Povinností každého řidiče je sledovat bedlivě provoze před vozem a samozřejmě si udržovat povědomí o pohybu okolo jeho vozu. V dnešních dnech jsou ale řidiči zahlcováni ohromným množstvím informací a často věnují pozornost zcela jiným věcem, jako je navigace, multimediální systém, atd.
Výrobci automobilů se v současnosti snaží sjednotit maximum informací do digitálních přístrojových štítů, které nabízí všechny důležité informace na jednom místě. Některé automobilky se však rozhodly zajít ještě dál a nejdůležitější informace promítají buď na čelní sklo, nebo alespoň na malý kousek skla v zorném poli řidiče, který se označuje jako průhledový displej, či HUD (Head-Up Display). Tato technologie je převzata z kokpitů stíhaček, kde se objevuje již několik desetiletí.
My v redakci považujeme průhledové displeje za skvělý doplněk a byly bychom skutečně rádi, kdyby se k jejich použití přidalo podstatně více výrobců, než je tomu v současnosti. Ještě než se tak ale stane, možná se dočkáme chvíle, kdy HeadUp displeje zastíní nová technologie: čelní skla s rozšířenou realitou.
Vývoj této technologie je sice v současnosti v plenkách, několik významných společností však utratilo poměrně velké finance, aby vývoj urychlily. Automobilky Porsche a Hyundai společně s elektronickým gigantem JVC Kenwood a několika dalšími významnými společnostmi investovaly okolo 80 milionů dolarů do švýcarské společnosti WayRay, která se snaží vyvinout technologii rozšířené reality vhodnou i k silničnímu využití.
Systém rozšířené reality společnosti WayRay promítá virtuální objekty přímo na čelní sklo a je schopen reagovat na okolní prostředí. Společnost uvádí, že „malý projekční systém může být instalován prakticky do jakéhokoliv modelu," na rozdíl od v současnosti využívaných Head Up displejů. Prvky rozšířené reality navíc mohou být viditelné i pro celou posádku vozu, v závislosti na potřebách automobilky.
V propagačních materiálech ukazuje systém možnost využití například na závodní dráze. Na čelním skle se tak objevuje grafika jak z her, která ukazuje ideální stopu, body brzdění, akceleraci, čas na kolo, rychlost i zařazenou rychlost. V reálném světě by však systém mohl ukazovat například volná parkovací místa, upozorňovat na chodce a přechody, značky nebo překážky na cestě.
Společnost WayRay získala od svého založení v roce 2012 investice v hodnotě přesahující 100 milionů dolarů, díky čemuž již nyní může vyvíjet vlastní optické systémy, hardware i software. Dalším jejím krokem má být otevření vlastní továrny v Německu.
Mnoho společností vidí systémy rozšířené reality jako budoucnost motorismu. Důležité informace totiž přenáší přímo do zorného pole řidiče, který tak nemusí odvádět svou pozornost koukáním na přístrojový štít nebo panel infotainmentu.
Řada společností už navíc o této technologii mluví delší dobu. Například Hyundai prezentovalo v roce 2015 na CES systém, který pomocí šipek ukazoval navigaci, hlídal mrtvý úhle a navíc upozorňoval na dodržování bezpečného odstupu. Svou technologii si patentoval už i Apple. Jeho systém měl být schopen posílat navigační údaje z iPhone do infotainmentu vozidla a následně je promítat na čelní sklo.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.