Účel předních a zadních svítilen je dost jednoduchý, ovšem německá automobilka Volkswagen věří, že v budoucnosti by mohly umět víc, než jen svítit na cestu. Již v současné době proto experimentuje s interaktivními světly, které by byly schopné promítat různé zprávy.
Stejně jako většina světových automobilek, i Volkswagen se snaží objevovat další způsoby, jak zvyšovat bezpečnost svých automobilů a současně přizpůsobovat jejich funkce pro ještě působivější zážitek. A právě v tomto směru by mohla být komunikace prostřednictvím světlometů zajímavou možností.
Systém by měl využívat technologii LED Matrix světlometů, které se již na evropských silnicích objevují u několika modelů. Tyto světlomety jsou sestaveny z mnoha menších LED diod, které jsou nezávisle ovládány pomocí speciálního Software a taky by mohly zobrazovat i různé obrazce.
Podle Volkswagenu by mělo být v jeho systému světlometů okolo 30 000 samostatných světelných bodů, které se dají nezávisle ovládat. V současnosti je tento systém známý zejména pro svou schopnost eliminovat oslnění protijedoucích řidičů při zapnutých dálkových světlech, v budoucnosti by se však schopnosti měly rozrůstat.
V budoucnosti by tak automobily mohly být schopny promítat skrze své světlomety různé vzkazy nebo tvary. Například u velkých SUV jako je Touareg by světlomety mohly být schopny promítat šířku vozu nebo jeho návěsu. Stejně tak by mohly ukazovat vzdálenost od krajnice, případně varovat řidiče před vybočením během průjezdu ostré zatáčky.
Schopnost promítání by však měly dostat i zadní svítilny, které by například mohly varovat ostatní řidiče v momentě, kdy se chystáte vycouvat z řady řady stojících vozidel. Případně by světla mohla být schopna promítat různé symboly, od varování, až po stav nabití u elektromobilů.
Zatím se však bavíme pouze o koncepci, kterou automobilka nyní testuje. Zda se dostane do produkčních automobilů, případně kdy, nám nejspíš nikdo nezodpoví.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.