Výrobci automobilů se v současnosti snaží sjednotit maximum informací do digitálních přístrojových štítů, které nabízí všechny důležité informace na jednom místě. Některé automobilky se však rozhodly zajít ještě dál a nejdůležitější informace promítají buď na čelní sklo, nebo alespoň na malý kousek skla v zorném poli řidiče, který se označuje jako průhledový displej, či HUD (Head-Up Display). Tato technologie je převzata z kokpitů stíhaček, kde se objevuje již několik desetiletí.
My v redakci považujeme průhledové displeje za skvělý doplněk a byly bychom skutečně rádi, kdyby se k jejich použití přidalo podstatně více výrobců, než je tomu v současnosti. Ještě než se tak ale stane, možná se dočkáme chvíle, kdy HeadUp displeje zastíní nová technologie: čelní skla s rozšířenou realitou.
Vývoj této technologie je sice v současnosti v plenkách, několik významných společností však utratilo poměrně velké finance, aby vývoj urychlily. Automobilky Porsche a Hyundai společně s elektronickým gigantem JVC Kenwood a několika dalšími významnými společnostmi investovaly okolo 80 milionů dolarů do švýcarské společnosti WayRay, která se snaží vyvinout technologii rozšířené reality vhodnou i k silničnímu využití.
Systém rozšířené reality společnosti WayRay promítá virtuální objekty přímo na čelní sklo a je schopen reagovat na okolní prostředí. Společnost uvádí, že „malý projekční systém může být instalován prakticky do jakéhokoliv modelu," na rozdíl od v současnosti využívaných Head Up displejů. Prvky rozšířené reality navíc mohou být viditelné i pro celou posádku vozu, v závislosti na potřebách automobilky.
V propagačních materiálech ukazuje systém možnost využití například na závodní dráze. Na čelním skle se tak objevuje grafika jak z her, která ukazuje ideální stopu, body brzdění, akceleraci, čas na kolo, rychlost i zařazenou rychlost. V reálném světě by však systém mohl ukazovat například volná parkovací místa, upozorňovat na chodce a přechody, značky nebo překážky na cestě.
Společnost WayRay získala od svého založení v roce 2012 investice v hodnotě přesahující 100 milionů dolarů, díky čemuž již nyní může vyvíjet vlastní optické systémy, hardware i software. Dalším jejím krokem má být otevření vlastní továrny v Německu.
Mnoho společností vidí systémy rozšířené reality jako budoucnost motorismu. Důležité informace totiž přenáší přímo do zorného pole řidiče, který tak nemusí odvádět svou pozornost koukáním na přístrojový štít nebo panel infotainmentu.
Řada společností už navíc o této technologii mluví delší dobu. Například Hyundai prezentovalo v roce 2015 na CES systém, který pomocí šipek ukazoval navigaci, hlídal mrtvý úhle a navíc upozorňoval na dodržování bezpečného odstupu. Svou technologii si patentoval už i Apple. Jeho systém měl být schopen posílat navigační údaje z iPhone do infotainmentu vozidla a následně je promítat na čelní sklo.