Ačkoliv se o asistenčních systémech schopných převzít kontrolu nad vozem mluví stále častěji a stále větší množství automobilek se snaží podobnou techniku implantovat do svých modelů, jejich schopnosti jsou značně limitovány. To platí i pro Teslu a systémy Autopilot & Autosteer, které bývají navzdory své funkčnosti častým cílem kritiky. Málokterý systém už ale dokázal zachránit tolik životů, jako právě ten v Tesle.
Zrovna nedávno jsme vraceli jedno z redakčních vozidel, ve kterém jsme si na vlastní kůži mohli vyzkoušet, jak přínosné ale současně zrádné mohou tyto jízdní asistenty být. Je v podstatě jedno, kdo je jejich výrobcem, vždy je totiž důležité, aby na ně řidič nikdy stoprocentně nespoléhal a vždy byl schopen převzít kontrolu.
V žádném případě to však neznamená, že by tyto systémy již nyní neměly své opodstatnění a nedokázaly zachránit mnoho řidičů před nehodami s vážnými následky. O těchto případech už se ale tolik neinformuje. Vlastně je to podobné jako s bezpečnostními pásy. Pokud váš život zachrání, je to samozřejmost. Pokud by ale způsobily další zranění, jistě bychom o tom všude četli.
Pojďme ale tento zajetý stereotyp zase pro jednou narušit a ukázat si, co všechno vlastně již nyní tyto jízdní asistenty dokáží. Dokonalý příklad se před pár dny objevil na YouTube kanálu Tesla Canuck, jehož hlavnímu protagonistovi zachránila Tesla Model 3 život. Všechno přitom zaznamenala palubní kamera za sklem jeho vozu.
Jak autor uvádí v komentáři pod videem, zrovna byl na cestě domů, když mu nějaký "hlupák hodil myšku" a málem ho vytlačil ze silnice. Tesla však předvedla obdivuhodnou reakci a včas zahájila úhybný manévr, díky kterému nedošlo ke střetu. Všechny vozy se přitom pohybovaly rychlostí přes 100 km/h, takže následky by zřejmě byly vážné.
Celý incident se navíc podařilo nasimulovat pomocí Crash Animation Studio, díky čemuž se dala odhadnout rychlost všech automobilů i čas reakcí. A právě tady Tesla Autopilot předvedl skutečně působivý výkon, neboť reakce přišla během cca 0.4 sekundy. Řidiči však reakce trvá běžně okolo sekundy.
V případě takto nebezpečného a agresivního manévru ve vysoké rychlosti už by ale sekunda nemusela stačit.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).