Povinností každého řidiče je sledovat bedlivě provoze před vozem a samozřejmě si udržovat povědomí o pohybu okolo jeho vozu. V dnešních dnech jsou ale řidiči zahlcováni ohromným množstvím informací a často věnují pozornost zcela jiným věcem, jako je navigace, multimediální systém, atd.
Výrobci automobilů se v současnosti snaží sjednotit maximum informací do digitálních přístrojových štítů, které nabízí všechny důležité informace na jednom místě. Některé automobilky se však rozhodly zajít ještě dál a nejdůležitější informace promítají buď na čelní sklo, nebo alespoň na malý kousek skla v zorném poli řidiče, který se označuje jako průhledový displej, či HUD (Head-Up Display). Tato technologie je převzata z kokpitů stíhaček, kde se objevuje již několik desetiletí.
My v redakci považujeme průhledové displeje za skvělý doplněk a byly bychom skutečně rádi, kdyby se k jejich použití přidalo podstatně více výrobců, než je tomu v současnosti. Ještě než se tak ale stane, možná se dočkáme chvíle, kdy HeadUp displeje zastíní nová technologie: čelní skla s rozšířenou realitou.
Vývoj této technologie je sice v současnosti v plenkách, několik významných společností však utratilo poměrně velké finance, aby vývoj urychlily. Automobilky Porsche a Hyundai společně s elektronickým gigantem JVC Kenwood a několika dalšími významnými společnostmi investovaly okolo 80 milionů dolarů do švýcarské společnosti WayRay, která se snaží vyvinout technologii rozšířené reality vhodnou i k silničnímu využití.
Systém rozšířené reality společnosti WayRay promítá virtuální objekty přímo na čelní sklo a je schopen reagovat na okolní prostředí. Společnost uvádí, že „malý projekční systém může být instalován prakticky do jakéhokoliv modelu," na rozdíl od v současnosti využívaných Head Up displejů. Prvky rozšířené reality navíc mohou být viditelné i pro celou posádku vozu, v závislosti na potřebách automobilky.
V propagačních materiálech ukazuje systém možnost využití například na závodní dráze. Na čelním skle se tak objevuje grafika jak z her, která ukazuje ideální stopu, body brzdění, akceleraci, čas na kolo, rychlost i zařazenou rychlost. V reálném světě by však systém mohl ukazovat například volná parkovací místa, upozorňovat na chodce a přechody, značky nebo překážky na cestě.
Společnost WayRay získala od svého založení v roce 2012 investice v hodnotě přesahující 100 milionů dolarů, díky čemuž již nyní může vyvíjet vlastní optické systémy, hardware i software. Dalším jejím krokem má být otevření vlastní továrny v Německu.
Mnoho společností vidí systémy rozšířené reality jako budoucnost motorismu. Důležité informace totiž přenáší přímo do zorného pole řidiče, který tak nemusí odvádět svou pozornost koukáním na přístrojový štít nebo panel infotainmentu.
Řada společností už navíc o této technologii mluví delší dobu. Například Hyundai prezentovalo v roce 2015 na CES systém, který pomocí šipek ukazoval navigaci, hlídal mrtvý úhle a navíc upozorňoval na dodržování bezpečného odstupu. Svou technologii si patentoval už i Apple. Jeho systém měl být schopen posílat navigační údaje z iPhone do infotainmentu vozidla a následně je promítat na čelní sklo.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.