém případě můžete jet ve skutečnosti rychleji, než si myslíte.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 20.11. 16:09) Napište svůj názor
Řidič porušující předpisy předvedl nevídanou drzost

Řidič porušující předpisy předvedl nevídanou drzost | foto: twitter

Sdílejte článek

Pokud se bavíme o rozdílech mezi reálnou a tachometrovou rychlostí, pak musíme zmínit bezpečnostní akci, kterou v roce 2006 uspořádali pražští strážnici. Ti se bezprostředně po zavedení bodového systému snažili zjistit, jak to s těmi rychlostními rozdíly vlastně je, a tak požádali řidiče, aby projížděli kolem radaru s ručičkou přesně na padesátce. A jaký byl výsledek? Ani jedno auto nejelo rychleji, přesněji řečeno, z 98% byla reálná rychlost o 3 až 4 kilometry nižší, takže se nejvíce opakovaly rychlosti 46 a 47 km/h. 

Při jiném z podobných testů se však ukázalo, že vaše auto může jet i rychleji, než si myslíte. Uhodnete v jakém případě? Různé menší odchylky mohou mít na svědomí pneumatiky, ne vždy mají totiž řidiči na svých vozech ty povolené z technického průkazu a správně nahuštěné. Pokud je však auto v pořádku, vždy pojedete spíše pomaleji. Pokud jste však auto obuli do větších kol, než je povoleno v TP, je dost pravděpodobné, že je vaše reálná rychlost větší, než kolik vám ukazuje tachometr.

V každém případě vám doporučujeme občasnou kontrolu a pokud to váš palubní počítač umožňuje, tak také korekci, která probíhá zpravidla přepnutím letních a zimních pneumatik v menu. Proč však výrobci nastavují tachometr na vyšší hodnotu, než je skutečná rychlost? Stanovují jim to evropské normy, které říkají, že "rychlost znázorňovaná rychloměrem může být vyšší o deset procent skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině". Toto nařízení platí pro všechny vozidla, osobní, nákladní i motocykly a výrobci si tedy pouze "kryjí záda"  - mají jistotu, že vás odchylka nedostane do problémů, je to bezpečnější a navíc má řidič pocit, jak mu auto hezky jede.

Z psychologického hlediska je pak zajímavé, že i řidiči, kteří o této odchylce vědí, stejně zpomalují na rychlostním omezení přesně na danou rychlost (a nebo ještě méně). Jak ovšem zmínil Bohuslav Kovanda z Ústavu pro výzkum motorových vozidel: "Jestliže v obci pojedou s ručičkou tachometru na padesátce, skutečně se nemusejí bát, že rychlost převyšují, protože stále tam je tolerance, řekněme, pěti kilometrů v hodině.“ I policejní radary mají své tolerance, které závisí na tom, jak rychle právě jedete. Mezi 50 a 100 km/h je tolerovaná odchylka kolem tří kilometrů, ve 120 km/h jsou to čtyři kilometry v hodině. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 20.11.2018 16:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

Chcete zlepšit své řidičské umění? Vyzkoušejte amatérské závody pro každého!

Unikátní Lamborghini Huracán, které dostal papež František darem od automobilky

Papežovo Lamborghini za 226 korun? S trochou štěstí může být i vaše

Náledí - ilustrační foto

Nebezpečí jménem černý led. Věděli jste, že se tvoří i při teplotách nad nulou?

Ilustrační foto

Mnoho řidičů stále neví, jak se chovat na přejezdu. Nejste jedním z nich?

Matra Rancho

Matra Rancho - Francouzský crossover nastartoval trend už v 70. letech

Redaktoři německého motoristického časopisu „Auto Zeitung“ ocenili Hyundai jako „Nejinovativnější značku“

Němci zvolili Hyundai nejinovativnější značkou roku 2018, ocenili zejména alternativní pohony

reklama
reklama

Doporučujeme

Anadol STC-16

Anadol STC-16: Turecké super monstrum se stalo obětí první ropné krize

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Silniční jachta s motorem BMW V12? Obří luxusní MPV bylo poctou slavnému omylu

  2. Zapomenutý parní pracant? Škoda Sentinel jezdila pomalu, ale překvapivě spolehlivě a úsporně

  3. Ženy propadají kouzlu motorek, utrácí za ně mnohdy více než muži

  4. Úchvatný koncept Nissan GT-R50 míří do výroby, vznikne pouze 50 kusů

  5. Clarkson a spol. se pouští do nového byznysu, DriveTribe si brousí zuby na data uživatelů

  6. GAZ 3105 měl ukázat sílu měnícího se Sovětského svazu. Proč však nejodvážnější Volga neuspěla?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud