Jedním z častých argumentů zastánců elektromobilů bývá jejích jednodušší pohonný systém, který by měl být spolehlivější, méně náročný na údržbu a jeho životnost by měla být výrazně delší. Co si ale představit pod delší životností motoru? To ukázala automobilka Tesla v pondělí, kdy zveřejnila snímky pohonného sytému Tesly Model 3, která najela milion mil, tedy přes 1.6 milionu kilometru. Na těchto fotkách by to ale hádal jen málokdo.
Ještě před zahájením prodeje Tesly Model 3 zmínil Elon Musk, CEO automobilky, že jedním z cílů při vývoji jejího pohonného systému měla být skutečnost, že se za běžného používání nikdy „neopotřebí." Později Musk dodal, že by měl vydržet alespoň milion mil. A právě tolik měla absolvovat pohonná jednotka, jejíž motor a převodovku vidíme na fotkách.
„Jednoduše chceme pohonnou jednotku, která by se nikdy neopotřebovala. To je náš cíl. A myslím si, že jsme v tomto směru dosáhli slušného pokroku," uvedl Musk v roce 2015 během čtvrtletního hodnocení ekonomických výsledků společnosti. Později ještě dodal „Myslel jsem, vnitřně, náš cíl - změnili jsme požadovanou výdrž pohonné jednotky z cca 200 000 mil na jeden milion mil."
Tím ale pozitivní novinky nekončí. Pohonný systém z Tesly Model 3 by se údajně měl objevit i v elektrickém tahači Tesla Semi, kde by ale mělo být využito více těchto pohonných jednotek. Ve výsledku by to ale znamenalo, že by tahač mohl nabídnout stejnou odolnost a výdrž, což bude u podobného typu vozidla extrémně žádoucí.
Tesla navíc již dříve uvedla, že na nový tahač Semi poskytne záruku jednoho milionu mil na pohonný systém. Model 3 přitom nabízí záruku jen 8 let a nájezdu 100 000 mil pro model se standardní baterií a 120 000 mil pro model s větší baterií a prodlouženým dojezdem.
Elektromobily už si díky podstatně jednodušší konstrukci svých motorů, které ve srovnání s klasickými spalovacími motory obsahují daleko méně pohyblivých součástek, získali pověst spolehlivých strojů. Spolehlivosti napomáhá i absence převodovek s více rychlostmi, u kterých také dochází k rychlejšímu opotřebení během přenosu výkonu z motoru na kola.
Model 3 motor & gearbox still in good condition after driving 1M miles. Designed for ultra high endurance. https://t.co/LVO2clQZ3V
— Elon Musk (@elonmusk) 15. října 2018
Větší obavy panují obvykle kolem baterií, ovšem už i zde Tesla boří zavedené mýty. Díky řadě vozů, jejichž nájezd se pohybuje ve stovkách tisíc kilometrů, už se u několika modelů potvrdilo, že i po nájezdu přes 420 000 mil, cca 676 000 km, si baterie stále zachovávají přes 80 procent původní kapacity.
Elektromobily tak stále častěji ukazují, že kombinace jejich sofistikovaných pohonných systémů a baterií ve své spolehlivosti vysoce překonává většinu běžných automobilů na silnicích. I přes bourání dalších a dalších mýtů však stále existuje jedna překážka, jejíž překonání bude ještě nějakou dobu trvat: extrémně vysoké ceny.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.