Tesla Roadster nás zaskočila, přiznává Koenigsegg. Už má ale plán, jak Muska porazit

Christian Koenigsegg u vozu Agera RS
Christian Koenigsegg u vozu Agera RS, foto: Koenigsegg
Antonín Marek , AutoRoad.cz 3. září 2018 10:43
Sdílej:

Když Elon Musk představil během prosince minulého roku novou generaci Tesla Roadsteru, všichni jsme byli ohromeni. Elegantní elektrický roadster v sobě ukrývá neuvěřitelnou sílu, jejíž cena by měla být oproti konvenčním hypersportům naprosto směšná. Není tedy divu, že tradičním hráčům na poli extrémně rychlých sportovních vozidel vyrazil studený pot na zádech. A jedním z nich byl i Christian von Koenigsegg.

„Už jsme měli naplánovanou budoucnost, ale pak jsme slyšeli o novém Tesla Roadsteru s jeho naprosto šílenými parametry akcelerace a pomysleli jsme si 'a sakra, je čas sundat rukavice,'" uvedl Koenigsegg v rozhovoru pro Top Gear. „Věděli jsme, že tohle není dobré."

Koenigsegg okamžitě povolal své techniky i vývojáře a zadal jim za úkol zjistit, zda může nové generace Tesla Roadsteru skutečně dosáhnout zrychlení z 0 na 96 km/h během 1.9 sekundy, urazit 1/4 míle pod 8.9 sekundy a dosahovat vyšších rychlostí než 402 km/h, jak Musk během představení sliboval. A jak se ukázalo, Muskova sebejistota byla založena na skutečně dosažitelných číslech.

„Zajímalo nás, zda je to vůbec možné. A ano, skutečně to možné je," dodal Koenigsegg pro Top Gear. „Pak jsme se zamysleli, co s tím uděláme? Vždyť je to trapné. Ve dvou dnech jsme pak připravili několik možností. Nejsnazším řešením by mohla být koncepce přímého pohonu (KDD) s hybridizací, kterou máme v jiném formátu s technologií motoru Freevalve, ve zvláštním uspořádání."

Koenigsegg již použil svou technologii přímého pohonu Direct Drive (KDD = Keonigsegg Direct Drive) již u svého prvního hybridního modelu, kterým byla Regera. Ta byla vyráběna v omezeném množství a prakticky postrádala převodovku. Upravené pohonné ústrojí modelu Regera by pak podle techniků z automobilky mohlo vést ke stavbě stroje, který by mohl nové Tesle Roadster zdatně konkurovat. „Bavíme se o zrychlení z 0 na 402 km/h během pouhých 14 sekund, nebo podobně," uvedl Koenigsegg. 

Ovšem zatímco Koenigsegg s týmem odborníků hledá možnosti jak konkurovat dosud ještě nepředstavené nové generaci Roadsteru, Elon Musk již naznačil možný vznik i výkonnější varianty Tesly Roadster, která by mohla mít ve výbavě i manévrovací motory z raket Space-X. I na tuto možnost má však Keonigsegg odpověď.

„Když jsme se podívali na naše motory, všimli jsme si, že zatím využíváme jen zlomek jejich potenciálu," uvedl. Koenigsegg totiž uvedl, že pokud by se u jejich motorů V8, které jsou standardně přeplňovány tlakem 23 psi, povedlo snížit kompresní poměr z 9.5:1 na 8.8:1, bylo by možné přeplňování až o tlaku 32 psi, čímž by bylo možné z motoru dostat dalších 600 koní. A to bez výrazného omezení spolehlivosti (nejvyšší tlak ve válci by se nezvedl) a spotřeba by v průměru stoupla jen o 5 %. Tedy bez pedálu plynu na podlaze.

Navíc se zdá, že bychom na tyto úchvatné stroje nemuseli čekat ani tak dlouho. V roce 2020 by totiž Koenigsegg měl být účastníkem závodů 24 hodin Le Mans, kde se dá předpokládat, že nasadí své nejlepší a nejmodernější stroje. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?