Ačkoliv se o asistenčních systémech schopných převzít kontrolu nad vozem mluví stále častěji a stále větší množství automobilek se snaží podobnou techniku implantovat do svých modelů, jejich schopnosti jsou značně limitovány. To platí i pro Teslu a systémy Autopilot & Autosteer, které bývají navzdory své funkčnosti častým cílem kritiky. Málokterý systém už ale dokázal zachránit tolik životů, jako právě ten v Tesle.
Zrovna nedávno jsme vraceli jedno z redakčních vozidel, ve kterém jsme si na vlastní kůži mohli vyzkoušet, jak přínosné ale současně zrádné mohou tyto jízdní asistenty být. Je v podstatě jedno, kdo je jejich výrobcem, vždy je totiž důležité, aby na ně řidič nikdy stoprocentně nespoléhal a vždy byl schopen převzít kontrolu.
V žádném případě to však neznamená, že by tyto systémy již nyní neměly své opodstatnění a nedokázaly zachránit mnoho řidičů před nehodami s vážnými následky. O těchto případech už se ale tolik neinformuje. Vlastně je to podobné jako s bezpečnostními pásy. Pokud váš život zachrání, je to samozřejmost. Pokud by ale způsobily další zranění, jistě bychom o tom všude četli.
Pojďme ale tento zajetý stereotyp zase pro jednou narušit a ukázat si, co všechno vlastně již nyní tyto jízdní asistenty dokáží. Dokonalý příklad se před pár dny objevil na YouTube kanálu Tesla Canuck, jehož hlavnímu protagonistovi zachránila Tesla Model 3 život. Všechno přitom zaznamenala palubní kamera za sklem jeho vozu.
Jak autor uvádí v komentáři pod videem, zrovna byl na cestě domů, když mu nějaký "hlupák hodil myšku" a málem ho vytlačil ze silnice. Tesla však předvedla obdivuhodnou reakci a včas zahájila úhybný manévr, díky kterému nedošlo ke střetu. Všechny vozy se přitom pohybovaly rychlostí přes 100 km/h, takže následky by zřejmě byly vážné.
Celý incident se navíc podařilo nasimulovat pomocí Crash Animation Studio, díky čemuž se dala odhadnout rychlost všech automobilů i čas reakcí. A právě tady Tesla Autopilot předvedl skutečně působivý výkon, neboť reakce přišla během cca 0.4 sekundy. Řidiči však reakce trvá běžně okolo sekundy.
V případě takto nebezpečného a agresivního manévru ve vysoké rychlosti už by ale sekunda nemusela stačit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.