Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

Řidič porušující předpisy předvedl nevídanou drzost
Řidič porušující předpisy předvedl nevídanou drzost, foto: twitter
-jka , AutoRoad.cz 11. listopadu 2018 08:57
Sdílej:

Při projíždění městem dnes vídáme rychlostní radary téměř na každém kroku. Porovnávali jste někdy hodnoty zobrazené radarem s údaji na přístrojové desce? A pokud ano, s jakým výsledkem? Zeptali jsme se za vás odborníků, co jednotlivé rozdíly způsobuje a v jakém případě můžete jet ve skutečnosti rychleji, než si myslíte.

Pokud se bavíme o rozdílech mezi reálnou a tachometrovou rychlostí, pak musíme zmínit bezpečnostní akci, kterou v roce 2006 uspořádali pražští strážnici. Ti se bezprostředně po zavedení bodového systému snažili zjistit, jak to s těmi rychlostními rozdíly vlastně je, a tak požádali řidiče, aby projížděli kolem radaru s ručičkou přesně na padesátce. A jaký byl výsledek? Ani jedno auto nejelo rychleji, přesněji řečeno, z 98% byla reálná rychlost o 3 až 4 kilometry nižší, takže se nejvíce opakovaly rychlosti 46 a 47 km/h. 

Při jiném z podobných testů se však ukázalo, že vaše auto může jet i rychleji, než si myslíte. Uhodnete v jakém případě? Různé menší odchylky mohou mít na svědomí pneumatiky, ne vždy mají totiž řidiči na svých vozech ty povolené z technického průkazu a správně nahuštěné. Pokud je však auto v pořádku, vždy pojedete spíše pomaleji. Pokud jste však auto obuli do větších kol, než je povoleno v TP, je dost pravděpodobné, že je vaše reálná rychlost větší, než kolik vám ukazuje tachometr.

V každém případě vám doporučujeme občasnou kontrolu a pokud to váš palubní počítač umožňuje, tak také korekci, která probíhá zpravidla přepnutím letních a zimních pneumatik v menu. Proč však výrobci nastavují tachometr na vyšší hodnotu, než je skutečná rychlost? Stanovují jim to evropské normy, které říkají, že "rychlost znázorňovaná rychloměrem může být vyšší o deset procent skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině". Toto nařízení platí pro všechny vozidla, osobní, nákladní i motocykly a výrobci si tedy pouze "kryjí záda"  - mají jistotu, že vás odchylka nedostane do problémů, je to bezpečnější a navíc má řidič pocit, jak mu auto hezky jede.

Z psychologického hlediska je pak zajímavé, že i řidiči, kteří o této odchylce vědí, stejně zpomalují na rychlostním omezení přesně na danou rychlost (a nebo ještě méně). Jak ovšem zmínil Bohuslav Kovanda z Ústavu pro výzkum motorových vozidel: "Jestliže v obci pojedou s ručičkou tachometru na padesátce, skutečně se nemusejí bát, že rychlost převyšují, protože stále tam je tolerance, řekněme, pěti kilometrů v hodině.“ I policejní radary mají své tolerance, které závisí na tom, jak rychle právě jedete. Mezi 50 a 100 km/h je tolerovaná odchylka kolem tří kilometrů, ve 120 km/h jsou to čtyři kilometry v hodině. 

Stalo se
Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.

Ekonomika
Ilustrační foto

Povinné pojištění auta: Co to je a jak ho sjednat?

Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?