Ačkoliv si to mnoho lidí neuvědomuje nebo nechce připustit, nákladní automobilová doprava je pro náš svět a současnou společnost naprosto klíčovou. Jejím zásadním problémem je ale skutečnost, že se kamiony výrazně podílejí na znečišťování ovzduší. Ten, kdo tedy jako první nabídne ekologickou a konkurenceschopnou možnost nákladní automobilové přepravy, bude mít šanci ovládnout velké procento trhu.
Není tedy divu, že se o vývoj tahače schopného zabodovat v tomto prostředí snaží celá řada společností, ovšem pouze dvě bývají často označovány za favority. Jednou je samozřejmě Tesla se svým bateriemi poháněným tahačem Semi, tou druhou pak Nikola Motor Company se svým vodíkovým tahačem Tesla Motor One.
A zatímco na trhu s osobními elektromobily se vodík a palivové články zatím příliš neuchytily, ve světě nákladní dopravy by se mohlo jednat o přelomovou technologii. Vozy, které by byly poháněny elektrickou energií získanou z vodíky, by totiž kromě odstranění všech negativ baterií a s nimi spojených problémů mohly nabídnout ještě minimálně jednu zajímavou funkci.
Podle příspěvku, který se 24. října objevil na sociálních sítích společnosti Nikola Motor, by se totiž flotila těchto tahačů mohla stát největší flotilou pojízdných čističek vzduchu. „Proč máme tak rádi vodík? Flotila tahačů Nikola se totiž jednoho dne může stát jednou z největších čističek vzduchu v USA. Představte si, jak 500 000 nákladních vozů Nikola projíždí největší města USA křížem krážem, nasává znečištěný vzduch a vypouští pouze čistou vodu."
Pokud by se tedy tyto plány podařilo realizovat dle očekávání, jistě by šlo o obrovský úspěch. Někteří lidé však společnost kritizují, neboť ke své produkci vodíku údajně využívá metan. Na toto obvinění však společnost reagovala prohlášením na Twitteru, kde uklidňovala své příznivce tím, že k získávání vodíku pro napájení svých tahačů využívá kombinaci solární energie, větrných elektráren a vodních elektráren.
V současnosti společnost pracuje na svém růstu a nabírá nové zaměstnance, kterých by do konce roku mělo být okolo 100. Z toho cca 70 lidí by mělo pracovat v centru v Phoenixu. Během dalšího roku by se však měl počet zaměstnanců zdvojnásobit na 200.
Pokud to Nikola Motor myslí se svými odvážnými prohlášeními vážně, mohla by se společnost během několika příštích let stát jedním z největších odběratelů elektrické energie v USA. Na druhou stranu by však mohla pomoci k výraznému snížení emisí NOx způsobených nákladní dopravou.
Společnosti navíc nejsou odvážná vyjádření cizí. Již začátkem roku přišla se zprávou, že je připravena vrátit částky získané od zákazníků v rámci před-objednávek tahače Nikola One a Nikola Two. To navíc okořenila komentářem rýpajícím do Tesly „Nehodláme využívat peníze zákazníků k chodu našeho podniku," jak upozornil web Teslarati a InsideEVs. Přitom podle současných statistik by společnost měla mít okolo 11 milionů dolarů získaných doteď jen díky před-objednávkám.
Pokud se tedy plány Tesly i Nikola Motor stanou skutečností, čeká nákladní automobilovou přepravu v USA výrazná ekologická revoluce. My jsme jen zvědaví, který z konceptů se nakonec ukáže být tím lepším řešením. Zda baterie v případě Tesly, nebo vodík a palivové články na straně Nikola Motor.