Ačkoliv se o asistenčních systémech schopných převzít kontrolu nad vozem mluví stále častěji a stále větší množství automobilek se snaží podobnou techniku implantovat do svých modelů, jejich schopnosti jsou značně limitovány. To platí i pro Teslu a systémy Autopilot & Autosteer, které bývají navzdory své funkčnosti častým cílem kritiky. Málokterý systém už ale dokázal zachránit tolik životů, jako právě ten v Tesle.
Zrovna nedávno jsme vraceli jedno z redakčních vozidel, ve kterém jsme si na vlastní kůži mohli vyzkoušet, jak přínosné ale současně zrádné mohou tyto jízdní asistenty být. Je v podstatě jedno, kdo je jejich výrobcem, vždy je totiž důležité, aby na ně řidič nikdy stoprocentně nespoléhal a vždy byl schopen převzít kontrolu.
V žádném případě to však neznamená, že by tyto systémy již nyní neměly své opodstatnění a nedokázaly zachránit mnoho řidičů před nehodami s vážnými následky. O těchto případech už se ale tolik neinformuje. Vlastně je to podobné jako s bezpečnostními pásy. Pokud váš život zachrání, je to samozřejmost. Pokud by ale způsobily další zranění, jistě bychom o tom všude četli.
Pojďme ale tento zajetý stereotyp zase pro jednou narušit a ukázat si, co všechno vlastně již nyní tyto jízdní asistenty dokáží. Dokonalý příklad se před pár dny objevil na YouTube kanálu Tesla Canuck, jehož hlavnímu protagonistovi zachránila Tesla Model 3 život. Všechno přitom zaznamenala palubní kamera za sklem jeho vozu.
Jak autor uvádí v komentáři pod videem, zrovna byl na cestě domů, když mu nějaký "hlupák hodil myšku" a málem ho vytlačil ze silnice. Tesla však předvedla obdivuhodnou reakci a včas zahájila úhybný manévr, díky kterému nedošlo ke střetu. Všechny vozy se přitom pohybovaly rychlostí přes 100 km/h, takže následky by zřejmě byly vážné.
Celý incident se navíc podařilo nasimulovat pomocí Crash Animation Studio, díky čemuž se dala odhadnout rychlost všech automobilů i čas reakcí. A právě tady Tesla Autopilot předvedl skutečně působivý výkon, neboť reakce přišla během cca 0.4 sekundy. Řidiči však reakce trvá běžně okolo sekundy.
V případě takto nebezpečného a agresivního manévru ve vysoké rychlosti už by ale sekunda nemusela stačit.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.