Většina automobilek světa pracuje v současné době na vývoji vlastních elektromobilů, které mají reprezentovat budoucnost dopravy. V současnosti ale celá myšlenka elektromobility bojuje hned s několika vážnými problémy. Tím jedním je stále chybějící infrastruktura nabíječek, na jejíž stavbě už se ale pracuje. Tím druhým jsou ale ceny, kvůli kterým jsou elektromobily pro většinu populace naprosto nedostupnými. To by se ovšem mělo brzy změnit.
Elektromobily jsou na silnicích zastoupeny stále poměrně malým procentem, což z nich dělá poměrně drahou záležitost. To by se mělo do budoucna změnit, neboť čím víc jich budou automobilky nabízet a vyrábět, tím levnější by měla být jejich technika. Automobilka Volkswagen už ale nyní odvážně prohlašuje, že chce stavět elektromobily „pro miliony, nikoliv pro milionáře."
A co si pod tím představit? Odpověď nabízí web Green Car Reports, jehož zástupci se během minulého měsíce zúčastnili akce pořádané automobilkou Volkswagen v Německu, na které byla prezentována nové platforma pro elektromobily MEB a současně byly zvýrazněny její přednosti a možnosti.
Akce se dokonce zúčastnil i Thomas Ulbrich, člen představenstva VW pověřený vedením sekce e-mobility, který prozradil zajímavé novinky o plánech na elektrickou budoucnost. Podle jeho slov chce totiž Volkswagen učinit elekitromobilitu dostupnou i pro masy.
Během akce měl dokonce uvést, že „elektromobily by měly být na stejné cenové úrovni, jako srovnatelné naftové modely." Oproti benzínovým modelům si tedy lehce připlatíme, ovšem nemělo by jít o extrémně drahé stroje. Srovnání ale nebude úplně snadné, neboť automobilka nehodlá nabízet elektrické varianty již existujících modelů. Místo toho se na trhu objeví modely, které budou mít jistou podobnost a budou srovnatelné.
Abychom ale dostali alespoň nějakou představu o rozdílu v cenách elektromobilů, musíme se podívat zpátky do minulosti. Konkrétně do období před vypuknutím skandálu Dieselgate, který s cenami pořádně zamával.
Web Green Car Reports uvádí jako příklad Volkswagen Jetta modelový roku 2015. S benzínovým motorem 1.8T a ve výbavě SE přišel tento model na 19 815 dolarů, zatímco varianta TDI ve stejné výbavě stále 24 895 dolarů. Rozdíl byl tedy 25 %. Pokud se posuneme o něco výše, do třídy SUV, nabízí se srovnání například Touaregu. Zatímco základní model s benzínovým motorem stále 45 615 dolarů, varianta TDI začínala na částce 53 155 dolarů. Rozdíl byl tedy 17 %.
Zprávy z Volkswagenu jsou tedy víc než dobré, neboť většina v současnosti nabízených elektromobilů má k dostupnosti pro širší veřejnost skutečně daleko. Například často zmiňovaná základní varianta Tesly Model 3 za 35 000 dolarů je stále nedostupná. Další elektromobily pak umí pořádně potrápit peněženku příplatkovou výbavou, nebo naopak nenabízejí dostatečný dojezd. A to se zatím bavíme o situaci v USA, na starém kontinentu jsou trable s elektromobilitou ještě větší.
Pokud by se tedy Volkswagenu skutečně podařilo dodržet své sliby a nabídnout použitelné elektromobily s "přijatelným" příplatkem oproti benzínovým modelům, pravděpodobně by mohl v segmentu elektromobilů dosáhnout velkého úspěchu.
Na skutečnost si však budeme muset počkat do roku 2020, kdy by se na trhu měly objevit elektromobily vycházející z konceptu ID (ekvivalent modelu Golf) a ID Crozz (elektrický Crossover). O dva roky později by pak měla dorazit produkční varianta modelu ID Buzz, což má být dodávky inspirovaná retro-designem první generace Transporteru.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.