Nová homologační pravidla spolu s novou přísnější emisní normou pro auta v České republice začala platit od září. Zkoumají vozy v podmínkách, které se víc blíží běžnému provozu. Vyžádala si ale dvojnásobně dlouhou dobu testování na zkušebních stavech, třikrát vyšší počet testů nutných k získání certifikace a o jeden až dva týdny delší dobu zpracování údajů na úřadech.
Některé značky mají proto problémy s dodávkami vozů zákazníkům. Jiné naopak problémy nepociťují. Například Toyota ve výrobě plynule přešla na nově homologované modely v první polovině letošního roku a prodává bez výpadků. Toyota, na rozdíl od jiných značek, nemusela řešit poměrně náročné úpravy dieselových motorů, ale soustředila se na benzinové a hybridní agregáty, které si vyžádaly jen drobnou změnu. Současné benzínové motory Toyoty navíc splňují novou normu i bez filtru pevných částic, a jsou proto pro zákazníky levnější a spolehlivější.
"Žádný výpadek výroby neočekáváme. Vozy podle nové normy vyrábíme postupně již od listopadu minulého roku, poslední modely na novou normu přešly letos v červnu," říká ředitel českého zastoupení automobilky Toyota a Lexus Martin Peleška.
Motory Toyoty mají velmi dobrou termodynamickou účinnost a jsou tedy velmi efektivní a úsporné. Stačila proto drobná technologická úprava v hodnotě zhruba 200 eur. Tuto částku navíc automobilka nepřenáší na zákazníka.
Model Toyota Prius se podle nové emisní normy vyrábí již od listopadu 2017, sportovní GT86 od letošního dubna a v květnu na Euro 6c přešly všechny hlavní modely Aygo, Yaris, Auris, Auris Hybrid, C-HR, C-HR Hybrid, RAV4 a RAV4 Hybrid. V červnu pak následovala Corolla a Land Cruiser.
Nutnost homologace podle nového emisního měření platí od září letošního roku. Vedle přísnějších emisních limitů změna spočívá především v tom, že vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i v běžném provozu.
Měřením navíc musí projít všechny varianty vozu, tedy i auta lišící se rozdílnými pneumatikami. Původně bylo třeba u každého modelu měřit emise a spotřebu pouze u těch variant, které měly jiný motor nebo typ převodovky.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.