Při projíždění městem dnes vídáme rychlostní radary téměř na každém kroku. Porovnávali jste někdy hodnoty zobrazené radarem s údaji na přístrojové desce? A pokud ano, s jakým výsledkem? Zeptali jsme se za vás odborníků, co jednotlivé rozdíly způsobuje a v jakém případě můžete jet ve skutečnosti rychleji, než si myslíte.
Pokud se bavíme o rozdílech mezi reálnou a tachometrovou rychlostí, pak musíme zmínit bezpečnostní akci, kterou v roce 2006 uspořádali pražští strážnici. Ti se bezprostředně po zavedení bodového systému snažili zjistit, jak to s těmi rychlostními rozdíly vlastně je, a tak požádali řidiče, aby projížděli kolem radaru s ručičkou přesně na padesátce. A jaký byl výsledek? Ani jedno auto nejelo rychleji, přesněji řečeno, z 98% byla reálná rychlost o 3 až 4 kilometry nižší, takže se nejvíce opakovaly rychlosti 46 a 47 km/h.
Při jiném z podobných testů se však ukázalo, že vaše auto může jet i rychleji, než si myslíte. Uhodnete v jakém případě? Různé menší odchylky mohou mít na svědomí pneumatiky, ne vždy mají totiž řidiči na svých vozech ty povolené z technického průkazu a správně nahuštěné. Pokud je však auto v pořádku, vždy pojedete spíše pomaleji. Pokud jste však auto obuli do větších kol, než je povoleno v TP, je dost pravděpodobné, že je vaše reálná rychlost větší, než kolik vám ukazuje tachometr.
V každém případě vám doporučujeme občasnou kontrolu a pokud to váš palubní počítač umožňuje, tak také korekci, která probíhá zpravidla přepnutím letních a zimních pneumatik v menu. Proč však výrobci nastavují tachometr na vyšší hodnotu, než je skutečná rychlost? Stanovují jim to evropské normy, které říkají, že "rychlost znázorňovaná rychloměrem může být vyšší o deset procent skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině". Toto nařízení platí pro všechny vozidla, osobní, nákladní i motocykly a výrobci si tedy pouze "kryjí záda" - mají jistotu, že vás odchylka nedostane do problémů, je to bezpečnější a navíc má řidič pocit, jak mu auto hezky jede.
Z psychologického hlediska je pak zajímavé, že i řidiči, kteří o této odchylce vědí, stejně zpomalují na rychlostním omezení přesně na danou rychlost (a nebo ještě méně). Jak ovšem zmínil Bohuslav Kovanda z Ústavu pro výzkum motorových vozidel: "Jestliže v obci pojedou s ručičkou tachometru na padesátce, skutečně se nemusejí bát, že rychlost převyšují, protože stále tam je tolerance, řekněme, pěti kilometrů v hodině.“ I policejní radary mají své tolerance, které závisí na tom, jak rychle právě jedete. Mezi 50 a 100 km/h je tolerovaná odchylka kolem tří kilometrů, ve 120 km/h jsou to čtyři kilometry v hodině.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!