O plně autonomních vozidlech se mluví již delší dobu, ovšem se skutečně funkčními prototypy se v současnosti můžeme setkat je na několika místech světa. Jedním z nich je například San Francisco, kde své autonomní vozy testuje Waymo, sestarská společnost Googlu. V říjnu však došlo k nehodě jednoho z testovaných vozů, kterou způsobil jeho řidič. Podle společnosti Waymo však nemuselo k nehodě dojít, pokud by řízení nechal čistě v rukou umělé inteligence.
Jak Waymo již dříve přiznalo, 19. října tohoto roku došlo k nehodě, během které se jeden z testovaných autonomních prototypů Chrysler Pacifica srazil s motocyklem. Nehoda se naštěstí obešla bez vážných zranění, ovšem opět vyvolala debatu na téma bezpečnosti této technologie.
Později magazín The San Francisco Chronicle přinesl zprávu o tom, že viníkem nehody, která se odehrála jen kousek od hlavního sídla společnosti Waymo v kalifornském Mountain View, byl řidič vozu. V době nehody tedy nebyl autonomní systém spuštěný.
Podle záznamu DMV jel autonomní vůz Chrysler Pacifica v prostředím pruhu tříproudé silnice rychlostí cca 33 km/h, když se do jeho pruhu začalo připojovat vozidlo z pruhu levého. Ve snaze předejít nehodě převzal řidič za volantem řízení a rychle začal přejíždět do pruhu pravého.
Bohužel si ale nevšiml motorkáře, který jel tou dobou v pravém pruhu rychlostí okolo 45 km/h. Došlo tedy ke kolizi, během které motorkář narazil do zadního nárazníku autonomního prototypu Waymo. Jak se ovšem nyní ukazuje, k nehodě vůbec nemuselo dojít. Stačilo by, kdyby řidič nechal jednat autonomní vozidlo.
Po nehodě totiž technologická společnost vytvořila simulaci, která zahrnovala všechny údaje zaznamenané senzory na jejím autonomním prototypu. Simulace pak ukázala, že vůz by předešel srážce s řidičem přejíždějícím z levého pruhu tím, že by jednoduše zpomalil.
Jak později John Krafcik, šéf společnosti Waymo, poznamenal, vůz je vybaven technologií, která dokáže sledovat jeho okolí v rozsahu 360 stupňů. „Náš systém autonomního řízení současně sleduje pozici, směr a rychlost každého objektu okolo. Zásadní je, že naše technologie správně předpovídala budoucí pohyb jak vozu přijíždějícího zleva, tak motorkáře v pravém pruhu."
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.