Ačkoliv se o asistenčních systémech schopných převzít kontrolu nad vozem mluví stále častěji a stále větší množství automobilek se snaží podobnou techniku implantovat do svých modelů, jejich schopnosti jsou značně limitovány. To platí i pro Teslu a systémy Autopilot & Autosteer, které bývají navzdory své funkčnosti častým cílem kritiky. Málokterý systém už ale dokázal zachránit tolik životů, jako právě ten v Tesle.
Zrovna nedávno jsme vraceli jedno z redakčních vozidel, ve kterém jsme si na vlastní kůži mohli vyzkoušet, jak přínosné ale současně zrádné mohou tyto jízdní asistenty být. Je v podstatě jedno, kdo je jejich výrobcem, vždy je totiž důležité, aby na ně řidič nikdy stoprocentně nespoléhal a vždy byl schopen převzít kontrolu.
V žádném případě to však neznamená, že by tyto systémy již nyní neměly své opodstatnění a nedokázaly zachránit mnoho řidičů před nehodami s vážnými následky. O těchto případech už se ale tolik neinformuje. Vlastně je to podobné jako s bezpečnostními pásy. Pokud váš život zachrání, je to samozřejmost. Pokud by ale způsobily další zranění, jistě bychom o tom všude četli.
Pojďme ale tento zajetý stereotyp zase pro jednou narušit a ukázat si, co všechno vlastně již nyní tyto jízdní asistenty dokáží. Dokonalý příklad se před pár dny objevil na YouTube kanálu Tesla Canuck, jehož hlavnímu protagonistovi zachránila Tesla Model 3 život. Všechno přitom zaznamenala palubní kamera za sklem jeho vozu.
Jak autor uvádí v komentáři pod videem, zrovna byl na cestě domů, když mu nějaký "hlupák hodil myšku" a málem ho vytlačil ze silnice. Tesla však předvedla obdivuhodnou reakci a včas zahájila úhybný manévr, díky kterému nedošlo ke střetu. Všechny vozy se přitom pohybovaly rychlostí přes 100 km/h, takže následky by zřejmě byly vážné.
Celý incident se navíc podařilo nasimulovat pomocí Crash Animation Studio, díky čemuž se dala odhadnout rychlost všech automobilů i čas reakcí. A právě tady Tesla Autopilot předvedl skutečně působivý výkon, neboť reakce přišla během cca 0.4 sekundy. Řidiči však reakce trvá běžně okolo sekundy.
V případě takto nebezpečného a agresivního manévru ve vysoké rychlosti už by ale sekunda nemusela stačit.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?