Když se řekne elektrický tahač, většina z nás si nejspíš představí futuristický Tesla Semi. Na trhu se však pohybuje ještě jedna společnost, která se dá označit za nadějnou konkurenci. Její název zní Nikola Motors Company a její tahač označovaný „One" nabízí slibnou budoucnost. Co od něj tedy můžeme čekat?
Ačkoliv si to mnoho lidí neuvědomuje nebo nechce připustit, nákladní automobilová doprava je pro náš svět a současnou společnost naprosto klíčovou. Jejím zásadním problémem je ale skutečnost, že se kamiony výrazně podílejí na znečišťování ovzduší. Ten, kdo tedy jako první nabídne ekologickou a konkurenceschopnou možnost nákladní automobilové přepravy, bude mít šanci ovládnout velké procento trhu.
Není tedy divu, že se o vývoj tahače schopného zabodovat v tomto prostředí snaží celá řada společností, ovšem pouze dvě bývají často označovány za favority. Jednou je samozřejmě Tesla se svým bateriemi poháněným tahačem Semi, tou druhou pak Nikola Motor Company se svým vodíkovým tahačem Tesla Motor One.
A zatímco na trhu s osobními elektromobily se vodík a palivové články zatím příliš neuchytily, ve světě nákladní dopravy by se mohlo jednat o přelomovou technologii. Vozy, které by byly poháněny elektrickou energií získanou z vodíky, by totiž kromě odstranění všech negativ baterií a s nimi spojených problémů mohly nabídnout ještě minimálně jednu zajímavou funkci.
Podle příspěvku, který se 24. října objevil na sociálních sítích společnosti Nikola Motor, by se totiž flotila těchto tahačů mohla stát největší flotilou pojízdných čističek vzduchu. „Proč máme tak rádi vodík? Flotila tahačů Nikola se totiž jednoho dne může stát jednou z největších čističek vzduchu v USA. Představte si, jak 500 000 nákladních vozů Nikola projíždí největší města USA křížem krážem, nasává znečištěný vzduch a vypouští pouze čistou vodu."
Pokud by se tedy tyto plány podařilo realizovat dle očekávání, jistě by šlo o obrovský úspěch. Někteří lidé však společnost kritizují, neboť ke své produkci vodíku údajně využívá metan. Na toto obvinění však společnost reagovala prohlášením na Twitteru, kde uklidňovala své příznivce tím, že k získávání vodíku pro napájení svých tahačů využívá kombinaci solární energie, větrných elektráren a vodních elektráren.
V současnosti společnost pracuje na svém růstu a nabírá nové zaměstnance, kterých by do konce roku mělo být okolo 100. Z toho cca 70 lidí by mělo pracovat v centru v Phoenixu. Během dalšího roku by se však měl počet zaměstnanců zdvojnásobit na 200.
Pokud to Nikola Motor myslí se svými odvážnými prohlášeními vážně, mohla by se společnost během několika příštích let stát jedním z největších odběratelů elektrické energie v USA. Na druhou stranu by však mohla pomoci k výraznému snížení emisí NOx způsobených nákladní dopravou.
Společnosti navíc nejsou odvážná vyjádření cizí. Již začátkem roku přišla se zprávou, že je připravena vrátit částky získané od zákazníků v rámci před-objednávek tahače Nikola One a Nikola Two. To navíc okořenila komentářem rýpajícím do Tesly „Nehodláme využívat peníze zákazníků k chodu našeho podniku," jak upozornil web Teslarati a InsideEVs. Přitom podle současných statistik by společnost měla mít okolo 11 milionů dolarů získaných doteď jen díky před-objednávkám.
Pokud se tedy plány Tesly i Nikola Motor stanou skutečností, čeká nákladní automobilovou přepravu v USA výrazná ekologická revoluce. My jsme jen zvědaví, který z konceptů se nakonec ukáže být tím lepším řešením. Zda baterie v případě Tesly, nebo vodík a palivové články na straně Nikola Motor.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.