Jedním z častých argumentů zastánců elektromobilů bývá jejích jednodušší pohonný systém, který by měl být spolehlivější, méně náročný na údržbu a jeho životnost by měla být výrazně delší. Co si ale představit pod delší životností motoru? To ukázala automobilka Tesla v pondělí, kdy zveřejnila snímky pohonného sytému Tesly Model 3, která najela milion mil, tedy přes 1.6 milionu kilometru. Na těchto fotkách by to ale hádal jen málokdo.
Ještě před zahájením prodeje Tesly Model 3 zmínil Elon Musk, CEO automobilky, že jedním z cílů při vývoji jejího pohonného systému měla být skutečnost, že se za běžného používání nikdy „neopotřebí." Později Musk dodal, že by měl vydržet alespoň milion mil. A právě tolik měla absolvovat pohonná jednotka, jejíž motor a převodovku vidíme na fotkách.
„Jednoduše chceme pohonnou jednotku, která by se nikdy neopotřebovala. To je náš cíl. A myslím si, že jsme v tomto směru dosáhli slušného pokroku," uvedl Musk v roce 2015 během čtvrtletního hodnocení ekonomických výsledků společnosti. Později ještě dodal „Myslel jsem, vnitřně, náš cíl - změnili jsme požadovanou výdrž pohonné jednotky z cca 200 000 mil na jeden milion mil."
Tím ale pozitivní novinky nekončí. Pohonný systém z Tesly Model 3 by se údajně měl objevit i v elektrickém tahači Tesla Semi, kde by ale mělo být využito více těchto pohonných jednotek. Ve výsledku by to ale znamenalo, že by tahač mohl nabídnout stejnou odolnost a výdrž, což bude u podobného typu vozidla extrémně žádoucí.
Tesla navíc již dříve uvedla, že na nový tahač Semi poskytne záruku jednoho milionu mil na pohonný systém. Model 3 přitom nabízí záruku jen 8 let a nájezdu 100 000 mil pro model se standardní baterií a 120 000 mil pro model s větší baterií a prodlouženým dojezdem.
Elektromobily už si díky podstatně jednodušší konstrukci svých motorů, které ve srovnání s klasickými spalovacími motory obsahují daleko méně pohyblivých součástek, získali pověst spolehlivých strojů. Spolehlivosti napomáhá i absence převodovek s více rychlostmi, u kterých také dochází k rychlejšímu opotřebení během přenosu výkonu z motoru na kola.
Model 3 motor & gearbox still in good condition after driving 1M miles. Designed for ultra high endurance. https://t.co/LVO2clQZ3V
— Elon Musk (@elonmusk) 15. října 2018
Větší obavy panují obvykle kolem baterií, ovšem už i zde Tesla boří zavedené mýty. Díky řadě vozů, jejichž nájezd se pohybuje ve stovkách tisíc kilometrů, už se u několika modelů potvrdilo, že i po nájezdu přes 420 000 mil, cca 676 000 km, si baterie stále zachovávají přes 80 procent původní kapacity.
Elektromobily tak stále častěji ukazují, že kombinace jejich sofistikovaných pohonných systémů a baterií ve své spolehlivosti vysoce překonává většinu běžných automobilů na silnicích. I přes bourání dalších a dalších mýtů však stále existuje jedna překážka, jejíž překonání bude ještě nějakou dobu trvat: extrémně vysoké ceny.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).