Provozovat auta na vodu zní krásně, ale současně nemožně. Australsko-izraelský startup Electriq~Global však ohlásil vývoj nového typu paliva, které je založeno na bázi vody. Díky speciální technologii by mělo být možné z unikátního typu paliva získávat vodík, který by poté sloužil k získávání elektrické energie.
Australsko-izraelský startup Electriq~Global vydal tiskovou zprávu, podle které momentálně pracuje na vývoji paliva na bázi vody. Speciální systém by měl využívat unikátní palivo tvořené z 60 % vodou, ze kterého je následně získáván vodík. Díky němu je pak získávána elektrická energie pro pohon vozu.
Společnost, která byla založena již v roce 2013 pod názvem Terragenic, odvážně prohlašuje, že její řešení by mohlo nabídnout větší energetickou hustotu, než existující bateriové systémy. To vše navíc s vyšší bezpečností, při běžných teplotách a tlaku. Nový typ paliva by navíc měl umožnit naprosto bezemisní provoz.
Guy Michrowski, COE společnosti Electriq~Global, uvedl, že společnost v současnosti pracuje na prvních prototypech automobilů a první silniční testy by mohly být zahájeny v roce 2019. „Cena paliva by měla být ve srovnání s benzínem poloviční a současně by palivo mělo nabídnout dvojnásobný dojezd," uvedl.
Speciální čerpací stanice, určené k tankování Electriq~Fuel, využívají speciální systém. Ten se skládá ze dvou trysek, přičemž jedna do vozu doplňuje čerstvé palivo, zatímco druhá odčerpává využitou tekutinu. Použité palivo by pak mělo být znovu odvezeno do areálu společnosti, kde bude doplněno o vodu a vodík. Díky tomu tak bude moci být recyklováno a znovu využito.
Michrowski uvádí, že díky jejich speciálnímu typu paliva již lidé nebudou muset řešit problémy s drahou výměnou baterií. Druhou předností je možnost zbavit se tlakových nádrží se tlačeným vodíkem, které jsou potřeba pro jeho uskladnění.
Jednou z drobných nevýhod bude nutnost každoročně vyměňovat katalyzátory potřebné k uvolnění vodíku z paliva, ovšem tento servisní úkon by měl být rychlý i snadný a Michrowski ho podle webu TheDrive přirovnává složitostí k výměně vzduchového filtru.
Startup plánuje rozmístění veřejných dobíjecích stanic a současně zprovoznění hromadné dopravy. Ta by měla být tvořena autobusy poháněnými palivem Electriq~Fuel, jejichž dojezd na jednu nádrž by se měl pohybovat okolo 1 000 kilometrů. Opětovné natankování by pak nemělo trvat déle než 5 minut.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?