Mazda opět zavede rotační motory. Takový účel je u wankelu ale překvapením

Ilustrační foto (První snímky modernizované Mazdy 6)
Ilustrační foto (První snímky modernizované Mazdy 6), foto: Mazda Motor
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. října 2018 16:12
Sdílej:

Po několika měsících různých spekulací se ukazuje, že Mazda skutečně chystá návrat rotačních motorů pod kapoty svých automobilů. Ovšem zatímco mnoho z nás doufalo, že tento krok povede k obnovení modelové řady RX, Mazda má s motory typu Wankel zcela jiné plány - budou totiž pomáhat u elektromobilů k vyšším dojezdům.

Technologie rotačních motorů by se totiž měla stát lékem na největší současnou potíž elektromobilů, kterou je omezený dojezd. Detaily k této novince nám Mazda zatím tají, už nyní je ale jasné, že rotační motor nabízí oproti konvenčním celou řadu výhod.

Jednou z těch nejvýraznějších je poměr velikosti a výkonu. Rotační motory jsou totiž malé, mají nízký objem a přesto dokáží nabídnout obrovské množství výkonu. Dalším bonusem se zřejmě stane nízká hlučnost, neboť jak uvádí web Motor1 - nová generace rotačních motorů by podle Mazdy měla být výjimečně tichá.

Mazda navíc zmínila, že pro elektrické pohonné ústrojí svých budoucích modelů přichystala ještě několik dalších novinek. Rotační motory by například měly být schopny spalovat LPG a v případě krizových událostí by se pohonný systém vozu mohl přeměnit na krizový zdroj elektrické energie.

První krůčky ve světě elektromobility vyšlapou Mazdě dva modely - první bude poháněn pouze bateriemi, druhý pak bude osazen i zmiňovaným rotačním motorem, který má zajistit delší dojezd. Oba modely jsou naplánovány na rok 2020 a výraznou měrou by se měly podílet na plánech, podle kterých by 95 % automobilů na japonských silnicích mělo být elektrifikováno. Oněch zbylých pět procent pak mají být čistě elektromobily.

Kromě vývoje nových pohonných ústrojí pro elektromobily pracují technici v Mazdě i na nové generaci motorů s označením SkyActiv-X, pro které se v Česku vžilo označení "diesel na benzín." Motory tohoto typu totiž kromě zapálení směsi svíčkou spoléhají i na zapalování směsi pomocí komprese.

Všechny tyto projekty ale směřují ke stejnému cíli. Mazda si totiž vytyčila plán, podle kterého chce do roku 2030 snížit emise CO2 až na poloviční stav oproti hodnotám z roku 2010

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.