Povinností každého řidiče je sledovat bedlivě provoze před vozem a samozřejmě si udržovat povědomí o pohybu okolo jeho vozu. V dnešních dnech jsou ale řidiči zahlcováni ohromným množstvím informací a často věnují pozornost zcela jiným věcem, jako je navigace, multimediální systém, atd.
Výrobci automobilů se v současnosti snaží sjednotit maximum informací do digitálních přístrojových štítů, které nabízí všechny důležité informace na jednom místě. Některé automobilky se však rozhodly zajít ještě dál a nejdůležitější informace promítají buď na čelní sklo, nebo alespoň na malý kousek skla v zorném poli řidiče, který se označuje jako průhledový displej, či HUD (Head-Up Display). Tato technologie je převzata z kokpitů stíhaček, kde se objevuje již několik desetiletí.
My v redakci považujeme průhledové displeje za skvělý doplněk a byly bychom skutečně rádi, kdyby se k jejich použití přidalo podstatně více výrobců, než je tomu v současnosti. Ještě než se tak ale stane, možná se dočkáme chvíle, kdy HeadUp displeje zastíní nová technologie: čelní skla s rozšířenou realitou.
Vývoj této technologie je sice v současnosti v plenkách, několik významných společností však utratilo poměrně velké finance, aby vývoj urychlily. Automobilky Porsche a Hyundai společně s elektronickým gigantem JVC Kenwood a několika dalšími významnými společnostmi investovaly okolo 80 milionů dolarů do švýcarské společnosti WayRay, která se snaží vyvinout technologii rozšířené reality vhodnou i k silničnímu využití.
Systém rozšířené reality společnosti WayRay promítá virtuální objekty přímo na čelní sklo a je schopen reagovat na okolní prostředí. Společnost uvádí, že „malý projekční systém může být instalován prakticky do jakéhokoliv modelu," na rozdíl od v současnosti využívaných Head Up displejů. Prvky rozšířené reality navíc mohou být viditelné i pro celou posádku vozu, v závislosti na potřebách automobilky.
V propagačních materiálech ukazuje systém možnost využití například na závodní dráze. Na čelním skle se tak objevuje grafika jak z her, která ukazuje ideální stopu, body brzdění, akceleraci, čas na kolo, rychlost i zařazenou rychlost. V reálném světě by však systém mohl ukazovat například volná parkovací místa, upozorňovat na chodce a přechody, značky nebo překážky na cestě.
Společnost WayRay získala od svého založení v roce 2012 investice v hodnotě přesahující 100 milionů dolarů, díky čemuž již nyní může vyvíjet vlastní optické systémy, hardware i software. Dalším jejím krokem má být otevření vlastní továrny v Německu.
Mnoho společností vidí systémy rozšířené reality jako budoucnost motorismu. Důležité informace totiž přenáší přímo do zorného pole řidiče, který tak nemusí odvádět svou pozornost koukáním na přístrojový štít nebo panel infotainmentu.
Řada společností už navíc o této technologii mluví delší dobu. Například Hyundai prezentovalo v roce 2015 na CES systém, který pomocí šipek ukazoval navigaci, hlídal mrtvý úhle a navíc upozorňoval na dodržování bezpečného odstupu. Svou technologii si patentoval už i Apple. Jeho systém měl být schopen posílat navigační údaje z iPhone do infotainmentu vozidla a následně je promítat na čelní sklo.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.