Když se řekne elektrický tahač, většina z nás si nejspíš představí futuristický Tesla Semi. Na trhu se však pohybuje ještě jedna společnost, která se dá označit za nadějnou konkurenci. Její název zní Nikola Motors Company a její tahač označovaný „One" nabízí slibnou budoucnost. Co od něj tedy můžeme čekat?
Ačkoliv si to mnoho lidí neuvědomuje nebo nechce připustit, nákladní automobilová doprava je pro náš svět a současnou společnost naprosto klíčovou. Jejím zásadním problémem je ale skutečnost, že se kamiony výrazně podílejí na znečišťování ovzduší. Ten, kdo tedy jako první nabídne ekologickou a konkurenceschopnou možnost nákladní automobilové přepravy, bude mít šanci ovládnout velké procento trhu.
Není tedy divu, že se o vývoj tahače schopného zabodovat v tomto prostředí snaží celá řada společností, ovšem pouze dvě bývají často označovány za favority. Jednou je samozřejmě Tesla se svým bateriemi poháněným tahačem Semi, tou druhou pak Nikola Motor Company se svým vodíkovým tahačem Tesla Motor One.
A zatímco na trhu s osobními elektromobily se vodík a palivové články zatím příliš neuchytily, ve světě nákladní dopravy by se mohlo jednat o přelomovou technologii. Vozy, které by byly poháněny elektrickou energií získanou z vodíky, by totiž kromě odstranění všech negativ baterií a s nimi spojených problémů mohly nabídnout ještě minimálně jednu zajímavou funkci.
Podle příspěvku, který se 24. října objevil na sociálních sítích společnosti Nikola Motor, by se totiž flotila těchto tahačů mohla stát největší flotilou pojízdných čističek vzduchu. „Proč máme tak rádi vodík? Flotila tahačů Nikola se totiž jednoho dne může stát jednou z největších čističek vzduchu v USA. Představte si, jak 500 000 nákladních vozů Nikola projíždí největší města USA křížem krážem, nasává znečištěný vzduch a vypouští pouze čistou vodu."
Pokud by se tedy tyto plány podařilo realizovat dle očekávání, jistě by šlo o obrovský úspěch. Někteří lidé však společnost kritizují, neboť ke své produkci vodíku údajně využívá metan. Na toto obvinění však společnost reagovala prohlášením na Twitteru, kde uklidňovala své příznivce tím, že k získávání vodíku pro napájení svých tahačů využívá kombinaci solární energie, větrných elektráren a vodních elektráren.
V současnosti společnost pracuje na svém růstu a nabírá nové zaměstnance, kterých by do konce roku mělo být okolo 100. Z toho cca 70 lidí by mělo pracovat v centru v Phoenixu. Během dalšího roku by se však měl počet zaměstnanců zdvojnásobit na 200.
Pokud to Nikola Motor myslí se svými odvážnými prohlášeními vážně, mohla by se společnost během několika příštích let stát jedním z největších odběratelů elektrické energie v USA. Na druhou stranu by však mohla pomoci k výraznému snížení emisí NOx způsobených nákladní dopravou.
Společnosti navíc nejsou odvážná vyjádření cizí. Již začátkem roku přišla se zprávou, že je připravena vrátit částky získané od zákazníků v rámci před-objednávek tahače Nikola One a Nikola Two. To navíc okořenila komentářem rýpajícím do Tesly „Nehodláme využívat peníze zákazníků k chodu našeho podniku," jak upozornil web Teslarati a InsideEVs. Přitom podle současných statistik by společnost měla mít okolo 11 milionů dolarů získaných doteď jen díky před-objednávkám.
Pokud se tedy plány Tesly i Nikola Motor stanou skutečností, čeká nákladní automobilovou přepravu v USA výrazná ekologická revoluce. My jsme jen zvědaví, který z konceptů se nakonec ukáže být tím lepším řešením. Zda baterie v případě Tesly, nebo vodík a palivové články na straně Nikola Motor.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.