Když Elon Musk představil během prosince minulého roku novou generaci Tesla Roadsteru, všichni jsme byli ohromeni. Elegantní elektrický roadster v sobě ukrývá neuvěřitelnou sílu, jejíž cena by měla být oproti konvenčním hypersportům naprosto směšná. Není tedy divu, že tradičním hráčům na poli extrémně rychlých sportovních vozidel vyrazil studený pot na zádech. A jedním z nich byl i Christian von Koenigsegg.
„Už jsme měli naplánovanou budoucnost, ale pak jsme slyšeli o novém Tesla Roadsteru s jeho naprosto šílenými parametry akcelerace a pomysleli jsme si 'a sakra, je čas sundat rukavice,'" uvedl Koenigsegg v rozhovoru pro Top Gear. „Věděli jsme, že tohle není dobré."
Koenigsegg okamžitě povolal své techniky i vývojáře a zadal jim za úkol zjistit, zda může nové generace Tesla Roadsteru skutečně dosáhnout zrychlení z 0 na 96 km/h během 1.9 sekundy, urazit 1/4 míle pod 8.9 sekundy a dosahovat vyšších rychlostí než 402 km/h, jak Musk během představení sliboval. A jak se ukázalo, Muskova sebejistota byla založena na skutečně dosažitelných číslech.
„Zajímalo nás, zda je to vůbec možné. A ano, skutečně to možné je," dodal Koenigsegg pro Top Gear. „Pak jsme se zamysleli, co s tím uděláme? Vždyť je to trapné. Ve dvou dnech jsme pak připravili několik možností. Nejsnazším řešením by mohla být koncepce přímého pohonu (KDD) s hybridizací, kterou máme v jiném formátu s technologií motoru Freevalve, ve zvláštním uspořádání."
Koenigsegg již použil svou technologii přímého pohonu Direct Drive (KDD = Keonigsegg Direct Drive) již u svého prvního hybridního modelu, kterým byla Regera. Ta byla vyráběna v omezeném množství a prakticky postrádala převodovku. Upravené pohonné ústrojí modelu Regera by pak podle techniků z automobilky mohlo vést ke stavbě stroje, který by mohl nové Tesle Roadster zdatně konkurovat. „Bavíme se o zrychlení z 0 na 402 km/h během pouhých 14 sekund, nebo podobně," uvedl Koenigsegg.
Ovšem zatímco Koenigsegg s týmem odborníků hledá možnosti jak konkurovat dosud ještě nepředstavené nové generaci Roadsteru, Elon Musk již naznačil možný vznik i výkonnější varianty Tesly Roadster, která by mohla mít ve výbavě i manévrovací motory z raket Space-X. I na tuto možnost má však Keonigsegg odpověď.
„Když jsme se podívali na naše motory, všimli jsme si, že zatím využíváme jen zlomek jejich potenciálu," uvedl. Koenigsegg totiž uvedl, že pokud by se u jejich motorů V8, které jsou standardně přeplňovány tlakem 23 psi, povedlo snížit kompresní poměr z 9.5:1 na 8.8:1, bylo by možné přeplňování až o tlaku 32 psi, čímž by bylo možné z motoru dostat dalších 600 koní. A to bez výrazného omezení spolehlivosti (nejvyšší tlak ve válci by se nezvedl) a spotřeba by v průměru stoupla jen o 5 %. Tedy bez pedálu plynu na podlaze.
Navíc se zdá, že bychom na tyto úchvatné stroje nemuseli čekat ani tak dlouho. V roce 2020 by totiž Koenigsegg měl být účastníkem závodů 24 hodin Le Mans, kde se dá předpokládat, že nasadí své nejlepší a nejmodernější stroje.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.