Provozovat auta na vodu zní krásně, ale současně nemožně. Australsko-izraelský startup Electriq~Global však ohlásil vývoj nového typu paliva, které je založeno na bázi vody. Díky speciální technologii by mělo být možné z unikátního typu paliva získávat vodík, který by poté sloužil k získávání elektrické energie.
Australsko-izraelský startup Electriq~Global vydal tiskovou zprávu, podle které momentálně pracuje na vývoji paliva na bázi vody. Speciální systém by měl využívat unikátní palivo tvořené z 60 % vodou, ze kterého je následně získáván vodík. Díky němu je pak získávána elektrická energie pro pohon vozu.
Společnost, která byla založena již v roce 2013 pod názvem Terragenic, odvážně prohlašuje, že její řešení by mohlo nabídnout větší energetickou hustotu, než existující bateriové systémy. To vše navíc s vyšší bezpečností, při běžných teplotách a tlaku. Nový typ paliva by navíc měl umožnit naprosto bezemisní provoz.
Guy Michrowski, COE společnosti Electriq~Global, uvedl, že společnost v současnosti pracuje na prvních prototypech automobilů a první silniční testy by mohly být zahájeny v roce 2019. „Cena paliva by měla být ve srovnání s benzínem poloviční a současně by palivo mělo nabídnout dvojnásobný dojezd," uvedl.
Speciální čerpací stanice, určené k tankování Electriq~Fuel, využívají speciální systém. Ten se skládá ze dvou trysek, přičemž jedna do vozu doplňuje čerstvé palivo, zatímco druhá odčerpává využitou tekutinu. Použité palivo by pak mělo být znovu odvezeno do areálu společnosti, kde bude doplněno o vodu a vodík. Díky tomu tak bude moci být recyklováno a znovu využito.
Michrowski uvádí, že díky jejich speciálnímu typu paliva již lidé nebudou muset řešit problémy s drahou výměnou baterií. Druhou předností je možnost zbavit se tlakových nádrží se tlačeným vodíkem, které jsou potřeba pro jeho uskladnění.
Jednou z drobných nevýhod bude nutnost každoročně vyměňovat katalyzátory potřebné k uvolnění vodíku z paliva, ovšem tento servisní úkon by měl být rychlý i snadný a Michrowski ho podle webu TheDrive přirovnává složitostí k výměně vzduchového filtru.
Startup plánuje rozmístění veřejných dobíjecích stanic a současně zprovoznění hromadné dopravy. Ta by měla být tvořena autobusy poháněnými palivem Electriq~Fuel, jejichž dojezd na jednu nádrž by se měl pohybovat okolo 1 000 kilometrů. Opětovné natankování by pak nemělo trvat déle než 5 minut.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.