Jak je to s životností baterií v hybridních a plně elektrických vozech? Jak dlouhou životnost mají a kde skončí, až doslouží? To jsou časté otázky těch, kteří uvažují o koupi těchto vozů. A přitom je to tak jednoduché. Baterie v hybridech a elektromobilech zpravidla přežije i samotný vůz, ve kterém funguje. Často vydrží i deset let.
Důkazem je už legendární vídeňský taxikář Manfred Dvorak, který najel za osm let svojí Toyotou Prius více než milion kilometrů, aniž by pohonný systém potřeboval jakýkoli zásah. Hybridní vozy mají také dlouhé záruční lhůty na díly pohonného systému, včetně trakční baterie. Například Toyota a Lexus poskytují na baterie ve svých hybridních vozech záruku až deset let. Tesla za své elektromobily ručí osm let.
Baterie vydrží tisíce nabíjecích cyklů
Čím to je, že baterie vydrží tak dlouho? K jejich výrobě se používají články, které jsou mnohem citlivější na opakované nabíjení a vybíjení, než je tomu u běžné elektroniky. Díky tomu ustojí tisíce nabíjecích cyklů, aniž by zásadně ztratily na své kapacitě.
Baterie jsou navíc sestrojeny tak, že pracují bez rizika přílišného vybití, přebití nebo přehřívání, což obvykle ničí běžný typ baterií. V podstatě se jedná o speciální počítač zabudovaný do baterie, který obklopuje články celou sítí čidel. Hlídá, aby úroveň vybití nepoklesla pod určité minimum (zhruba 30 procent) a nepřekročila bezpečné maximum (80 procent).
Články se navíc nepřehřívají ani během ostré jízdy nebo rychlého nabíjení. Navíc jsou vybaveny vlastní „klimatizací“ – v hybridech Toyoty jsou chlazeny vzduchem, v elektromobilech pak speciální kapalinou.
Druhý život
Někdy se ale stane, že baterie doslouží už během provozu auta. Většinou v případě, že se vozidlo používá v extrémních podmínkách, třeba v prostředí s velmi vysokými teplotami. V případě elektromobilů může být příčinou náročný provoz a každodenní dobíjení.
Životnost akumulátoru končí v okamžiku, kdy jeho kapacita klesla o 30 procent, což v případě elektromobilu znamená snížení dojezdu z 500 na 350 kilometrů. Zůstává ovšem 70 procent kapacity, které lze stále využít jinak. A to se také děje. Opotřebené trakční baterie se využívají ke kumulování elektrické energie vyráběné z obnovitelných zdrojů, například fotovoltaickými nebo větrnými elektrárnami.
Skvělým příkladem může být projekt, který už několik let funguje v sídle ředitelství Yellowstonského národního parku v USA. Poblíž zástavby tu jsou namontované solární panely propojené se sadou částečně opotřebených trakčních baterií z hybridních Toyot Camry a Lexusů.
Systém tímto způsobem plně pokryje spotřebu elektřiny v ředitelství parku, které tak mohlo rezignovat na spalovací naftový generátor a zcela eliminovat emise i nutnost kupovat a přepravovat palivo. Po úspěchu tohoto projektu se Toyota a Chubu Electric Power rozhodly začít budovat systémy skladování energie na průmyslové úrovni. V roce 2020 má vzniknout instalace o výkonu 10 000 kW.
Zpočátku se v ní budou používat baterie, které se v současné době obvykle využívají v hybridních vozech Toyoty. Kolem roku 2030 je v plánu přechod na lithium iontové akumulátory, které dnes využívá hybridní model Prius Plug-in a elektromobily.
Na skládce neskončí, je z cenných surovin
Jednoho dne ale každá baterie úplně doslouží. Nikdy ale neskončí na skládce, protože se to prostě nevyplatí. Obsahují totiž cenné kovy, zejména nikl, lithium a kobalt, jejichž ceny s narůstající poptávkou rostou. Kilogram kobaltu dnes stojí 80 dolarů, cena niklu je více než deset dolarů za kilogram. Baterie elektromobilu obsahuje několik kilogramů kobaltu a několik desítek kilogramů niklu, proto je čeká stoprocentní recyklace.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?